طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و مجلسی به روش رستورانی


طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و مجلسی به روش رستورانی

خوراک لوبیا چیتی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی برای وعده ناهار و شام و البته یک صبحانه کامل مثلا در صبحانه انگلیسی است. در ماه رمضان هم خوراک لوبیا یک غذای خوشمزه برای سحری و افطار است. برای درست کردن خوراک لوبیا چیتی به مواد...

خوراک لوبیا چیتی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی برای وعده ناهار و شام و البته یک صبحانه کامل مثلا در صبحانه انگلیسی است. در ماه رمضان هم خوراک لوبیا یک غذای خوشمزه برای سحری و افطار است. برای درست کردن خوراک لوبیا چیتی به مواد ساده‌ای نیاز دارید و اضافه کردن مخلفاتی مثل قارچ و سیب زمینی هم به خوراک لوبیا گرم سلیقه‌ای است. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی مجلسی و تمام فوت‌ و فن‌های خوشمزه شدن یک خوراک لوبیا چیتی غلیظ و قرمز و لعابدار به روش رستورانی و بازاری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی لعابدار با قارچ

  • لوبیا چیتی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • قارچ: ۵ عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری سرخالی
  • نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، زردچوبه و پودر سیر: به مقدار دلخواه
  • سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • عصاره مرغ: ۱ عدد

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت خوراک لوبیا چیتی با قارچ: ۳ ساعت

میزان کالری در یک پیاله خوراک لوبیا چیتی با قارچ: حدود ۳۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ

مرحله اول: لوبیا چیتی را بخیسانید

لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود.

مرحله دوم: پیاز داغ درست کنید

در قابلمه‌ای که می‌خواهید لوبیا چیتی را درست کنید پیاز را نگینی خرد کنید. پیاز را با روغن تفت دهید. پیازها که سبک و طلایی رنگ شدن ابتدا ادویه‌ها را به جز نمک اضافه کنید و با پیاز داغ کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. حالا ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه اضافه کنید و با پیاز داغ خوب تفت دهید تا رب رنگ باز کند.

مرحله سوم: لوبیا چیتی و آب جوش را اضافه کنید

لوبیا چیتی را آبکش کرده و به ترکیب پیاز داغ و رب سرخ شده اضافه کنید. لوبیا چیتی را کمی در ترکیب رب گوجه و پیاز داغ تفت دهید. سپس مقداری آب جوش اضافه کنید (آب جوش روی لوبیاها را بپوشاند) و درب قابلمه را ببندید تا لوبیا چیتی روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد.

مرحله چهارم: قارچ و سیب زمینی را اضافه کنید

در این فاصله قارچ را بشویید و به صورت اسلایسی خرد کنید. سیب زمینی را هم بشویید، پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. سیب زمینی‌ها را در روغن کمی تفت دهید. لازم نیست سیب زمینی‌ها کاملا سرخ شوند، همین که از خامی بیفتند کافی است.

۲ ساعت که از پخت لوبیا چیتی گذشت قارچ و سیب زمینی را به خوراک لوبیا اضافه کنید و صبر کنید تا خوراک لوبیا روی شعله ملایم گاز حسابی بپزد، جا بیفتد و لعابدار شود.

مرحله پنجم: رب گوجه را در کره تفت دهید

۱ قاشق رب گوجه باقی‌مانده را در کره تفت دهید و وقتی رنگ باز کرد آن را به خوراک لوبیا اضافه کنید. در این مرحله عصاره مرغ (یا عصاره گوشت( را اضافه کنید. لوبیا چیتی را هم بزنید و ۵ دقیقه صبر کنید. عصاره خوش‌نمک است پس بعد از اضافه کردن آن نمک لوبیا چیتی را هم اضافه کنید و فلفل آن را اندازه کنید.

مرحله آخر: لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی را سرو کنید

وقتی لوبیا چیتی حسابی لعابدار و غلیظ شد آن را سرو کنید. خوراک لوبیا چیتی را به روش رستورانی و بازاری با مقداری آب لیموترش و نان گرم و همراه با سبزی خوردن و پیاز میل کنید. نوش جان!

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و مجلسی به روش رستورانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خوراک لوبیا چیتی

  • خوراک لوبیا چیتی را بدون قارچ هم می‌توانید درست کنید. در این صورت قارچ را حذف کنید.
  • خوراک لوبیا چیتی را بدون سیب زمینی هم می‌توانید درست کنید. در این صورت سیب زمینی را حذف کنید.
  • برای لعابدار شدن خوراک لوبیا چیتی می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد را در مقداری آب سرد حل کنید و در اواخر پخت لوبیا چیتی به آن اضافه کنید.
  • طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با گوشت تکه‌ای هم مرسوم است. در این صورت باید گوشت تکه‌ای گوسفند را با پیاز داغ و رب تفت دهید و همراه با لوبیا بپزید.
  • طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با گوشت مرغ هم مرسوم است. در این صورت گوشت فیله مرغ را که به‌صورت مکعبی خرد کرده‌اید با رب و پیاز داغ تفت دهید و همراه با لوبیا بپزید.
  • یک روش لعابدار شدن خوراک لوبیا چیتی اضافه کردن مقدار بلغور گندم یا بلغور جو به خوراک لوبیا چیتی است. در این صورت بلغور جو یا بلغور گندم را به‌صورت جداگانه بپزید و در اواسط پخت لوبیا چیتی به آن اضافه کنید. مراقب باشید خوراک لوبیا سر نرود و ته نگیرد. بعد از اضافه کردن بلغور به خوراک لوبیا چند بار آن را هم بزنید.

سوالات متداول

برای لعابدار شدن خوراک لوبیا چیتی چه کنیم؟

اضافه کردن سیب زمینی (طبق دستور گفته شده در این مطلب)، اضافه کردن مقداری آرد حل شده در آب سرد و پختن خوراک لوبیا چیتی با بلغور گندم یا بلغور جو و همچنین جو پرک از جمله ترفندهای غلیظ شدن خوراک لوبیا چیتی است.

چرا خوراک لوبیا تلخ می شود؟

در اضافه کردن آرد به خوراک لوبیا زیاده‌روی نکنید چون ممکن است خوراک لوبیا چیتی تلخ شود. همچنین اگر در اواخر پخت لوبیا چیتی پیاز داغ و سیر داغ به آن اضافه می‌کنید مراقب باشید سیر داغ و پیاز داغ نسوزند تا طعم خوراک لوبیا را تلخ نکنند.

خوراک لوبیا چیتی را با چی بخوریم؟

خوراک لوبیا چیتی را به روش رستورانی و کافه‌ای با پیاز، سبزی خوردن، ترشی و … می‌توانید سرو کنید. همچنین رشتی‌ها خوراک لوبیا را با املت می‌خورند که به «املت شاپوری» مشهور است. در این صورت به املت گوجه فرنگی باید مقداری خوراک لوبیا چیتی غلیظ اضافه کنید.

ادویه خوراک لوبیا چیتی چیست؟

ادویه‌های اصلی خوراک لوبیا چیتی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه هستند. اما بنا به ذائقه خود برای پخت این خوراک از فلفل سیاه، گلپر، زردچوبه، تخم گشنیز، پودر سیر، ادویه کاری و … می‌توانید استفاده کنید.

برای درست کردن خوراک لوبیا از چه لوبیایی استفاده کنیم؟

این خوراک لوبیا با لوبیا چیتی درست می‌شود اما شما می‌توانید از لوبیا عروس هم برای درست کردن خوراک لوبیا هم استفاده کنید.

سخن پایانی

خوراک لوبیا یکی از محبوب‌ترین انواع غذای ساده نونی است. خوراک لوبیا چیتی را برای منوی صبحانه (صبحانه انگلیسی همراه با نیمرو و سوسیس و …)، ناهار و شام یا در وعده افطار و سحری ماه رمضان با نان و مخلفات خوشمزه سرو کنید. شما چطور خوراک لوبیا چیتی درست می‌کنید؟ ترفندهای شما برای جا افتادن و لعابدار شدن خوراک لوبیا چیتی چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیام تبریک روز معلم | عکس نوشته تبریک روز معلم