کدام شهر‌ها در تعطیلات نوروز بارانی هستند؟


کدام شهر‌ها در تعطیلات نوروز بارانی هستند؟

آب و هوای شهر‌های ایران در نوروز چطور است؟ این سؤالی است که مسافران نوروزی مقاصد پرطرفدار می‌خواهند بدانند تا براساس آن، سفرشان را برنامه‌ریزی کنند.

براساس پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، موج سنگین بارشی از دوشنبه ۲۷ اسفند تا دوم فروردین مناطق گسترده‌ای از ایران را فرا می‌گیرد و در برخی مناطق صدور هشدار قرمز هواشناسی دور از انتظار نیست. با اینکه بارش‌ها در ارتفاعات و نقاط سردسیر کشور به‌صورت برف است، اما طبق پیش‌بینی‌ها بهار امسال در مقاصد پرگردشگر ایران موج سرما نخواهیم داشت. ضمن اینکه براساس مدل‌های هواشناسی، امواج سودانی در نیمه دوم تعطیلات نوروزی ممکن است به‌صورت نقطه‌ای بارش‌هایی را در کشور درپی داشته باشد.

سفر سخت در روز‌های پربارش

کارشناس مستقل هواشناسی با اشاره به وضعیت آب و هوای شهر‌های ایران در تعطیلات نوروز گفت: «طبق الگو‌های هواشناسی ماهیت سیستم‌ها، چون گرم است، موج سرما در تعطیلات نوروز نداریم. در نیمه اول تعطیلات هوا سرد نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد کم‌بارشی سال قبل قرار است در بهار جبران شود. روز‌های پربارشی را پیش رو داریم.

محمدرضا جاویدی افزود: «با بررسی آخرین داده‌ها و الگو‌های هواشناسی به این نتیجه می‌رسیم که در بازه زمانی ۲۷اسفند تا اول فروردین قرار است خدا به مردم ایران عیدی بدهد. موج قدرتمند و اصیل در حال شکل‌گیری است و همزمان از ۲دریای مدیترانه و دریای سرخ رطوبت می‌گیرد. با تلفیق این ۲ سامانه و برخورد با دیواره‌های زاگرس شاهد بارش‌های زیاد به‌ویژه در زاگرس مرکزی خواهیم بود. در ارتفاعات زاگرس اعم از شمال شرق، غرب، جنوب غرب و تاحدودی مرکز و شمال شرق و حتی نوار ساحلی کشور شاهد بارش‌های خوبی خواهیم بود. شدت و وزن بارش‌ها از این موج به اندازه‌ای است که سازمان هواشناسی و کارشناسان این حوزه به احتمال زیاد، هشدار قرمز هواشناسی را برای برخی مناطق کشور صادر کنند.»

این روز‌های عید به جاده نزنید

جاویدی گفت: «بارش در مناطق غربی و جنوب‌غربی خیلی شدید و تند، همراه با رگبار و رعد و برق است. بر این اساس سیلاب و وقوع سیلاب در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود. از هموطنان عزیز درخواست داریم به غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، جنوب ایلام و حتی خوزستان در این بازه زمانی سفر نکنند. حتی در این بازه زمانی یعنی ۲۷اسفند تا دوم فروردین در کهگیلویه و بویراحمد شاهد بارش برف خواهیم بود. تهرانی‌ها هم که قصد سفر به شمال کشور را دارند، بهتر است در روز‌های دوشنبه تا چهارشنبه به جاده نزنند؛ چرا که در مسیر شمال به‌ویژه ارتفاعات جاده هراز و چالوس احتمال بارش برف دور از انتظار نیست. طبق پیش‌بینی‌ها، اما دوم تا ششم فروردین۱۴۰۳ موج بارشی قدرتمندی برای بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی نمی‌شود و با وجود این شمال، شمال‌غرب، جنوب، جنوب غرب و حتی جنوب شرق در نیمه دوم تعطیلات تحت‌تأثیر ورود امواج سودانی بارش‌های نقطه‌ای خواهند داشت.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه