معرفی انواع پیچ و مهره استیل


معرفی انواع پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره استیل از جمله مقاومترین اتصالات هستند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و گزینه خوبی برای استفاده در ساختمان‌ها یا اتصالات صنعتی هستند.

پیچ و مهره استیل از جمله مقاومترین اتصالات هستند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و گزینه خوبی برای استفاده در ساختمان‌ها یا اتصالات صنعتی هستند. از سوی دیگر پایین بودن قیمت پیچ استیل در مقایسه با دیگر انواع اتصالات و طول عمر بالای آن هم باعث شده که روز به روز کاربردهای این مدل از پیچ‌ها گسترش پیدا کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع پیچ و مهره استیل آشنا کرده و کاربردهای هریک را بیان کنیم.

پیچ متری استیل

پیچ متری استیل یکی از پرکاربردترین انواع پیچ و مهره استیل است که شبیه به یک میلگرد ساده است و برای اتصال در یک محیط، حتما به مهره در دو طرف نیاز خواهد داشت. در پیچ متری استیل از متریالی استفاده شده که در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل از این محصولات می‌توان برای صنایع آب و فاضلاب با خیال راحت استفاده کرد. بر اساس شکل ظاهری، پیچ‌های متری در دو دسته قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • پیچ متری استیل دنده کبریتی که دارای لبه‌های گوشت دار است و سرعت اتصال بالاتری در مقایسه با دیگر مدل‌ها دارد.
  • پیچ متری استیل دنده میلی‌متری که بر اساس استاندارد ایزو ساخته شده و فاصله دنده‌های آن نسبت به نمونه‌های دنده کبریتی کمتر است.

پیچ شش گوش استیل

پرکاربردترین انواع پیچ استیل را می‌توان مدل شش گوش دانست که با استفاده از استیل با گریدهای 304، 316 و 316L ساخته می‌شوند. این نوع از پیچ‌ها هم بر اساس استاندارد متریک و هم بر اساس استاندارد DIN ساخته شده و در دو نوع تمام رزوره یا نیم رزوه به بازار عرضه می‌شوند. اصلی‌ترین کاربرد پیچ شش گوش را می‌توان برای اتصال چفت استیل به سطوح مختلف مانند چوب یا فلزات دانست. زیرا این ندل از پیچ‌ها از نظر ابعادی تنوع زیادی دارند و اتصال بسیار محکمی را ایجاد می‌کنند.

پیچ سرتخت دو سو استیل

یکی دیگر از انواع پیچ استیل به نام پیچ سر تخت دو سو استیل یا خزینه شناخته می‌شود که در سایزهای M10 تا M16 به بازار عرضه شده است. این نوع از پیچ‌ها معمولا به صورت دو پخ طراحی می‌شوند و برای نصب انواع قطعات چوبی را فلزی مناسب هستند. مزیت استفاده از پیج سر تخت دو سو استیل این است که می‌تواند با سطح قطعه به صورت کاملا یکنواخت قرار بگیرد.

پیچ آلن استیل

پیچ آلن استیل یکی از محکم‌ترین انواع پیچ استیل برای اتصالات مختلف است که در سایزهای بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌شود. معمولا برای ساخت این مدل از پیچ‌های استیل از گریدهای مختلفی مانند 304 و 316 استفاده می‌کنند. همچنین بر اساس استاندارد، سایز آن می‌تواند از M2 تا M20 متنوع بوده یا به صورت سفارشی ساخته شود. برخی از پیچ‌ها به صورت سر آلن ساخته می‌شوند و تنها با استفاده از آچارهای مخصوص باز و بسته خواهند شد.

پیچ مغزی استیل

از دیگر انواع پیچ و مهره استیل می‌توان به پیچ مغزی یا ساچمه خور اشاره کرد که دارای یک گل پیچ مخفی است و برای اتصالات تزیینی بهترین گزینه محسوب می‌شود. پیچ مغزی معمولا برای محکم کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع سر صاف، نوک تیز و نافه دار به بازار عرضه شده است. این نوع از پیچ‌ها هم در استانداردهای متریک و هم در استانداردهای اینچی قابل تولید هستند.

انواع مهره استیل

بسته به اینکه چه نوع پیچی را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کرده باشید، نوع مهره استیل مصرفی شما هم متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع مهره استیل خواهیم پرداخت.

معرفی انواع پیچ و مهره استیل

مهره پرچی استیل

مهره پرچی استیل معمولا با استفاده از دستگاه پرچ کن بر روی سطوح نصب می‎‌شود و به دو صورت لبه دار یا بدون لبه به بازار ارائه شده است. این نوع از مهره‎ها معمولا برای نصب بر روی ورق‌های نازک طراحی شده‌اند و برای کار بر روی قطعات توخالی، پروفیل‎ها یا هر جایی که دسترسی محدود باشد، مناسب هستند.

مهره شش گوش استیل

رایجترین نوع مهره استیل در ساختمان‌ها و اتصالات مختلف که معمولا با پیچ‌های دو سر تخت یا شش گوش هماهنگ می‌شود، مهره شش گوش است که در دو نوع بلند و کوتاه به بازار عرضه شده است. مهره شش گوش استیل هم دارای سایزهای متنوعی است که بسته به اندازه پیچ انتخاب می‌شود. همچنین نمونه بلند آن هم می‌تواند برای پیچ‎‌های بلند یا متری مورد استفاده قرار بگیرد.

مهره باریک استیل

مهره باریک استیل هم معمولا به صورت شش گوش ساخته می‌شود و حالت رزوه شده‌ای در دورن خود دارد. این نوع از مهره‌ها بسیار نازک هستند و معمولا در سایر بزرگ تولید نمی‌شوند. هر جایی که فضای نصب محدود باشد یا نتوان از مهره‌های معمولی استفاده کرد، امکان استفاده از مهره باریک استیل برای شما وجود خواهد داشت.

انواع پیچ و مهره استیل از نظر گرید

یکی از معیارهای مهمی که برای طبقه بندی انواع پیچ و مهره استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرید استیل به کار رفته در ساخت این محصولات است. از این منظر می‌توان انواع پیچ و مهره استیل را در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

معرفی انواع پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره استیل گرید 304

پیچ و مهره استیل گرید 304 یا A2 دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل در آلیاژ خود هستند و با تنسایل 700 مگا پاسکال کار می‌کنند. این نوع از پیچ‌ها معمولا در سایز 3 تا 36 اینچ به بازار عرضه می‌شوند و رنگ نقره‌ای متمایل به زرد دارند. پیچ و مهره‌های گرید 304 تا حدی با استفاده از آهنربان جذب می‌شوند.

پیچ و مهره استیل گرید 316

پیچ و مهره استیل گرید 316 یا A4 دارای 2 درصد مولیبدن در کنار ترکیبات دیگر است که مقاومت آن را در برابر خوردگی تا حد زیادی افزایش داده و خاصیت مغناطیسی را از پیچ و مهره گرفته است. به همین دلیل به این گرید، استیل نگیر هم گفته می‌شود که برای نصب در محیط‌های اسیدی، کلریدی یا نمکی مناسب خواهد بود.

پیچ و مهره استیل گرید 316L

پیچ و مهره استیل گرید 316L در مقایسه با گرید 316 دارای مقدار کربن کمتری است؛ در نتیجه نرم‌تر بوده و چکش خواری بیشتری دارد. این نوع از پیچ و مهره‌ها برای زمانی مناسب هستند که شما با دماهای زیاد کار می‌کنید و نیاز به محصولاتی با طول عمر زیاد دارید.

پیچ و مهره استیل گرید 310

پیچ و مهره استیل گرید 310 فاقد مولیبدن هستند و مقدار کروم و نیکل به کار رفته در آنها هم بیشتر است. این نوع از پیچ و مهره‌ها که به نام A1 شناخته می‌شوند، در برابر اکسید شدن مقاومت زیادی داشته و برای استفاده در دماهای زیاد بسیار مناسب هستند.

سخن پایانی

در این مقاله انواع پیچ و مهره استیل را از نظر ظاهری، ویژگی‌ها و گرید استیل به شما معرفی کردیم. اگر به دنبال بهترین قیمت پیچ و مهره استیل هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به سراغ تولیدکننده این محصولات بروید که ضمن استفاده از متریال باکیفیت، بهترین قیمت را هم به شما ارائه خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)