آمریکا: نمی‌توانیم ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را تایید کنیم


آمریکا: نمی‌توانیم ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را تایید کنیم

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: آمریکا تاکنون نتوانسته انتقال موشک‌های بالستیک از تهران به مسکو را تایید کند‌.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت جو بایدن به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر اقدام ایران در ارسال موشک بالستیک به روسیه هشدار داد که در صورت تایید این موضوع، تهران با واکنش «سریع و شدید» جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، در نشستی مجازی با خبرنگاران گفت که واشنگتن هنوز نمی‌تواند تایید کند که ایران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه گذاشته باشد.

رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع مطلع نوشت که ایران تعداد بسیاری موشک بالستیک زمین به زمین به روسیه داده است، رخدادی که نشان از تعمیق همکاری‌های نظامی بین این دو کشور دارد که هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند.

کربی اظهار داشت: «ایرانی‌ها در این گزارش مطبوعاتی آشکارا می‌گویند که قصد دارند موشک بالستیک به روسیه بفرستند و ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم چنین کاری را نخواهند کرد.»

وی افزود: «ما به سهم خود این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می‌کنیم. تحریم‌های ایران را تشدید خواهیم کرد و با متحدان و شرکای خود در اروپا یا هر کجا، گزینه‌های دیگر را هم بررسی می‌کنیم.»

رویترز به نقل از سه منبع ایرانی نوشته است که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ موشک که اکثر آنها از خانواده موشک‌های کوتاه برد فاتح-۱۱۰، از جمله ذوالفقار، هستند به روسیه داده است. این نوع موشک قادر است اهدافی را در برد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مورد حمله قرار دهد.

ارسال موشک‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

بر اساس این گزارش، ارسال این موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه در راستای توافقی که بین مقامات امنیتی و نظامی ایران و روسیه در اواخر سال گذشته میلادی شکل گرفت، آغاز شده است.

با این حال اوکراین می‌گوید که هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه دریافت نکرده است. کی‌یف پیش از این ایران را متهم کرده بود که پهپادهای تهاجمی در اختیار روسیه گذاشته است تا از آن در جنگ اوکراین استفاده شود.

جان کربی نیز در ادامه اظهارات روز پنج‌شنبه خود این اتهام را تکرار کرد و گفت: «ما در واکنش به ادامه حمایت‌های ایران از جنگ وحشیانه روسیه، طی روزهای آینده تحریم‌ها علیه تهران را تشدید خواهیم کرد و اگر ایران به روسیه موشک بالستیک بفروشد، این آمادگی را داریم که دست به اقدامات بیشتری بزنیم.»

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های نظامی ایران در اکتبر سال ۲۰۲۳ به پایان رسید. با این حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را حفظ خواهند کرد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جشن الفبا کلاس اول عمو مسعود