بی‌بی‌سی از هوش مصنوعی چه استفاده‌ای می‌کند؟


بی‌بی‌سی از هوش مصنوعی چه استفاده‌ای می‌کند؟

مرکز رسانه‌ای بریتانیایی، بی‌بی‌سی، در حالی که مذاکراتی را برای فروش آرشیو گسترده خود به گروه‌های فناوری بزرگ توسعه‌دهنده فناوری پیشرفته انجام می‌دهد، در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی خود است.

تینا مزدکی: مرکز رسانه‌ای بریتانیا در تلاش برای ساخت هوش مصنوعی است که بتواند متن، صدا و کد تولید کند؛ این نوع هوش مصنوعی می‌تواند به خبرنگاران در جهت تولید مطالب و ... کمک کند و توسط آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین گفته می‌شود که بی‌بی‌سی مذاکرات جداگانه‌ای با شرکت‌های فناوری مانند آمازون در مورد اجازه استفاده از محتوای آن برای آموزش مدل‌های بنیادی عمومی که توسط توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های جدید استفاده می‌شوند، انجام داده است.

هر معامله‌ای بر سر فروش آرشیو بی‌بی‌سی می‌تواندبرای آن سودآور باشد. در حالی که گروه‌های رسانه‌ای مانند تامسون رویترز چندین چنین توافق‌نامه‌ای را با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی منعقد کرده‌اند، گروه‌های رسانه‌ای از جمله اکسل اشپرینگر و لوموند نیز قراردادهای میلیون دلاری با OpenAI منعقد کرده‌اند تا از روزنامه‌نگاری خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کنند.

این گفتگوها پیش از ارائه استراتژی هفته آینده توسط بی‌بی‌سی انجام می‌شود و انتظار می‌رود برنامه‌هایی را برای فرصت‌های تجاری بیشتر نشان دهد زیرا با اینکار بی‌بی‌سی به دنبال افزایش و تنوع بخشیدن درآمد خود به دور از اتکا به هزینه مجوز ملی است. گفته می‌شود توسعه محصولات هوش مصنوعی بی‌بی‌سی‌ از طریق تیم تحقیق و توسعه این مجموعه، احتمالاً شامل استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی منبع باز یا در دسترس عموم است.

بایگانی محتوای بی‌بی‌سی به‌طور بالقوه برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با توجه به موضع آن در بسیاری از خروجی‌های آن ارزشمند است. دانشمندان داده نگران این هستند که آموزش هوش مصنوعی بر روی محتوا با سوگیری راست یا چپ، مدل‌هایی را تولید کند که به همین ترتیب دارای مشکلاتی هستند و بی‌طرف نیستند. با این حال، مدیران بی‌بی‌سی نیز نگران هستند زیرا بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی در حال حاضر از محتوای آن برای آموزش و ساخت مدل‌ها استفاده می‌کنند، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای ممانعت از دسترسی به آن‌ها انجام می‌شود، بسیاری از محتوای بی‌بی‌سی را به‌جای پشت سر گذاشتن مرحله پرداخت، به‌صورت رایگان در دسترس دارند.

بی‌بی‌سی هم‌اکنون در حال آزمایش استفاده از هوش مصنوعی در اتاق خبر خود است، اگرچه قوانینی را وضع کرده است تا اطمینان حاصل شود که هر چیزی که منتشر می‌شود نظارت فعال انسانی داشته باشد. به عنوان مثال، از این فناوری می‌توان برای پیشنهاد دادن تیتر اخبار به روزنامه‌نگار استفاده کرد، به شرطی که تصمیم نهایی با سردبیر یا روزنامه نگار باشد.

با این حال بی‌بی‌سی می‌گوید هیچ توافقی با هیچ سازمانی برای استفاده از آرشیو خود برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ خود که ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای استفاده تجاری را تقویت می‌کنند، ندارد. اما در حال بررسی طیف وسیعی از موضوعات مانند سوگیری احتمالی در چنین مدل‌هایی و همچنین نحوه بررسی چنین موضوعاتی است.

منبع: FT

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1886901

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید