واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟


واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید واریکوسل گرید 3 سبب تجمع حجم زیادی خون در ناحیه بیضه شده که به موازات آن تغییر و افزایش دمای بیضه اتفاق می‌افتد. این بیماری فرد مبتلا را با مشکلاتی جدی از جمله تغییر سایز بیضه و همینطور ناباروری که به نظر می‌رسد مهمترین عارضه آن باشد روبه‌رو می‌کند.

واریکوسل گرید ۳ چیست؟ سوال شما هم این است؟ می‌توان به طور خلاصه این را گفت که واریکوسل گرید ۳ از شدیدترین، بدترین و دردناک‌ترین گریدهای این بیماری است. اگر علائم واریکوسل درجه سه را تجربه می‌کنید شاید به یک پزشک متخصص برای پیگیری روند بیماری خود نیاز داشته باشید. دکترتو در مسیر دریافت نوبت مشاوره حضوری و آنلاین از پزشک اورولوژی به شما کمک خواهد کرد. تا انتهای این مقاله را بخوانید و با روش نوبت‌گیری از دکترتو آشنا شوید.

واریکوسل گرید ۳ چیست؟

بیماری واریکوسل چیست؟ این بیماری به دلیل تورم سیاهرگ‌ها ایجاد شده و باعث درد و ناراحتی در بیضه‌ها می‌شود. درجه بندی واریکوسل به شکل زیر است:

  • درجه یک
    • بدون گشاد شدن وریدهای داخل کیسه‌ای
    • رفلاکس در وریدهای طناب اسپرماتیک ناحیه اینگوینال در طی مانور والسالوا
  • درجه دوم
    • سیاهرگ‌های برجسته در قسمت فوقانی بیضه
    • رفلاکس در وریدهای قطب فوقانی در طول مانور والسالوا
  • درجه سه
    • بدون اتساع عمده در وضعیت خوابیده به پشت
    • وریدهای گشاد شده تا قطب پایین بیضه فقط در حالت ایستاده
    • رفلاکس در وریدهای قطب تحتانی در طول مانور والسالوا

واریکوسل درجه ۳ شدیدترین گرید واریکوسل در مردان است. این موضوع به دلیل تجمع شدید خون در وریدها رخ می‌دهد که در نهایت می‌تواند به وریدهای ایلیاک داخلی و خارجی سرایت کند. این مشکل می‌تواند سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها شود.

علائم واریکوسل گرید ۳

علائم واریکوسل گرید ۳ زیاد هستند و توصیه می‌شود که در صورت مشاهده هر یک از علائم با پزشک متخصص صحبت کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد مبهم، دردناک یا ضربان دار در کیسه بیضه یا کشاله ران
  • تورم کیسه بیضه
  • آتروفی یا کوچک شدن بیضه
  • توده یا برآمدگی روی کیسه بیضه
  • تغییر در اندازه یک یا هر دو بیضه
  • مشکل در باروری
  • وریدهای بزرگ و پیچ خورده در داخل کیسه بیضه
  • کاهش اندازه بیضه در کودکان
  • احساس درد و ناراحتی شدید و مداوم که با گذشت زمان بدتر می‌شود.
  • تسکین درد هنگام دراز کشیدن به پشت

درد بیضه‌هات شدید شده؟

توده احساس می‌کنی؟ همین حالا نوبت بگیر.

واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علت واریکوسل گرید سه

واریکوسل درجه ۳ با وضعیت وریدهای خونی بیضه ارتباط تنگاتنگی دارد. بیضه‌ها به طناب اسپرماتیک متصل می‌شوند. هر طناب حاوی رگ‌ها و اعصابی است که مرتبط با رگ‌های عروقی هستند.

وریدهای سالم داخل کیسه بیضه به طور مداوم خون را از بیضه‌ها به کیسه بیضه و قلب منتقل می‌کنند. با این حال، در برخی موارد جریان طبیعی توسط رگ‌های بند ناف اسپرمی مختل شده و خون در سیاهرگ‌ها برمی‌گردد و باعث بزرگ شدن سیاهرگ‌ها می‌شود. این وضعیت، واریکوسل درجه ۳ سمت چپ است که اغلب در بیضه چپ رخ می‌دهد و باعث آسیب بیضه و ناباروری مردان می‌شود.

راه های تشخیص واریکوسل گرید ۳

پس از انجام معاینه فیزیکی توسط پزشک یا زمانی که انجام معاینه بنابر دلایلی سخت و ناممکن باشد، سونوگرافی انجام می‌شود. واریکوسل‌های بزرگ اغلب با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند یا بیمار می‌تواند چیزی شبیه به یک کیسه کرم را در کیسه بیضه خود احساس کند. این موارد برخی از راه‌های تشخیصی این گرید از واریکوسل هستند که در ادامه به شکلی مفصل‌تر توضیح داده شده‌اند:

متن انگلیسی:
In grade 3 varicocele, The varicocele is visible
ترجمه متن:
در واریکوسل درجه ۳ واریکوسل قابل مشاهده است.

medicalnewstoday

معاینه فیزیکی

واریکوسل درجه ۳ معمولاً علائم واضحی از خود نشان می‌دهد و به راحتی از طریق معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. با این حال، تشخیص نهایی نیاز به آزمایش‌های تکمیلی هم دارد.

در واریکوسل درجه ۳، پزشک معاینه فیزیکی معمولی را برای بررسی ظاهر بیضه‌ها انجام می‌دهد. این درجه از واریکوسل به اندازه‌ای بزرگ است که توده‌ای مانند یک کیسه در بالای بیضه قابل مشاهده است. اورولوژیست برای تشخیص واریکوسل گرید سه روش دیگری را هم انجام می‌دهد. در این روش از بیمار می‌خواهد در حالی که ایستاده، نفس عمیق بکشد. سپس با لمس پوست کیسه بیضه به یافتن سیاهرگ‌های بزرگ شده می‌پردازد.

سونوگرافی

سونوگرافی دقیق‌ترین روش غیرتهاجمی برای تشخیص واریکوسل است. این روش تشخیصی از دو مرحله تشکیل شده است:

ابتدا تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه برای اندازه گیری قطر وریدها و شناسایی سایر ناهنجاری‌ها انجام می‌شود. بد نیست این را بدانید که یک سوم مردان نابارور که ابتلای آن‌ها به طور معمول در معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شوند، نتایج غیرطبیعی در سونوگرافی داشته‌اند.

مرحله دوم اندازه‌گیری مقدار جریان خون ناحیه مورد نظر است. در این سنجش، در حالی که شکم را به پایین فشار می‌دهید پزشک صدا یا تصویر رنگی بیضه‌ها را بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که آیا به واریکوسل گرید ۳ مبتلا هستید یا خیر.

به طور کلی، تصویربرداری اولتراسوند از امواج صوتی برای ضبط تصاویر از داخل بدن استفاده می‌کند. علائم واریکوسل در سونوگرافی وریدهایی با قطر بیش از ۳ میلی‌متر و جریان خون غیرطبیعی است. آزمایش اولتراسوند همچنین می‌تواند اندازه بیضه‌ها را نشان دهد که خود روشی برای تشخیص این بیماری محسوب می‌شود.

واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟از جمله علائم اصلی واریکوسل گرید ۳ می‌توان به درد و تغییر سایز بیضه اشاره کرد.

راه های درمان واریکوسل گرید ۳

در ادامه به معرفی روش‌های درمان واریکوسل گرید سه پرداخته‌ایم:

۱. درمان دارویی واریکوسل درجه ۳

با وجود ناراحت کننده بودن اما باید گفت که هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. تنها می‌توان با داروهای مسکن مقداری از درد بیضه‌ها را کاهش داد.

۲. جراحی واریکوسل درجه سه

در بیماران مبتلا به واریکوسل درجه ۳، روش‌های جراحی مختلفی از سمت پزشک برای درمان بیماری توصیه می‌شود. در ادامه به معرفی انواع روش جراحی واریکوسل گرید سه پرداخته‌ایم. این روش‌ها عبارتند از:

جراحی باز

عمل باز نوعی درمان با ایجاد برش یا روش‌هایی برای مسدود کردن شریان‌ها است که با بیهوشی انجام می‌شود.

جراحی لاپاراسکوپی

در این روش، جراحان یک برش کوچک ایجاد کرده و پس از آن ابزار مخصوص جراحی را وارد برش ایجاد شده می‌کنند. با این کار به درمان گرفتگی رگ‌ها و انواع دیگر مشکلات می‌پردازند.

واریکوسلکتومی اینگوینال

واریکوسلکتومی که به عنوان روش ترمیم واریکوسل هم شناخته می‌شود، رایج‌ترین روش درمان واریکوسل درجه ۳ است. این روش جراحی میکروسکوپی به پزشک دید بهتری از ناحیه آسیب دیده داده و اغلب تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

در طی واریکوسلکتومی، جراح برای دسترسی به کیسه بیضه و یافتن وریدهای بزرگ شده، برشی ایجاد می‌کند. پس از آن هر سیاهرگ بزرگ شده‌ای که مانع جریان خون شده را برش می‌دهد. استفاده از میکروسکوپ دقت جراحی را افزایش داده و کمک می‌کند تا پزشک مجرای دفران، شریان‌های بیضه و سیاهرگ‌ها را به طور واضح‌تر ببیند.

از آنجایی که هرگونه آسیب به عروق و دیافراگم‌های عروقی بر سلامت اسپرم و بیضه تاثیر می‌گذارد، تخصص و دقت جراح از عوامل ضروری در واریکوسلکتومی است.

واریکوسلکتومی میکروسکوپی زیر اینگوینال

در روش واریکوسلکتومی اینگوینال برشی در قسمت تحتانی شکم و ناحیه زیر ناف ایجاد می‌شود. سپس وریدهای آسیب دیده بریده می‌شوند که این بریدگی در محل بالاتر و از نظر اندازه بزرگ‌تر از بریدگی روش ساب اینگوینال است. درد بعد از جراحی و زمان بهبودی هم در این روش به دلیل برش شکم بیشتر خواهد بود.

واریکوسلکتومی رترو پریتونئال

در واریکوسلکتومی خلف صفاقی، برش بزرگ‌تری در وریدها و ناحیه شکمی ایجاد می‌شود. اسکار برش آشکار است و درد پس از جراحی و زمان بهبودی به دلیل برش شکمی زیاد است. احتمال شکست درمان در روش واریکوسلکتومی خلفی ۲۵-۱۵ درصد و خطر هیدروسل حدود ۷ درصد است.

آمبولیزاسیون زیرپوستی

در روش آمبولیزاسیون از راه پوست، یک برش کوچک در کشاله ران ایجاد شده و یک لوله کاتتر با طول زیاد در ورید پا قرار می‌گیرد. در این روش اشعه ایکس به پزشک کمک می‌کند تا لوله را به محل برجسته ورید بدن (ونا کاوا) منتقل کند. سپس، پزشک یک عامل مسدودکننده را در وریدهای آسیب دیده رها می‌کند تا جریان خون را به سایر وریدهای مجاور تغییر جهت دهد. اگر چه گاهی اوقات انسداد ورید از مسیرهای مویرگی دور می‌شود، اما نمی‌توان با این روش به طور کامل این ناحیه را مسدود و از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

مشکل ناباروری داری و تنها راه درمان واریکوسل، جراحیه؟ پس مشاوره بگیر.

۳. درمان خانگی واریکوسل گرید ۳

درمان‌های طبیعی یا همان درمان‌های خانگی می‌توانند مکمل روش‌های درمان پزشکی باشند. این روش‌های درمانی نباید به عنوان تنها راه حل این بیماری در نظر گرفته شوند. برخی از روش‌های خانگی درمان واریکوسل گرید سه عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی سالم و افزایش مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات تازه، میوه‌ها و غلات کامل
  • استفاده از کمپرس یخ و کمپرس سرد برای تسکین تورم بیضه
  • انجام یوگا برای بهبود گردش خون
  • انجام تمرینات کگل برای بهبود و بازگرداندن جریان خون
  • ثابت نگه داشتن وزن
  • مصرف داروهای گیاهی پس از مشورت با یک پزشک متخصص
  • افزایش مصرف آنتی اکسیدان‌ها
  • تغییر در سبک زندگی

۴. درمان واریکوسل گرید ۳ با زالو

از نظر طب سنتی، موثرترین روش درمان واریکوسل، زالو درمانی است. این روش توانسته عوارض ناشی از این بیماری را در بسیاری از مبتلایان تا حد مطلوبی کاهش دهد.

عوارض بیماری واریکوسل گرید ۳

در ادامه به توضیح هر یک از عوارض بیماری واریکوسل گرید سه پرداخته‌ایم:

عوارض واریکوسل گرید ۳توضیحات
دردبه طور معمول واریکوسل‌های دردناک از نظر اندازه برجسته‌تر هستند. احساس درد زمانی که فرد برای مدت طولانی ایستاده یا نشسته باشد و فشار روی وریدهای آسیب دیده وجود داشته باشد احساس می‌شود.
ناباروریبین واریکوسل و ناباروری ارتباط مستقیمی وجود دارد. واریکوسل در زوج‌های نابارور تا ۳۰ درصد علت این ناباروری خواهد بود. کاهش تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌های تغییر شکل یافته به دلیل ابتلا به واریکوسل است.
آسیب بیضهکوچک شدن بیضه‌ها یکی دیگر از علائم واریکوسل است. اغلب هنگامی که بیضه ترمیم شود بیضه به اندازه طبیعی خود باز می‌گردد.
کاهش تستوسترونواریکوسل ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون بدن شود. این بیماری ممکن است به سلول‌هایی که هورمون تستوسترون تولید می‌کنند آسیب برساند، عملکرد تستوسترون را مختل کند و بر ویژگی‌های ثانویه مردانه مانند تغییر صدا، ایجاد توده عضلانی، موهای بدن و میل جنسی تأثیر بگذارد.
عوارض و مشکلات واریکوسل درجه ۳

ایا واریکوسل گرید ۳ باعث ناباروری میشود؟

در مواردی که واریکوسل درجه دو یا سه باشد و به بیضه آسیب رسانده باشد، ممکن است مشکلات باروری در مردان ایجاد کند.

متن انگلیسی:
Infertility is the most serious complication that can occur. It probably happens because the increased amount of blood in the region raises the temperature of the testicles
ترجمه متن:
ناباروری جدی‌ترین عارضه‌ای است که ممکن است رخ دهد. احتمالاً به این دلیل اتفاق میفتد که افزایش مقدار خون در منطقه باعث افزایش دمای بیضه‌ها می‌شود.

medicalnewstoday

راه های پیشگیری از ابتلا به واریکوسل گرید ۳

از آنجایی که واریکوسل با گردش خون مرتبط است، هر نوع ورزش ملایمی که بتواند جریان خون را بهبود بخشد برای بهبود این بیماری مفید خواهد بود. پیاده روی منظم، دویدن آهسته و شنا برای تقویت ماهیچه‌های پا و بهبود شرایط رگ‌های خونی عالی هستند.

عکس واریکوسل گرید ۳

در این تصویر اولین مورد از سمت راست واریکوسل گرید سه و دو مورد دیگر واریکوسل گرید یک و دو هستند (واریکوسل گرید دو تصویر وسط و واریکوسل گرید یک تصویر سمت چپ):

واریکوسل گرید 3 چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟تصویر واریکوسل با گریدهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم واریکوسل گرید ۳ را در خود مشاهده می‌کنید یا ابتلا به این بیماری در شما تشخیص داده شده است، با یک پزشک متخصص صحبت کنید. برخی از افراد دغدغه پیدا کردن بهترین دکتر اورولوژی برای کنترل واریکوسل گرید سه را دارند، به همین خاطر توصیه ما به این دسته از افراد کمک گرفتن از دکترتو است.

در دکترتو می‌توانید به راحت‌ترین شکل ممکن پزشک مناسبی برای پیشگیری از تشدید و همچنین درمان این بیماری پیدا کنید. پس تا دیر نشده نوبت مشاوره خود را از وبسایت دکترتو دریافت کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان