فاجعه قطع 4 هزار درخت در جنگل های هیرکانی / مقصران کیستند؟ / قوه قضاییه وارد عمل شد!


فاجعه قطع 4 هزار درخت در جنگل های هیرکانی / مقصران کیستند؟ /  قوه قضاییه وارد عمل شد!

به گزارش رکنا، دادستان مازندران بعد از انتشار خبر قطع چهار هزار اصله درخت در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور روز گذشته -شنبه- میدانی از این منطقه بازدید کرد و دستور...

به گزارش رکنا، دادستان مازندران بعد از انتشار خبر قطع چهار هزار اصله درخت در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور روز گذشته -شنبه- میدانی از این منطقه بازدید کرد و دستور داد تا بخش توقفگاه و باجه غیرقانونی اخذ وجه مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و با مسببان قطع درختان برخورد شود.

در آخرین روزهای بهمن ماه سال گذشته، ۲ دستگاه لودر و بولدوزر متعلق به پیمانکار یک "طرح گردشگری" با همراهی مسوولان مربوط اما بدون داشتن مجوزهای قانونی در یک حرکت شگفت آور و کامل غیرقانونی، اقدام به تخریب و تسطیح مسیر سیم کشی و تیر برق های فشار قوی کرده و جنگل را در مساحتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۴۰ متر شخم وشیار زده اند؛ به گونه ای که در این عملیات، حدود جهار هزار اصله درخت ونهال هیرکانی از بیخ و بن پاکتراشی و دفن شده و کامل از بین رفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری روز یکشنبه در این ارتباط گفت: با دستور دادستان مرکز استان، بخش توقفگاه و باجه غیرقانونی اخذ وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و دستور داده شد با مسببان قطع چهار هزار اصله درخت در این طرح، برخورد و خسارت وارده اخذ شود.

واکنش کنشگران و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نسبت به قطع و نابودی چهار هزار اصله درخت در منطقه گردشگری الیمالات نور - چمستان و همچنین بازنشر آن در شبکه های اجتماعی دادستان مرکز استان مازندران بر آن داشت تا حضوری از منطقه تخریب درختان بازدید کند.

کارشناسان امور جنگل تاکید می کنند مسوولان امر نباید اجازه ندهند که فرصت‌طلبان و متصرفان برای نابودی جنگل های ارزشمند هیرکانی سوء استفاده کنند چرا که عرصه های جنگلی ریه های هر سرزمین محسوب بوده و باید برای حفاظت از آن تلاش بیشتری کرد.

به گفته این کارشناسان در فرآیند قطع چهار هزار اصله درخت جنگلی و نهال که در این طرح پاکتراشی شده، ۳۰ تا ۴۰ هزار تن خاک نیز در جنگل الیمالات نابود شده است.

سرهنگ مجید ذکریایی؛ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری گفت: پیمانکار بدون مجوز اقدام به احداث توقفگاه کرده است که ما مطلع شدیم و ورود کردیم و جلوی کارشان را گرفتیم.

وی اظهارداشت: محمد کریمی؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران دستور دادند باجه غیرقانونی که از مردم وجه دریافت می‌کرده، پلمب شود که پلمب شد و توقفگاه که غیرقانونی احداث شده نیز با دستور جهادی و انقلابی ایشان پلمب شد.

وی تصریح کرد : دادستان مرکز مازندران به دادستان شهرستان نور دستور داده که در اسرع وقت موضوع را بررسی کرده، سپس خسارت وارده تعیین و اخذ شود و با مسببین این امر و هر مس. ولی در هر سطحی که هست و کوتاهی کرده، قاطعانه برخورد شود.

سرهنگ ذکریایی اضافه کرد که مجتمع گردشگری الیمالات به فعالیت خود برای میزبانی از گردشگران ادامه می‌دهد و اکنون فقط بخشی که در آن تخلف صورت گرفته، پلمب شده است.

برخی از صاحبنظران امر می گویند قطع چهار هزار اصله درخت در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور در غرب مازندران آخرین مورد نبوده بلکه جنگل های هیرکانی همچنان به بهانه های مختلف از جمله توسعه صنعت گردشگری در معرض تهدید، تخریب و تصرف است.

در ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، عملیات اجرایی ساخت فاز نخست مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور در آیینی با حضور جمعی از مسوولان استانی وقت و با اعتبار حدود ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده بود.

طرح مجموعه گردشگری سد الیمالات به گفته این مسوولان به منظور فراهم‌سازی زیرساخت ها از سوی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی طی مدت پنج سال اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

ساخت مراکز اقامتی، پذیرایی، پیست دوچرخه سواری کوهستان، زیب لاین، درشکه سواری، حیات وحش، بیشه حیوانات، تیمارگاه پرندگان از مشخصات این طرح است.

در ۱۹ آبان ۱۴۰۲ نیز فاز دوم عملیات اجرایی ساخت فاز دوم مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور با حضور مسوولان کشوری و استاندار و جمعی از مسوولان شهرستانی با اعتبار حدود ۵۴۰ میلیارد ریال آغاز شد.

سد الیمالات به عنوان یکی از بزرگ ترین آثار انسان ساختی و طبیعی به گستره حدود ۱۷ هکتار در هشت کیلومتری مسیر جاده نور - چمستان قرار دارد.

هم اکنون از مساحت ۲ میلیون هکتاری جنگل های شمال کمتر از ۱۰۰ هزار هکتار به جنگل های جلگه ای اختصاص دارد که به شدت در معرض تصرف و تخریب و تغییرکاربری است که با ادامه این روند، قصه جنگل های شمال را باید در کتاب ها جستجو کرد و خواند.

به تاکید شماری از اهالی و کارشناسان تصرف و افزایش ساخت و سازها به بهانه های مختلف نظیر گردشگری و دست اندازی های مدام از جمله چالش های اساسی اراضی جنگلی غرب مازندران بوده که بر نگرانی ها افزوده که ضروری است مراجع ذیربط برای رفع این معضل فراگیر تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

ساخت و سازهای خارج از ضوابط یا غیرمجاز در اراضی جنگلی و جلگه ای غرب مازندران مهمترین دغدغه اجتماعی اکنون منطقه بوده که صاحبنظران امر معتقدند باید برای رفع این معضل فراگیر تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

در استان مازندران دو اداره کل منابع طبیعی یکی در ساری و دیگری در نوشهر فعالیت دارد که عرصه های جنگلی شهرستان نور زیر پوشش اداره کل منطقه ساری است.

در همین ارتباط، معاون سیاسی قوه قضاییه در اواخر ماه اسفند سال گذشته در حاشیه بازدید از شهرک ۱۰ هکتاری ویلایی تخریب شده در نوشهر گفت: ما می خواهیم از افرادی که تصرفاتی در اراضی ۱۰ هکتاری مازندران دارند آن اراضی را به وضع سابق برگردانند، اگر این کار را نکنند قوه قضاییه اقدام می کند و به طور قطع فساد و مفسدان را در این زمینه زمینگیر می کنیم.


فاجعه قطع 4 هزار درخت در جنگل های هیرکانی / مقصران کیستند؟ /  قوه قضاییه وارد عمل شد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان