خبری خوش برای دریاچه ارومیه


خبری خوش برای دریاچه ارومیه

هر چند که دریاچه ارومیه بهبود لاک‌پشتی را پیش گرفته، اما تحولی کوچک در این دریاچه، نیز، امید بخش است.

بارش‌های زمستانی تحولی در وضعیت دریاچه ارومیه ایجاد کرد به طوری که در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ۱۲۷۰.۲۷ متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶ سانتی متری را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تغییرات اقلیمی و مصارف بالای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، باعث کاهش ورودی‌ها به این دریاچه شده، به طوری که در سال‌های اخیر این دریاچه با روند منفی مواجه بوده و شرایط خشک را تجربه می‌کند. چنین شرایطی باعث شده است تا آب‌های ورودی به دریاچه نیز به طور موقت و طی فصول‌تر سال باعث بهبود نسبی شرایط دریاچه گردد و در فصول خشک، تراز دریاچه مجدداً روند کاهشی داشته باشد.

در سال آبی جاری نیز فعالیت‌های سامانه بارشی سرد در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است؛ تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون با افزایش ۲۶ سانتی‌متری مواجه بوده است، اما بر اساس آمار موجود، تراز اکولوژیک این دریاچه ۱۲۷۴.۱ متر است و احیای کامل دریاچه تا تراز مذکور، نیاز به رشد تراز ۴ متری و حجم بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعبی دارد که ضرورت اجرای کامل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به ویژه کاهش جدی مصارف در این حوضه آبریز را می‌رساند تا در صورت تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی، پهنه دریاچه ارومیه شاهد بهبود تراز و حجم آن باشد.

طبق آخرین اعلام حجم و ارتفاع دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود و مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای ۱۶۸۷ کیلومتر مربع است. بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و برنامه ابلاغی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، رهاسازی آب جهت تامین قسمتی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه از سوم اسفندماه سال آبی‌جاری از سد‌های بوکان، مهاباد و ساروق آغاز شد.

در کنار رهاسازی و انتقال آب از طریق سد‌های سیلوه، کانی سیب و حسنلو ۱۵۵ میلیون مترمکعب آب تا ۱۹ اسفند سال آبی جاری وارد دریاچه ارومیه شد که با رهاسازی در مجموع از ۹ رودخانه اصلی استان آذربایجان غربی و سایر مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه با لحاظ پساب تصفیه شده انتقالی، ۴۱۷ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شد که در کنار بارش‌های مستقیم روی دریاچه و جریان ورودی از سمت آذربایجان شرقی باعث افزایش تراز دریاچه ارومیه به میزان ۴۵ سانتی‌متر نسبت به ابتدای سال آبی شد.

هر چند که دریاچه ارومیه بهبود لاک‌پشتی را پیش گرفته، اما تحولی کوچک در این دریاچه نیز امید بخش است و آنطور که مسوولان وعده دادند دریاچه ارومیه تا ۶ سال آینده شرایط بهتری تجربه خواهد کرد و انتظار می‌رود که با تسریع برنامه‌ها شاهد تحولات بیشتر در این بخش باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان