ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟


ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک از عوارض نادر این روش جراحی است که ممکن است در برخی موارد دیده شود. تغییرات قرنیه، عوارض پس از عمل، عوامل خارجی مانند عفونت یا وجود مشکلات قبل عمل، خطای انسانی پزشک، پیر چشمی یا التهاب و عفونت ممکن است باعث ضعیف شدن چشم بعد از این عمل اصلاحی شوند. در صورتی که بعد لیزیک دچار ضعف بینایی شدید بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک یکی از عوارض نادری است که ممکن است بیمار را درگیر کند. هرچند عمل لیزیک یک روش جراحی چشم با هدف بهبود بینایی و کاهش وابستگی به عینک یا لنزهای تماسی است. با این حال، در برخی موارد، احتمال ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک وجود دارد. ضعف بینایی به عواملی مانند تغییرات قرنیه، عوارض پس از عمل، عوامل خارجی (مانند عفونت یا ترک قرنیه) یا مشکلات قبل عمل بستگی دارد. سن و سلامت جسمی و عمومی بیمار نیز روی نتیجه عمل تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با علت ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک و عوارض آن از جمله تاری دید و التهاب و عفونت چشم بیشتر آشنا شوید. اگر هر سوالی در مورد عوارض این عمل دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با چشم پزشک مشورت کنید.

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

ضعیف شدن چشم بعد از عمل چشم لیزیک به عنوان عارضه‌ای نادر بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود از جمله:

  • التهاب و عفونت: عفونت چشم بعد از لیزیک می‌تواند به ضعف بینایی منجر شود. در صورتی که علائم التهاب مانند قرمزی، تورم، درد یا ترشح از چشم را تجربه می‌کنید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • تغییر شکل قرنیه: بعضی از افراد پس از عمل لیزیک تغییراتی در شکل قرنیه خود تجربه می‌کنند که ممکن است باعث ضعیف شدن چشم شود.
  • خشکی چشم: بعد از عمل ممکن است تولید اشک در چشم کاهش یابد و باعث خشکی چشم شود. این مسئله می‌تواند به ضعف بینایی و عدم راحتی در دید منجر شود.

نگرانی بعد از لیزیک چشمات ضعیف بشه؟

هر سوالی داری از دکتر بپرس.

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟

ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود؟

طی روزهای اول بعد لیزیک همیشه بین بینایی دو چشم راست و چپ تفاوت وجود دارد که عارضه‌ای کاملا عادی و طبیعی است. ممکن است یکی از چشم‌ها طی چند روز اول بهتر از آن یکی ببیند یا حتی یکی از چشم‌ها نسبت به دیگری بیشتر اذیت شود. جراحی چشم لیزیک مشکل نزدیک بینی را برطرف می‌کند اما در موارد معدود ممکن است به خاطر سن تغییراتی ایجاد شود که همین تغییرات باعث تاری دید و ضعیف شدن بینایی چند سال بعد از عمل لیزیک می‌شوند.

علت ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

علت ضعیف شدن چشم پس از عمل چشم می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد:

علت ضعیف شدن بینایی بعد از لیزیکتوضیحات
التهاب و عفونتعفونت در چشم پس از عمل لیزیک می‌تواند باعث ضعف بینایی شود. این عفونت ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت در دوره ریکاوری بعد عمل یا به علت عفونت‌های قبل عمل رخ دهد.
تغییرات شکل قرنیهعمل لیزیک از طریق تغییر شکل قرنیه چشم انجام می‌شود. در برخی موارد، شکل قرنیه به طور نامناسب تغییر می‌کند یا تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در آن رخ می‌دهد که ممکن است منجر به ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک شود.
خشکی چشمخشکی چشم ناشی از حذف رطوبت داخلی چشم بعد عمل می‌تواند به تاری دید، عدم راحتی در دید یا ضعف بینایی منجر شود.
تغییرات شبکیهیکی دیگر از علل ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک احتمال تغییر شبکیه ناشی از انجام این عمل است.
عوارض جراحیعوارضی مانند خونریزی درون چشمی، تورم، التهاب و تشکیل ندول می‌توانند باعث ضعیف شدن چشم‌ها شوند.
علل ضعیف شدن چشم بعد از لیزیک

استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک

هرچند استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک خطر جدی ندارد اما بهتر است از همان ابتدا مدت زمان کار با گوشی را محدود کنید. مدت زمان طولانی نگاه کردن به صفحه موبایل باعث خشکی چشم شده و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. ۲۴ ساعت بعد عمل می‌توانید به مدت محدود به صفحه نمایش گوشی نگاه کنید.

متن انگلیسی:
.Keeping eyes away from the screen will prevent them from straining, getting tired and drying out
ترجمه متن:
دور نگه داشتن چشم‌ها از صفحه نمایش گوشی از فشار، خستگی و خشکی آنها جلوگیری می‌کند.

atwaleye

آیا می توان ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک را کاهش داد؟

یکی از عوارض احتمالی عمل لیزیک، ضعیف شدن چشم است که با انجام چند راهکار ساده می‌توان ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک را کاهش داد:

  • رعایت دستورات و راهنمایی‌های چشم پزشک از جمله استفاده منظم از قطره‌های مرطوب کننده چشم، استراحت دادن به قرنیه و جلوگیری از تماس چشم با آب و آلودگی
  • استفاده از قطره‌های چشم مرطوب کننده برای کاهش خشکی چشم و تسکین علائم، و تسریع بهبود بینایی
  • استفاده از عینک محافظ: استفاده از عینک محافظ در معرض برخی شرایط محیطی مانند آفتاب، گرد و غبار و باد
  • تمرینات چشمی مانند نگاه کردن به نقاط دور و نزدیک، چرخش چشم‌ها و تمرینات ریلکسی جهت تقویت عضلات چشم و بهبود بینایی
  • رعایت بهداشت چشمی از جمله استفاده از نور مناسب و محافظت از چشمان در برابر آفتاب و صفحه‌های الکترونیکی
ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟. ضعف بینایی به عواملی مانند تغییرات قرنیه، عوارض پس از عمل، عوامل خارجی (مانند عفونت یا ترک قرنیه) یا مشکلات قبل عمل بستگی دارد.

برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک

عمل لازک (LASIK) نوعی روش جراحی اصلاحی چشم برای رفع اختلالات بینایی مانند نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی (هایپرمتروپی) و آستیگماتیسم است که معمولاً بینایی را بهبود می‌دهد و افراد می‌توانند بدون استفاده از عینک یا لنز ببینند. اما در برخی موارد، ممکن است بینایی پس از انجام عمل لازک به طور موقت ضعیف شود یا نمره چشم کاهش یابد. این موضوع به عوامل زیر بستگی دارد:

  • رفتار نوری: بعد از عمل لازک، چشم شما نیاز به زمان برای تطبیق با تغییرات رفتار نوری دارد. ممکن است در ابتدا نمره چشم کاهش پیدا کند ولی با گذر زمان و تطبیق چشم با رفتار نوری جدید، بینایی بهبود می‌یابد.
  • بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید، دیابت و اختلالات شبکیه چشم ممکن است روی نتایج عمل اثر منفی بگذارند.
  • التهاب و خشکی می‌تواند به صورت موقت نمره چشم بعد از عمل لازک را کاهش دهد.
  • برخی عوارض جانبی پس از عمل لازک موجب کاهش نمره چشم می‌شوند مانند تروما، عفونت، تورم و التهاب در ساختارهای چشمی.
  • پیرچشمی دلیل اصلی برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک است که بیشتر در بازه سنی ۴۰ تا ۵۵ سالگی رواج دارد.
  • مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند یکی از علت‌های برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک باشند.
  • عدم استراحت چشم و کار کشیدن زیاد از چشم‌ها بعد از عمل چشم‌ها با لیزر می‌تواند احتمال برگشت نمره چشم بعد عمل را افزایش دهد.
  • اگر نمره چشم بیمار بالا باشد، احتمال برگشت آن بعد عمل بیشتر می‌شود.

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک به بهبود و حفظ بینایی چشم کمک می‌کند. با این راهکارها می‌توانید چشم‌ها را بعد عمل تقویت کنید:

  • استفاده منظم از قطره‌ مرطوب کننده چشم
  • مصرف منظم داروهای تجویزی چشم پزشک
  • محافظت از چشم در مقابل آفتاب با استفاده از عینک
  • انجام تمرینات چشمی منظم مانند نگاه کردن به نقاط دور و نزدیک، چرخش چشم‌ها و تمرینات ریلکسی چشم
  • رعایت بهداشت چشمی
  • تغذیه سالم و مصرف مواد مغذی مناسب برای چشم‌ها مانند مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌
ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟

می‌خوای بعد از عمل لیزیک، سریع‌تر چشمات بهبود پیدا کنه؟ مشاوره بگیر.

درمان سریع ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

درمان سریع ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک به علت اصلی بستگی دارد. برای درمان این مشکل باید در اولین قدم به چشم پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت ضعیف شدن چشم‌ها درمان سریع و مناسب را تعیین نماید. در برخی موارد، استفاده از قطره‌های مرطوب کننده چشم می‌تواند به تسکین علائم خشکی چشم و بهبود نمره چشم کمک کند. اگر عفونت چشمی باعث ضعف نمره چشم شده باشد درمان عفونت اولویت دارد. با استفاده از قطره‌های ضدعفونی، آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای دیگر تجویزی پزشک می‌توان عفونت را برطرف کرد.

در بعضی موارد، ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک ممکن است به دلیل نیاز به تجدید نظر نسبت به عینک یا لنز باشد. چشم پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا نیاز به تغییر عینک یا لنز وجود دارد یا خیر. در برخی موارد نادر هم اگر ضعف بینایی پس از عمل لیزیک بسیار شدید شود، ممکن است نیاز به عمل مجدد باشد تا اصلاح بیشتری انجام شود.

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک برای چه کسانی خطرناک است؟

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک در برخی افراد که شرایط خاص دارند می‌تواند خطرناک باشد:

  • افرادی که از دوربینی یا نزدیک بینی شدید رنج می‌برند گزینه مناسبی برای انجام عمل لیزیک نیستند.
  • مبتلایان به بیماری‌های قرنیه مانند کراتوکونوس (Keratoconus) نباید این عمل را انجام دهند.
  • اگر نمره چشم بیمار بالا باشد بهتر است عمل لیزیک انجام ندهد چرا که احتمال برگشت بعد از عمل وجود دارد.
  • افراد مبتلا به دیابت پتانسیل بیماری چشمی دارند و کاندیدای مناسبی برای عمل لیزیک نیستند.
  • زنان باردار یا شیرده هم به خاطر تغییرات هورمونی گزینه مناسبی برای عمل لیزیک محسوب نمی‌شوند.

متن انگلیسی:
Another common side effect after LASIK is cloudy or blurry vision. While you will see better the day after surgery
ترجمه متن:
یکی از عوارض جانبی شایع بعد از عمل لیزیک، تاری دید است. روز بعد جراحی بهتر خواهید دید.

breyephysicians

چگونه از ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک جلوگیری کنیم؟

مهمترین کار برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک رعایت دستورات پزشک و مصرف داروها است. قطره‌های چشمی، استفاده از عینک در مقابل نور خورشید و کارهای حساس، به خصوص حین کار با گوشی و لپ تاپ، و استفاده از محافظ چشم حین انجام فعالیت‌های ورزشی مانند شنا می‌توانند از برگشت نمره چشم پس از عمل لیزیک پیشگیری کنند. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که انتخاب چشم پزشک اهمیت زیادی در میزان رضایت بعد عمل دارد. تخصص و مهارت چشم پزشک می‌تواند میزان بروز عوارض بعد عمل را به حداقل برساند.

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چقدر امکان دارد؟مهمترین کار برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک رعایت دستورات پزشک و مصرف داروها است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک از عوارض نادر این روش جراحی است که ممکن است در برخی موارد دیده شود. تغییرات قرنیه، عوارض پس از عمل، عوامل خارجی مانند عفونت یا وجود مشکلات قبل عمل، خطای انسانی پزشک، پیر چشمی یا التهاب و عفونت ممکن است باعث ضعیف شدن چشم بعد از این عمل اصلاحی شوند. در صورتی که بعد لیزیک دچار ضعف بینایی شدید بهتر است به دکتر فوق تخصص چشم مراجعه کنید تا با بررسی کامل علت ضعف بینایی را تشخیص دهد. در برخی موارد، لازم است جهت بهبود بینایی، تدابیر درمانی اتخاذ شوند.

در نهایت، باید توجه داشت که عمل لیزیک یک فرایند پیچیده است و نتایج آن به شرایط هر فرد بستگی دارد. در اکثر موارد، افراد بهبود بینایی قابل توجهی پس از عمل لیزیک دارند و کمترین عوارض را تجربه می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است نیاز به مراقبت و پیگیری بیشتری باشد تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان