پردازنده‌های جدید Turin Zen 5 AMD از 4 ترابایت رم با سرعت 6000 MT/s پشتیبانی خواهند کرد


پردازنده‌های جدید Turin Zen 5 AMD از 4 ترابایت رم با سرعت 6000 MT/s پشتیبانی خواهند کرد

افشای مشخصات یک مادربرد با سوکت SP5 نشان داده است که پردازنده‌های نسل بعدی Zen 5 Epyc که با نام Turin شناخته می‌شوند، احتمالاً تا 4 ترابایت حافظه رم و تبادل داده 6000 MT/s را ارائه خواهند داد. در ادامه با جزئیات بیشتر از این پیشرفت چشمگیر در سی...

افشای مشخصات یک مادربرد با سوکت SP5 نشان داده است که پردازنده‌های نسل بعدی Zen 5 Epyc که با نام Turin شناخته می‌شوند، احتمالاً تا 4 ترابایت حافظه رم و تبادل داده 6000 MT/s را ارائه خواهند داد. در ادامه با جزئیات بیشتر از این پیشرفت چشمگیر در سی پی یوهای سرور Zen 5 ای ام دی همراه باشید.

پیش‌تر تأیید شده بود که پردازنده‌های Zen 5 Epyc نسل بعدی AMD که با کد Turin شناخته می‌شوند، از همان سوکت SP5 استفاده می‌کنند که در نسل قبلی Zen 4 پشتیبانی می‌شد؛ این در حالی است که سی پی یوهای جدید دارای 192 هسته هستند.

اما اکنون، لیست مشخصات مادربرد فاش شده از لیکر معروف با نام @momomo_us در شبکه اجتماعی ایکس، جزئیات بیشتری از این موضوع به ما می‌دهد. از آنجایی که این پردازنده‌ها قبلاً برای عرضه در سال 2024 برنامه‌ریزی شده بودند، این افشای مشخصات می‌تواند به یک اعلامیه رسمی در آینده نزدیک اشاره کند.

پردازنده‌های جدید Turin Zen 5 AMD از 4 ترابایت رم با سرعت 6000 MT/s پشتیبانی خواهند کرد

به گزارش tom’s HARDWARE، لیست مشخصات مادربرد فاش شده یک برد با سوکت SP5 را توصیف می‌کند که از سرعت DDR5 تا 6000 MT/s با 4 ترابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند، اما فقط درحالی که CPU تورین روی آن نصب شده باشد.

بدون پردازنده Zen 5 تورین، به نظر می‌رسد که محدودیت مادربرد تا 4800 MT/s یا کمتر از 3600 MT/s خواهد بود که مشخصه محدودیت‌های Zen 4 در حافظه رم با 4 استیک DIMM است.

این مادربرد همچنین دارای حداکثر TDP سی پی یو 400 وات است. پردازنده‌های Zen 5 Epyc قرار است تا 500 وات توان طراحی حرارتی را پشتیبانی کنند و حتی شایعه شده است که این مقدار تا 600 وات هم می‌رسد. بدین ترتیب، این مورد یا یک خطای سهوی در لیست بوده یا یک مشکل سازگاری با مادربرد است؛ اگرچه TDP 400 وات شاید به مادربردهای پیشرفته Zen 4 SP5 مربوط باشد.

علاوه بر مشخصات حافظه، گفتنی است که آخرین نسل پردازنده‌های Zen 4 نهایتاً در 96 لِین PCIe 5.0 به اوج خود رسید و در مقابل، حداکثر مقدار ادعا شده برای این مادربرد 120 مسیر ارتباطی PCIe 5.0 است. در حالی که برخی از اسلات ها متفاوت از سایرین طراحی شده‌اند، این مشخصات هنوز هم نشان دهنده بهبود کلی 20 درصدی پشتیبانی از مسیر ارتباطی (لِین) PCIe در Zen 5 Turin است. این یعنی هدف تنها ارائه رم سریع‌تر نبوده است.

پردازنده‌های جدید Turin Zen 5 AMD از 4 ترابایت رم با سرعت 6000 MT/s پشتیبانی خواهند کرد

در هر صورت، احتمال می‌رود به زودی اطلاعات دقیق‌تری در مورد پردازنده‌ها و مادربردهای Zen 5 Epyc Turin داشته باشیم. پیش از این، نقشه راه AMD به عرضه سی پی یوهای تورین در اواخر سال جاری میلادی در 2024 اشاره می‌کرد و ما در حال حاضر در انتهای سه ماهه اول، بدون اعلام تاریخ انتشار رسمی هستیم.

از سپتامبر 2023، AMD همچنین مجموعه پردازنده‌های Zen 4c خود را تکمیل کرد که به این معنی است که Zen 5 باید اکنون نسخه بعدی قریب‌الوقوع هر دو پلتفرم دسکتاپ و سرور باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج