وزیر ارتباطات: قرار بود روز انتخابات اینترنت را قطع کنند


وزیر ارتباطات: قرار بود روز انتخابات اینترنت را قطع کنند

«در کنار حملات فیزیکی، حملات سایبری هم افراد مختلف گزارش دادند که مورد بررسی قرار می‌گرفت و رفع می‌شد. ما حملات بسیار زیادی داشتیم به طوری که فقط در روز انتخابات نزدیک به ۷۰ مورد حملات DDOS و DOS داشتیم.»

وزیر ارتباطات در گفتگوی عیدانه خود با اشاره به پایداری شبکه در روز انتخابات گفت ما آمادگی داریم که بتوانیم رای‌گیری را به شکل غیرحضوری و برخط برگزار کنیم، اما این اتفاق نیازمند تغییر قانون است، زیرا قانون فعلی چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.

به گزارش فارس گفتگوی وزیر ارتباطات را در ادامه می خوانید.

در ایام انتخابات اعلام شد پوشش ۹۹ درصدی بوده است، برای رسیدن به این عدد چه اقداماتی انجام شده است؟

زارع‌پور: خب اتفاق بزرگی که امسال در ایام انتخابات رخ داد نوید بخش حرکت‌های آینده است، ما در روز انتخابات بیش از ۵۷ هزار شعبه اخذ رای داشتیم که حدود ۱۵ هزار صندوق سیار بود که باید به حدود ۵۰ هزار نقطه می‌رفتند. این اعداد کم نیستند و این یک اتفاق بزرگ بود که بیش از ۹۹ درصد پوشش داشتیم.

بسیاری از نقاط رای‌گیری مناطق صعب‌العبور و دور افتاده روستایی بود که با موفقیت رای گیری در آن شعب انجام شد، این اتفاق یکباره و بدون برنامه ریزی نبود، ما در این دو سال و نیم قریب به ۷ هزار روستای جدید را متصل کردیم که کار بسیار سختی بود. در روستا‌های باقیمانده صعب العبور و دور افتاده هم گاهی باید برای یک روستا چند سایت واسط بزنیم یا چند ده کیلومتر فیبر کشده شود تا بتوانیم شبکه و اینترنت را به آنجا برسانیم.

خب مبتنی بر اقداماتی که در دو سال و نیم قبل از انتخابات افتاده بود الحمداله ما توانستیم ۱۰۰ درصد نقاط شهری و ۹۹ درصد نقاط روستایی را پوشش دهیم، در حال حاضر ۹۸ درصد جمعیت روستا‌ها به شبکه و به اینترنت دسترسی دارند این اتفاق بسیار بزرگی است که شاید معدود کشور‌هایی در دنیا باشند با این تعداد روستا چنین امکانی برای مردم در روستا‌ها فراهم کرده باشند.

این اقدام از گذشته شروع شده بود و بخش سخت آن برای ما باقی مانده بود که الحمدالله با مجاهد دوستانمان انجام شد و نکته مهم‌تر اینکه شبکه‌ی ارتباطی کشور ۹۹ درصد پایداری داشت یعنی ۹۹ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شد، زیرا شما وقتیبه یک شعبه اخذ رای مراجعه می‌کردید باید چک می‌شد که شما قبلا رای داده‌اید یا خیر؟ این اقدام در روز انتخابات باعث شد تا شبکه کشور یک محک اساسی بخورد و رای گیری برای مردم راحت انجام شود.

هر چند مسائل و چالش‌هایی وجود داشت که الحمدالله حل شد و این نوید بخش این بود که بتوانیم قدم بعدی را برای کار‌های بزرگتری برداریم، در حال حاضر برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی دوستان در شورای نگهبان و هیات مرکزی انتخابات این است که انتخابات در حوزه‌های باقیمانده به شکل کاملا الکترونیکی برگزار شود یعنی مثل چهار حوزه‌ای که امسال به شکل الکترونیکی برگزار شد و اخذ رای الکترونیکی بود، برگزار شود.

ما حتی آمادگی داریم که بتوانیم رای‌گیری را به شکل غیرحضوری و برخط برگزار کنیم، اما این اتفاق نیازمند تغییر قانون است، زیرا قانون فعلی چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد از سوی دیگر مسائل اجتماعی و امنیتی هم وجود دارد که باید بررسی شود و باید در سطح کلان تصمیم گیری شود، اما به لحاظ شبکه‌ای این امکان وجود دارد.

با توجه به اینکه اعلام شد بزرگترین حمله DDOS در کشور انجام شده، چه اتفاقاتی روز انتخابات در جریان بود؟

زارع‌پور: در روز انتخابات و قبل از آن تلاش‌های بسیار زیادی برای آسیب وارد کردن و اختلال در شبکه ارتباطی کشور صورت گرفت، حتی تصاویر آن هم منتشر شد ما موردی داشتیم سه چهار روز قبل از انتخابات یک و نیم متر زمین را حفر کرده بودند و به فیبر رسیده بودند، اما آن را قطع نکرده بودند و قرار بود روز انتخابات این کار را انجام دهند، زیرا می‌دانستند در روز انتخابات گشت‌ها یپایش وجود دارد و امکان حفر نخواهند داشت، در برخی مناطق لوله را با فرز بریده بودند و تنها کافی بود کابل فیبر را قیچی کنند، در واقع از قبل آماده بودند.

اما با اقدام گسترده و منسجمی که توسط همکارانم با همکاری نیرو‌های نظامی و انتظامی، سپاه، بسیج و نیرو‌های امنیتی صورت گرفت، این اقدام خرابکاران ناکام ماند. ما بیش از ۲۵۰ تیم داشتیم که بیش از ۲ هزار مسیر را پایش کردند البته ۳ یا ۴ مورد قطع فیبر در روز انتخابات داشتیم که به سرعت برطرف شد.

در کنار حملات فیزیکی، حملات سایبری هم افراد مختلف گزارش دادند که مورد بررسی قرار می‌گرفت و رفع می‌شد. ما حملات بسیار زیادی داشتیم به طوری که فقط در روز انتخابات نزدیک به ۷۰ مورد حملات DDOS و DOS داشتیم.

حملات توزیع شده منع خدمتی که هدفش این بود که شبکه کشور را با ترافیک جعلی که ایجاد می‌کنند، از کار انداخته و روند رای گیری مختل کنند که الحمدالله مقابله شد و حجم حملات منع خدمتی که در این مدت صورت گرفت بی‌سابقه بود، اما به همت همکارانم در بخش زیرساخت و اپراتور‌های ارتباطی کمترین آسیب به شبکه ارتباطی کشور وارد شد و عموما خنثی شدند که ثمره آن، این شد که مردم عزیز ایران هیچ کندی و اختلال شبکه در روز رای‌گیری حس نکردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس