بی‌خوابی سالمندان و چند توصیه برای مقابله با آن


بی‌خوابی سالمندان و چند توصیه برای مقابله با آن

یک متخصص طب سالمندی ضمن تشریح علل موثر در بی خوابی سالمندان، در عین حال اختلال خواب را مشکلی شایع در این دوران خواند که تا ۸۰ درصد مواردبا رعایت بهداشت خواب رفع می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احمد دلبری درباره اختلالات خواب در سالمندان گفت: اختلال خواب در دوره بازنشستگی و سالمندی بسیار شایع است و تقریبا ۶۰ درصد افراد از این مشکل رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه معمولا اختلال خواب در سالمندی مشکلی ثانوی از یک مشکل دیگر است، افزود: افراد دچار اضطراب، افسردگی، مبتلایان مشکلات ادراری یا درد زانو و دردهای عضلانی - اسکلتی و افراد دارای اختلالات حرکتی اغلب بیشتر درگیر مشکلات اختلال خواب هستند و به همین دلیل برای رفع مشکلات خواب باید به دنبال رفع مشکل اصلی باشیم.

این متخصص طب سالمندی همچنین با بیان اینکه میزان نیاز افراد به خواب در دوران سالمندی متفاوت است، ادامه داد: در این دوران معمولا خواب سبک‌تر است و میزان نیاز به آن هم کمتر است و در عین حال هم افراد ساعت مشخصی برای خواب ندارند؛ اما لازم به ذکر است که مشاهده شده افرادی که در طول عمر شب‌ها هفت ساعت می‌خوابند امکان ابتلا به آلزایمر در آنها کمتر است.

وی با بیان اینکه سرحالی در طی روز می‌تواند حاکی از کفایت میزان خواب شب قبل باشد، افزود: ممکن است یک نفر با شش ساعت این سرحالی روز بعد را داشته باشد و یک نفر هم با میزانی کمتر یا بیشتر.

این متخصص طب سالمندی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشکلات خواب در دوران بازنشستگی معمولا با بهداشت خوب خواب برطرف می‌شود، گفت: مهم آن است که در طول روز نباید خوابید؛ چُرت روزانه عامل اصلی اختلال خواب است. در عین حال اگر به هر دلیل نیاز به چرت روزانه بود، بهتر است در بازه زمانی ساعت یک تا چهار بعدازظهر و کمتر از نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه باشد.

او کم تحرکی و بی‌تحرکی را عاملی دیگر برای بدخوابی شبانه خواند و گفت: توصیه می‌شود حتما افراد در طول روز نیم ساعت تحرک داشته باشند و ورزش کنند. همچنین شام و غذای سنگین می‌تواند عاملی دیگر برای بدخوابی باشد. لازم است که شام سبک میل شود و فاصله شام تا خواب بیشتر از سه ساعت باشد.

این متخصص طب سالمندی همچنین گفت: بهتر است که محل خواب را تغییر ندهید و در صورتی که در رختخواب بیشتر از ۲۰ دقیقه خواب‌تان نبرد، به سالن بازگردید و فعالیتی انجام دهید و سپس دوباره به رختخواب بازگردید. همچنین تاکید می‌شود که در رختخواب کتاب نخوانید و موبایل و تلویزیون نگاه نکنید؛ اتاق خواب برای خواب است نه فعالیت‌های اینچنینی.

وی تاکید کرد که دوش آب گرم قبل از خواب می‌تواند خواب خوبی را رقم بزند. همچنین توصیه می‌شود که خودسرانه داروهای خواب‌آور مصرف نکنید و دارو حتما باید با نظر پزشک مصرف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود