هشدار خطر سیل در تهران و چند استان دیگر


هشدار خطر سیل در تهران و چند استان دیگر

به دلیل شدت بارش ها و امکان سیل و طغیان رودخانه ها و سقوط بهمن در مناطق سردسیر و کوهستانی، هموطنان از حاشیه رودخانه ها، مسیل ها فاصله بگیرند و از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به بارش باران و احتمال سیلابی شدن رودخانه های استان در اواخر روز یکشنبه ۵فروردین ماه ۱۴۰۳ هشدار داد و اعلام کرد تقاضای ما از مردم این است که از اتراق و تردد در اطراف رودخانه ها جدا خودداری کنند.

طبق گزارش آب منطقه ای تهران، با توجه به هشدار سازمان هواشناسی کشور و براساس هشدار نارنجی رنگ این سازمان مبنـی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در اواخر روز یکشنبه (۵ فروردین ماه ) لغایت سه شنبه ( ۷ فروردین ماه)در استان های تهران و البرز،رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی گردیده است که احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه منطقه اثر مخاطره کل استان تهران، به ویژه ارتفاعات پایتخت و امام زاده داوود(ع)، شمیرانات، پردیس، دماوند و فیروزکوه پیش بینی شده است، توصیه اکید شرکت آب منطقه ای تهران به شهروندان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه ها، رود دره ها و مسیل ها به طور جدی اجتناب کنند

و به تابلوهای هشدار سیل که توسط این شرکت نصب شده است، توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به ماهیت فصل بهارهر لحظه امکان بارش های رگباری و بروز سیلاب شدید در رودخانه ها وجود دارد وکم توجهی و بی احتیاطی شهروندان به هشدارها ممکن است خسارات و حوادث ناگوار برای مردم داشته باشد.

شایان ذکر است، شرکت آب منطقه ای تهران، در ایام نوروز در کنار سایر ارگان های مرتبط برای مهار ‌سیلاب در حالت آماده باش است و رصد و پایش رودخانه های ‌استان تهران توسط اکیپ های گشت و بازرسی امورهای منابع آب تابعه و اطلاع رسانی های مکرر این ‌شرکت به منظور آگاه سازی مردم از شرایط جوی و احتمال وقوع سیلاب، انجام شده است.

گفتنی است، هشدار احتمال وقوع ‌سیلاب کاملا جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‌رودخانه و مسیل ها خطر آفرین و حتی مرگبار است.

هشدار به مسافران نوروزی نسبت به بارندگی‌های ۴۸ ساعت آینده در شیراز

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز با اشاره به هشدارها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص بارش‌ها در ۴۸ ساعت آینده از مسافرانی که به شهر شیراز سفرکرده‌اند، خواست برای اسکان تنها از محل‌های مجاز استفاده کنند.

روح‌الله خوشبخت با یادآوری این نکته که مهمانان نوروزی پیش از مراجعه به محل‌های اسکان ابتدا از ظرفیت مکان موردنظر اطمینان حاصل کنند، اظهار کرد: اسامی، آدرس‌ها و ظرفیت‌های محل‌های اسکان در پورتال eskan.shiraz.ir قابل‌دسترسی است.

معاون شهردار شیراز با اشاره به اینکه مجموعه ستاد خدمات سفر شهرداری شیراز با تلاش شبانه‌روزی می‌کوشد هیچ آسیبی به مسافران و مهمانان عزیز وارد نشود، خاطرنشان کرد: بی‌تردید همکاری مسافران برای اسکان در محل‌های مجاز امکان ایجاد ایمنی هر چه بیشتر را فراهم خواهد کرد.

خوشبخت افزود: امکانات و تجهیزات شهرداری شامل انواع ماشین‌آلات امدادی، خودروهای سبک و سنگین، پمپ‌های تخلیه‌ی آب و سایر تجهیزات به همراه معاونان خدمات شهری مناطق یازده‌گانه، ناظران و نیروهای سازمان مدیریت پسماند در مناطق یازده‌گانه شهرداری شیراز استقراریافته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی در زمان بارندگی گفت: با توجه به هشدار هواشناسی از سفرهای غیرضروری با خودروهای شخصی در سطح شهر پرهیز نمایید، به علائم هشداردهنده نوار حفاری در پروژه‌ها توجه کنید.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز افزود: سامانه ۱۳۷ مرکز ارتباطات مردمی شهرداری شیراز و سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به‌طور شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است.

معاون شهردار شیراز از مسافران خواست از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها یا مسیل‌ها خودداری و از استقرار و نصب چادر در بوستان‌ها، بستر رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی به‌خصوص در مناطق با شیب زیاد و مسیل‌ها اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه از مسیرهای منتهی به رودخانه‌هایی که سیل در آن‌ها جریان دارد دوری‌کنید، عنوان کرد: به یاد داشته باشید خودروها و وسایل نقلیه، مکان امنی در مقابل وقوع سیل نیستند، سیل می‌تواند خودرو را به حرکت درآورد و حتی واژگون کند.

به گفته خوشبخت؛ شنا کردن و حرکت در جریان سیل بسیار خطرناک است و خطر غرق‌شدگی به دنبال دارد.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در جریان آب راه نروید؛ چراکه ۱۵ سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود؛ اگر مجبورید در آب حرکت کنید از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند.

معاون شهردار شیراز یادآور شد: خودرو و وسیله نقلیه محل امنی در مقابل سیل نیست، اگر وسیله نقلیه (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد، فوراً آن را ترک کرده و به‌جای مرتفع بروید.

خوشبخت ابراز امیدواری کرد با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مجموعه خدمات شهری و همچنین همراهی و همکاری مسافران شاهد بی‌خطر بودن بارش‌ها باشیم.

هموطنان از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله بگیرند

سازمان هواشناسی کشور هشدار داد: به دلیل شدت بارش ها و امکان سیل و طغیان رودخانه ها و سقوط بهمن در مناطق سردسیر و کوهستانی، هموطنان از حاشیه رودخانه ها، مسیل ها فاصله بگیرند و از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

هشدار سیلاب و باران سنگ در ارتفاعات شمال

براساس هشدار هواشناسی از فردا تا اوایل صبح سه‌شنبه شاهد بارش باران، وزش باد نسبتاً شدید، کاهش دما و احتمال رعدوبرق در مازندران هستیم.

احتمال جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، ریزش سنگ،️ اختلال در تردد محورهای کوهستانی، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی وجود دارد.

هشدار سطح قرمز برای لرستان و خوزستان

کارشناس هواشناسی گفت: سامانه بارشی در حال ورود به کشور است. به تدریج گستره این سامانه بارشی به کل نیمه‌غربی خواهد رسید.

روز دوشنبه بیشترین فعالیت این سامانه بارشی است و برای لرستان و خوزستان هشدار سطح قرمز صادر شده است.

شدت بارش‌ها در نیمه‌غربی کشور همراه با سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهد بود.

سفر دریایی به کیش ۴ روز متوقف می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش گفت: تمامی سفرهای دریایی از بنادر کیش به چارک و آفتاب و بالعکس به دلیل شرایط آب هوایی از فردا به مدت چهار روز لغو می‌شود.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو