چالش‌های اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره غزه


چالش‌های اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره غزه

با توجه اظهارات مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و اعلام موضع نکردن شفاف کشورهای عربی حامی آن به نظر می‌آید اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با چالش‌های متعددی مواجه شود، اما بی‌تردید اقدامات بعدی این رژیم بیش از گذشته زیر نظر سازمان‌های حقوق بشری و افکار عمومی جهانی قرار خواهد گرفت.

چالش‌های اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره غزه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ، روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب و خواستار آتش‌بس فوری در غزه در ماه مبارک رمضان شده است تا شاید به آتش‌بس پایدار منجر شود. این سازمان بین‌المللی برای نخستین بار قطعنامه‌ای برای آتش‌بس فوری در غزه و آزاد شدن بی‌قید و شرط اسیران صهیونیست تصویب کرد که در آن از تمام طرف‌ها خواسته است به آتش‌بس فوری در ماه رمضان احترام بگذارند.

آمریکا که پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، در رأی‌گیری رأی ممتنع داد. به‌جز آمریکا بقیه اعضای شورای امنیت (14 کشور) به قطعنامه رأی مثبت دادند.

تصویب قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر توقف فوری جنگ در غزه تأکید می‌کند، خشم مقام‌های صهیونیست را برانگیخت

بعد از تلاش‌های فراوان تعدادی از کشورهای مخالف کشتار مردم غزه، قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنظیم کردند و به کمک دبیرکل به صحن شورای امنیت بردند.

با اینکه آمریکا تاکنون در قبال ملزم شدن رژیم صهیونیستی به آتش‌بس فوری اکراه نشان داده است، ولی با افزایش فشار افکار عمومی جهانی به قطعنامه رأی ممتنع داد تا شاید در حدود دوهفته‌ تا پایان ماه رمضان، کشتار مردم مظلوم، مقتدر و صبور غزه متوقف شود.

مواضع کشورها و مقام‌های صهیونیست

تصویب قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر توقف فوری جنگ در غزه تأکید می‌کند، خشم مقام‌های صهیونیست را برانگیخت. بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد، هیچ‌کس حق اخلاقی ندارد جنگ را بدون آزادی افراد ربوده شده متوقف کند.

وی گفت، صهیونیست‌ها موظف هستند تا زمانی که گروگان‌ها بازگردانده شوند، به جنگ ادامه دهند. بنابراین توقف جنگ در غزه ممکن است جنگ را در جبهه شمالی فعال کند.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز گفت: جنگ را متوقف نخواهیم کرد، حماس را نابود می‌کنیم و تا بازگشت آخرین ربوده شده خواهیم جنگید.

بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی عنوان کرد: قطعنامه شورای امنیت ثابت کرد سازمان ملل متحد و دبیرکل آن یهودستیز هستند و حماس را تشویق می کنند. پس از قطعنامه بین المللی اخیر باید با تمام قدرت به جنگ ادامه و به هر قیمتی حماس را شکست دهیم.

اسموتریچ، دیگر وزیر تندروی رژیم صهیونیستی گفت: تا زمانی که حماس به طور کامل از بین نرود و افراد ربوده شده بازگردانده نشوند، متوقف نخواهیم شد.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو سفر هیئت صهیونیست به واشنگتن را به دلیل وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا لغو کرد.

رئیس شورای اروپا با استقبال از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه، رعایت قطعنامه را ضروری دانست. شارل میشل با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت: رأی شورای امنیت سازمان ملل متحد را که به وضوح خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، تحسین می‌کنم.

وی با تأکید بر بیانیه هفته گذشته شورای اروپا درباره توقف فوری جنگ در غزه، تصریح کرد: اکنون ضروری است این قطعنامه رعایت شود.

سران ۲۷ کشور اروپایی هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک، علاوه بر ابراز نگرانی نسبت به بحران انسانی در غزه، خواستار توقف فوری جنگ در این منطقه‌ بودند. در بیانیه آمده بود، شورای اروپا از تعداد بی‌سابقه شهدا (کشتار زنان و کودکان) و وضعیت بشردوستانه وحشت زده شده و خواستار توقف فوری درگیری‌هاست.

این بیانیه می‌افزاید، توقف درگیری‌ها باید به نحوی باشد به آتش بس پایدار، آزادی بی قید و شرط همه گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) و ارائه کمک های بشردوستانه به داخل غزه منجر شود.

رژیم صهیونیستی در نزدیک به ۶ ماه گذشته کشتار گسترده‌ای در غزه به راه‌ انداخته، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. طبق گزارش‌های موثق، تاکنون افزون بر ۳۲ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۴ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

با توجه اظهارات مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و اعلام موضع نکردن روشن و شفاف کشورهای عربی حامی آن به نظر می‌آید اجرایی شدن قطعنامه با چالش‌های متعددی مواجه شود، اما بی‌تردید اقدامات بعدی این رژیم بیش از گذشته زیر نظر سازمان‌های حقوق بشری و قضایی سازمان ملل متحد و افکار عمومی جهانی قرار خواهد گرفت.

درهرصورت امید چندانی به پایبندی رژیم‌صهیونیستی به اجرای این قطعنامه مانند قطعنامه‌های متعدد گذشته در زمینه حقوق مسلم فلسطینیان وجود ندارد.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی