آغاز سفر بدون روادید ایرانیان به روسیه


آغاز سفر بدون روادید ایرانیان به روسیه

نخستین گروه گردشگران نوروزی با بهره گیری از تسهیلات موافقت نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه، از تهران وارد فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو شد.

نخستین گروه گردشگران نوروزی با بهره گیری از تسهیلات موافقت نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه، از تهران وارد فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو شد.

به گزارش «دنیای سفر»، گروه های گردشگری مختلفی از هموطنان طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در قالب اعزام گروهی، بدون روادید به روسیه سفر خواهند کرد.

این گردشگران در مدت حضور خود در روسیه از جاذبه های گردشگری مسکو و سن پترزبورگ دیدن خواهند کرد.

بنا بر اعلام سرویس مطبوعاتی کمیته گردشگری مسکو، گردشگران ایرانی که شامگاه دوشنبه وارد مسکو شده اند اولین افرادی هستند که بدون ویزا در چارچوب سفر گروهی به پایتخت روسیه می آیند.
موافقت نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) امضا شد اما اجرایی شدن آن به دنبال همه گیری کرونا به تأخیر افتاد.

در نهایت با تلاش های طرف های ایرانی و روسی، اجرای این موافقت نامه از آگوست سال ۲۰۲۳ (دهم مردادماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

اولین گروه از گردشگران ایرانی در این چارچوب در سفر به روسیه، از قفقاز شمالی بازدید کرده بودند.

در چارچوب این توافقنامه، گروه هایی از گردشگران که از پنج تا ۵۰ نفر سازماندهی شده اند، می توانند بدون روادید از هر دو کشور بازدید کنند.

از طرف جمهوری اسلامی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و از طرف فدراسیون روسیه، وزارت توسعه اقتصادی، کمیته گردشگری مسکو، نهادهای هماهنگ کننده اجرای این موافقت نامه در کشورهای متبوع هستند.

سفرهای انفرادی شهروندان ایران و روسیه به کشورهای یکدیگر همچنان نیازمند دریافت روادید است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیش از این در پاسخ به پرسشی درباره امکان تحقق درخواست های دانشجویان ایرانی برای لغو کامل روادید اتباع دو کشور در سفرهای متقابل گفت: مقامات عالی کشور ما در سطوح مختلف، این پیشنهاد را به همتایان روس خود مطرح کرده اند و ما منتظر پاسخ مسکو در این باره هستیم.

کاظم جلالی افزود: بارها اعلام کرده ام که جمهوری اسلامی ایران آمادگی لغو روادید به شکل کلی با فدراسیون روسیه را دارد، منتها تحقق این امر در گروی موافقت طرفین است، ۵۰ درصد قضیه به نظر ما بستگی دارد و ۵۰ درصد دیگر به نظر روس ها.

جلالی با بیان اینکه منتظر پاسخ دولت روسیه در این ارتباط هستیم، اظهار داشت: دوستان روس ما می گویند در حال بررسی هستیم و تاکنون پاسخی نداده اند تا اینکه پس از آن بتوانیم توافقی داشته باشیم و آن توافق بتواند عملیاتی شود.

بنا بر اعلام رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، هم اینک حدود هفت هزار و چهارصد نفر دانشجوی ایرانی در دانشگاه های روسیه در حال تحصیل هستند که حدود ۳۰۰ نفر در رشته های غیرپزشکی و بیش از هفت هزار و یکصد نفر در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مشغول تحصیل هستند؛ علاوه بر این، تعدادی نیز با شرکت در دوره پادفک (آموزش زبان روسی) دانشگاه های روسیه در حال آموختن این زبان هستند.

پیش تر، سفیر روسیه در تهران در پاسخ به پرسش خبرگزاری ریانووستی مبنی بر این که "آیا روسیه و ایران در حال بررسی امکان لغو کامل روادید (ویزا) هستند؟ " گفت: صحبت در مورد لغو کامل روادید زود است، زیرا اتخاذ یک تصمیم مناسب مستلزم یک فرآیند هماهنگی طولانی است.

آلکسی دِدوف افزود: این تصمیم باید با در نظر گرفتن دیدگاه های همه وزارتخانه ها و ادارات ذی صلاح هر دو کشور، از جمله سازمان هایی که مسئول تضمین کنترل جریان های مهاجرت هستند، اتخاذ شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک