کاهش وابستگی روسیه به صادرات به سطح دهه 1990 میلادی


کاهش وابستگی روسیه به صادرات به سطح دهه 1990 میلادی

وابستگی اقتصاد روسیه به صادرات کالاها و خدمات مختلف در 30 سال گذشته به حداقل رسیده است و به سطح دهه 1990 کاهش یافته است. خاطرنشان می شود که تقاضای تولید ناخالص داخلی روسیه برای محصولات خارجی به 23.3٪ کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، در سال 2022، وابستگی صادراتی روسیه 27.7 درصد و در دوره 2011-2022 میانگین ارزش این شاخص 27.5 درصد بوده است. از نظر پولی، حجم کالاها و خدمات خارجی در سال گذشته بالغ بر 465.4 میلیارد دلار بوده که 27 درصد کمتر از شاخص های مشابه در سال 2022 است.
دمیتری کوزنتسوف، محقق IEP، توضیح داد که در واقع، صادرات در رابطه با تولید ناخالص داخلی در تاریخ مدرن به یک رکورد پایین تبدیل شده است، همانطور که داده های Rosstat نشان می دهد.
الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس، خاطرنشان کرد که در سال 2023، اقتصاد روسیه نرخ رشد بالایی را نشان داد - 3.6٪ - در میان کاهش سهم کالاهای خارجی. با این حال، به گفته وی، نمی توان با اطمینان گفت که روند کاهش سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی خود را مثبت یا منفی تلقی نمی کند، زیرا رابطه مستقیمی بین این شاخص و سطح رشد اقتصادی وجود ندارد.
پیش از این، از تجزیه و تحلیل داده های سرویس های آماری ملی، مشخص شد که روسیه تا پایان سال 2023 وارد پنج اقتصاد برتر G20 شده است که سریع ترین رشد را داشته اند. رهبر این رده بندی هند، چین در رتبه دوم و اندونزی در رتبه سوم قرار گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توصیه عجیب بهرام بیضایی به بهاره رهنما