آیا عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای تأیید خواهد شد؟


آیا عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای تأیید خواهد شد؟

این سازمان در سال 2022 با جمهوری بلاروس در مورد کلیه شرایط قانونی، مالی و سازمانی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به توافق رسید.

به گزارش اسپوتنیک، ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با اسپوتنیک اطلاع داد که انتظار می رود در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «آستانه» در رابطه با اعطای عضویت کامل بلاروس در سازمان همکاری شانگهای، تصمیمگیری شود. نشست سازمان همکاری شانگهای 3 تا 4 ژوئیه در آستانه برگزار خواهد شد.
بر اساس تصمیم شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سال 2022 در سمرقند، این سازمان با جمهوری بلاروس در مورد کلیه شرایط قانونی، مالی و سازمانی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به توافق رسید. این توافقات در یادداشت تعهدات مربوطه به ثبت رسید که در 4 ژوئیه 2023 در دهلی نو به امضا رسید.
ژانگ مینگ گفت: «در فوریه 2024، بلاروس به تمام تعهدات خود تحت تفاهم نامه فوق عمل کرد. طبق مقررات سازمان همکاری شانگهای در مورد رویه پذیرش اعضای جدید، دبیرخانه با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای تهیه تصمیمات مربوطه کار می کند که باید توسط شورای وزیران امور خارجه و شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد».
پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اطلاع داده بود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 18 مارس با ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار خواهد کرد.
گفتنی است، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای، ریاست هیئت ناظر این سازمان در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را بر عهده دارد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. این سازمان شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر - عبارتند از افغانستان، بلاروس و مغولستانکشورهای شریک - آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکادر اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سپتامبر ۲۰۲۱ روند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و در اجلاس سمرقند در سپتامبر ۲۰۲۲ سندی مبنی بر آغاز روند پذیرش بلاروس به عضویت سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403/ گمشده ای را پیدا میکنی!