آش های محلی کرمانی ها


آش های محلی کرمانی ها

کرمانی ها هم مانند همه مردم ایران آش ها و سوپ های خوشمزه ای طبخ می کنند که چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

کرمانی ها هم مانند همه مردم ایران آش ها و سوپ های خوشمزه ای طبخ می کنند که چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

به گزارش «دنیای سفر»، در سرمای هوا خوردن خوراکی های گرم بسیار می چسبند به خصوص اگر سرما خورده باشید. شاید دانستن این که چه غذایی در این سرمای هوا بخورید تا بتوانید به ایمنی بدن خود کمک کنید گزینه بدی نباشد. هنرمندی مردم ایران زمین به خصوص بانوان کرمانی می تواند در طبخ غذاهای مفید و سالم به شما کمک کنند.

آش اُماچو کرمانی

زنان کرمانی در طبخ انواع آش ها مهارت دارند. یکی از آش های محلی اُماچو است این آش بسیار ساده، سریع آماده می شود و در هر منطقه از استان کرمان آن را به شیوه ای طبخ می کنند.

این خوراکی خوشمزه انواع مختلفی دارد که با افزودن برخی و یا با کم کردن برخی اقلام دیگر تهیه می شود در تهیه اُماچو از گندم شیر، گوشت با استخوان، سیر کوبیده نخود، زیره و سیاه دانه استفاده می شود. اُماچو انواع مختلفی دارد، اُماچو تلف، یونجه، شلغم، کدو در استان کرمان به شکل های مختلف تهیه می شود.

طرز تهیه اُماچوی اسفناج

عدس: ۱ پیمانه
آرد گندم: ۱/۲ پیمانه
اسفناج: ۵۰۰ گرم
سیر پیاز و نعناع خشک به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

در ابتدا عدس رو بخیسانید و بگذارید بپزد، عدس که پخت به آن اسفناج خورد شده را اضافه کنید، حالا به آرد آب اضافه کنید تا روان شود و گلوله، گلوله نداشته باشد اسفناج ها که پختند آرد را به عدس و اسفناج اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد، شعله گاز کم باشد.

کرمانی ها در اُماچو سیاه دانه، زیره، سیرداغ و نعنا داغ هم می ریزند و هنگام خوردن به آن تَلف (قره قروت)، آب غوره یا کشک اضافه می کنند. البته برخی در آن کمی سیب زمینی، پیاز، چغندر، شلغم و سبزی آش به همراه حبوبات مانند نخود و لوبیا می ریزند.

در برخی مناطق مانند بافت از آرد کِرو (نوعی از حبوبات) به همراه سبزیجات محلی برای تهیه اُماچو استفاده می شود.

آش ماش کرمانی

اما به غیر از اُماچو زنان کرمانی به طبخ آش های دیگری نیز می پردازند یکی از این آش ها، آش ماش کرمانی است. زنان کرمانی عقیده دارند آش ماش برای استخوان بندی کودکان و نوجوانان مفید است و در تهیه آن از ماش، برنج، لوبیا چشم بلبلی، گوشت، نخود و ادویه استفاده می شود.

طرز تهیه آش ماش کرمانی

ماش: ۱ پیمانه
برنج: نصف پیمانه
جو پرک: نصف پیمانه
گوشت گوسفندی: ۲۵۰ گرم
سبزی آش: ۱٫۵ پیمانه
پیاز: ۱ عدد متوسط
پیاز داغ و نعناع داغ: نصف پیمانه
کشک: نصف پیمانه
نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
روغن مایع و زردچوبه: به اندازه کافی

ابتدا ماش را به مدت چند ساعت در یک کاسه آب می خیسانیم و اجازه می دهیم تا نفخ آن گرفته شود. برای شروع پخت آش ابتدا پیاز را تفت می دهیم. کمی زردچوبه اضافه می کنیم و سپس گوشت را به قابلمه اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن گوشت ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت بپزد.

سپس در ظرفی دیگر جو پرک را می پزیم و بعد از لعاب انداختن جو پرک به آن سبزی آشی اضافه می کنیم، ماش را در ظرف دیگری جداگانه می پزیم و بعد از آن برنج را به ماش اضافه می کنیم و می گذاریم بپزد و در نهایت همه مواد را در یک قابله با هم مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا جا بیفتند و موقع سرو با پیاز داغ، نعنا داغ و کشک تزئین می کنیم.

آش گندم و بلغور کرمانی

آش گندم و بلغور یکی از خوراکی های مورد علاقه کرمانی ها است که برای تهیه آن از گندم، گوشت، حبوبات و پیاز داغ استفاده می شود و بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه بلغور گندم

بلغور گندم: ۲۵۰ گرم
آب: ۸ لیوان
گوشت گوسفندی: ۲۰۰ گرم
نخود پخته: یک و نیم لیوان
عدس پخته: یک ونیم لیوان
لوبیا چیتی پخته: یک و نیم لیوان
باقلا پخته: یک و نیم لیوان
پیاز متوسط: دو عدد
می تخم (داروی گیاهی): نصف قاشق غذا خوری
زیره سیاه: یک قاشق غذا خوری
سیاه دانه: یک قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبه، دارچین: به مقدار لازم

ابتدا بلغور گندم را پاک کرده و شسته و با هشت لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و به مدت یک ساعت روی حرارت خیلی کم می گذاریم و ده دقیقه ای یک بار هم می زنیم تا ته نگیرد (اگر آب بلغور قبل از پختن کم شد می توانیم یکی دو لیوان آب دیگر اضافه کنیم).

گوشت را همراه پیاز و نمک و مقداری ادویه و آب جداگانه می پزیم، دو عدد پیاز متوسط را خرد کرده و داخل مقداری روغن همراه نمک، زردچوبه و دارچین تفت می دهیم. بعد از یک ساعت که بلغور ما پخت، گوشت پخته شده را ریش ریش کرده و با مقداری از آب گوشت، نمک، پیاز داغ، زیره، سیاه دانه و می تخم داخل بلغور می ریزیم و شعله آن را همچنان کم نگه می داریم و مرتب به هم می زنیم تا ته نگیرد.

وقتی بلغور ما کامل جا افتاد حبوبات پخته شده را به آن اضافه می کنیم و بعد از پنج دقیقه شعله را خاموش می کنیم و روی آن را با پیاز داغ و حبوبات و کمی دارچین تزیین می کنیم.

همچنین زنان کرمانی آش برنج را برای بیماران طبخ می کنند. سایر غذاهای محلی کرمانی ها عبارتند از: آش آب غوره، آش انار، آش تلف، آش کشک، آش پر آجیل، آش سکنجبین و آش رشته.

بیشتر انواع آش ها در کرمان به عنوان عصرانه و دورهمی های زنانه، آش پشت پا (برای سربازان و زائران) طبخ و سرو می شود، اما این آش ها این قدر مقوی هستند که می توان از آن ها به عنوان یک وعده غذایی و افزایش ایمنی بدن هم استفاده کرد. مانند گذشته که بانوان کرمانی از آن ها برای تقویت فرزندان خود استفاده می کردند و به عنوان یک وعده غذایی استفاده می شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا