2 طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی و خوشمزه با گوشت و مرغ


2 طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی و خوشمزه با گوشت و مرغ

با چغاله بادام چی درست کنم؟ خورش چغاله بادوم یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید با تهیه آن، هم از طعم ترش و بی‌نظیر چاقاله بادوم و هم از فواید و خواص چغاله بادام نهایت بهره را ببرید. این خورش بهاری را به روش‌های مختلف مثل خورش...

با چغاله بادام چی درست کنم؟ خورش چغاله بادوم یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید با تهیه آن، هم از طعم ترش و بی‌نظیر چاقاله بادوم و هم از فواید و خواص چغاله بادام نهایت بهره را ببرید. این خورش بهاری را به روش‌های مختلف مثل خورش چغاله بادام با گوشت، خورش چغاله بادام با مرغ، خورش چغاله بادام با لپه، خورش چغاله بادام بدون سبزی، خورش چغاله بادام با رب گوجه و … می‌توان درست کرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی و خوشممزه را به شما آموزش می‌دهیم و فوت و فن‌های درست کردن خورشت چغاله بادوم مجلسی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام با گوشت (برای ۴ نفر)

  • چغاله بادام: ۳۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • جعفری: ۲۰۰ گرم
  • نعناع: ۵۰ گرم
  • غوره تازه یا آبغوره: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش چغاله بادام: ۹۰ دقیقه

میزان کالری خورشت چغاله بادام در ۴ قاشق غذاخوری: حدود ۴۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی

خورش چغاله بادوم یکی از خورش‌های مجلسی بهاری، با طعم ترش و خوشمزه است که می‌توانید با چغاله‌های نوبرانه، تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه خورش چغاله بادام را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خورش را آماده کنید

در ابتدا، چغاله‌ بادام‌ها را بشویید و برگ و چوب بالای آنها را جدا کنید. چغاله‌ها را در یک کاسه بریزید و به آنها آب سرد یا ولرم بیفزایید. به مدت ۲ تا ۸ ساعت، چغاله‌ها را بخیسانید تا نرم‌تر شوند. نعناع و جعفری تازه را هم پاک کنید و بشویید. آنها را در آبکش بریزید و وقتی آب اضافه خود را از دست دادند، به صورت ساطوری و ریز خرد کنید. گوشت خورشتی گوسفند (سردست یا ران) را هم به تکه‌های خورشتی خرد کنید. بهتر است گوشت‌های خورشتی، استخوان هم داشته باشند.

مرحله دوم: پیاز را تفت دهید

پیازها را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن مایع در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله سوم: گوشت و چغاله را تفت دهید

بعد از سبک و طلایی شدن پیازها، کمی زردچوبه و فلفل سیاه در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ باز کنند و خامی آنها گرفته شود. سپس تکه‌های گوشت را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. چند دقیقه اجازه دهید گوشت‌‌ها با پیاز و ادویه‌ها تفت بخورند تا بوی زهم گوشت گرفته شود. سپس چغاله‌ها را هم آبکش کرده و به قابلمه اضافه کنید و کمی همراه با پیاز و گوشت تفت بدهید.

مرحله چهارم: خورش چغاله بادام را بپزید

سپس به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش، به گوشت و چغاله اضافه کنید و وقتی خورشت شروع به جوشیدن کرد، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت و چغاله بادامحدود ۱ تا یک ساعت و نیم بپزد. بعد از ۴۵ دقیقه، جعفری و نعناع خرد شده را در یک تابه جداگانه، با کمی روغن تفت دهید. وقتی گوشت نیم‌پز شد، سبزی‌ها را هم اضافه کنید.

مرحله پنجم: خورشت چغاله بادام را سرو کنید

بعد از افزودن سبزی‌ها و پختن گوشت‌ و چغاله، اگر غوره درسته دارید، بعد از افزودن سبزی‌ها، به خورش اضافه کنید و اگر آبغوره دارید، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت خورش چغاله بادام به همراه نمک، اضافه کنید. وقتی خورش چغاله بادام غلیظ شد و چاشنی‌های آن را اندازه کردید، زیر قابلمه را خاموش کرده و خورشت را با برنج سرو کنید.

2 طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی و خوشمزه با گوشت و مرغ

فوت و فن‌های پخت خورش چغاله بادام

طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ

در این روش، به جای گوشت گوسفندی یا گوساله تکه‌ای، از سینه یا ران مرغ برای درست کردن خورشت چغاله بادام استفاده کنید. مرغ را مثل گوشت، با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و بعد چغاله بادام خیسانده و آبکش شده را اضافه کنید و با آب بپزید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام بدون سبزی

اگر می‌خواهید در خورش چغاله بادام، از سبزی استفاده نکنید، کافی است نعناع و جعفری را حذف کنید و بقیه مراحل پخت خورش را مانند دستور بالا دنبال کنید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام با گوشت قلقلی

در این روش باید چغاله‌‌های خیسانده و آبکش شده را در قابلمه با پیاز داغ و ادویه‌ها تفت دهید و بپزید. کوفته‌های قلقلی را هم جداگانه درست کنید. گوشت چرخ کرده مخلوط یا گوساله را با ادویه‌ها و یک یا دو پیاز رنده و آب‌گرفته شده مخلوط کرده و ورز دهید.

گوشت چرخ کرده را به اندازه کوفته قلقلی دربیاورید و قلقلی‌ها را در یک تابه با روغن، سرخ کنید. بعد از پختن چغاله بادام و سبزی‌ها، در ۱۵ یا ۲۰ دقیقه پایانی، کوفته قلقلی‌ها را هم اضافه کنید. اجازه دهید کوفته‌ها طعم خورش را بگیرند. وقتی خورش چغاله بادام پخت و غلیظ شد، آن را سرو کنید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام با لپه

خورش چغاله بادام با لپه را هم می‌توانید با مرغ، هم با گوشت و هم بدون گوشت و سبزی درست کنید. در این روش، به ازای ۳۰۰ گرم چغاله بادام و ۳۰۰ گرم گوشت، به اندازه ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی، لپه اضافه کنید. لپه‌ها را از قبل به مدت حداقل ۲ ساعت بخیسانید و آبکش کنید. لپه‌های آبکش شده را با گوشت یا مرغ که با پیاز و ادویه‌ها تفت داده‌اید، بپزید. در طرز تهیه خورش چاقاله بادوم با لپه، معمولا از سبزی استفاده نمی‌شود و رب گوجه فرنگی باعث قرمز شدن رنگ این خورش می‌شود.

طرز تهیه خورش چغاله بادام با رب گوجه

اگر از رب گوجه فرنگی در طرز تهیه خورش چغاله بادام استفاده می‌کنید، آن را بعد از سرخ کردن گوشت یا مرغ با پیاز و ادویه‌ها، به قابلمه اضافه کنید. به اندازه ۱ قاشق رب گوجه فرنگی، برای تهیه خورش چغاله بادام برای ۴ نفر کافی است. معمولا در صورت تهیه خورش چغاله بادام با لپه، رب گوجه فرنگی هم استفاده می‌شود و سبزی هم در آن به کار نمی‌رود.

نکات مهم در طرز تهیه خورش چغاله بادام

  • چغاله‌هایی را که برای استفاده در طرز تهیه خورش چغاله بادام استفاده می‌کنید، بهتر است هم اندازه باشند تا زمان پخت آنها یکسان باشد.
  • هر چه چغاله‌ بادام‌ها ریزتر و نرم‌تر باشند، هم زمان پخت خورش، کمتر خواهد بود و هم خورش خوشمزه‌تر می‌شود.
  • اگر از چغاله‌های ریز و تردتر استفاده می‌کنید، می‌توانید بعد از نیم‌پز شدن گوشت‌ها به خورش اضافه کنید ولی در صورت استفاده از چغاله‌های درشت‌تر، آنها را در هنگام تفت دادن گوشت اضافه کنید تا زمان کافی برای پخت داشته باشند.
  • نمک را در انتهای پخت خورش به آن اضافه کنید. اگر نمک را قبل از پختن چغاله بادام‌ها، اضافه کنید، سفت و دیرپز خواهند شد.
  • چغاله‌هایی که درشت‌تر هستند، احتمال سفت‌تر خواهند بود و دیرتر می‌پزند. در این صورت، چغاله‌ها را از وسط نصف کنید و هسته آنها را بگیرید. سپس آنها را بپزید.

سوالات متداول

خورش چغاله بادام مال کجاست؟

خورش چغاله بادام یکی از خورشت‌های سنتی ایرانی است که بیشتر در استان‌های مرکزی ایران از جمله تهران و البرز در فصل بهار طبخ می‌شود.

چاشنی خورش چغاله بادام چیست؟

اضافه کردن و انتخاب چاشنی این خورش، کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید بسته به مدلی که این خورش را درست می‌کنید، از رب گوجه فرنگی، رب انار، آبلیمو، آبغوره، دانه‌های غوره تازه یا گوجه سبز در خورش چغاله بادام استفاده کنید.

2 طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی و خوشمزه با گوشت و مرغ

چرا خورش چغاله بادام تلخ می‌شود؟

به خاطر نارس بودن بادام، احتمال تلخ شدن خورش چغاله بادام وجود دارد. می‌توانید، برای گرفتن تلخی چغاله بادام، این ترفندها را به کار ببرید:

۱-چغاله بادام را از قبل حداقل ۲ ساعت یا یک شب تا صبح بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید.

۲- چغاله بادام‌ها را قبل از ریختن در قابلمه، به مدت ۳۰ دقیقه با آب بجوشانید و آن را آبکش کنید. دوباره چغاله‌ها را در آب جوش بریزید و روی حرارت با نصف لیوان سرکه سفید به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. بعد از گرفتن آب اضافی، آنها را به قابلمه اضافه کنید.

سخن پایانی

خورش چغاله بادام یا چاقاله بادوم یکی از خورشت‌های اصیل ایرانی مخصوص فصل بهار است که به روش‌های مختلف با انواع گوشت قرمز یا مرغ و حتی گوشت بوقلمون می‌توانید آن را درست کنید. شما خورشت چغاله بادام را چطور درست می‌کنید؟ چغاله بادام را برای درست کردن خورشت خرد می‌کنید یا درسته استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم ترفندهای خورشت چغاله بادام را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی