رهبر انقلاب: نگاه به واقعیت‌ها باید ذهن جوان دانشجو را به سمت گره‌گشایی نزدیکتر کند


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی دانشجویان گفتند: نگاه به واقعیت‌ها باید ذهن جوان دانشجوی امروز را به سمتی هدایت کند که به گره‌گشایی مشکلات نزدیکتر باشد.

رهبر انقلاب: نگاه به واقعیت‌ها باید ذهن جوان دانشجو را به سمت گره‌گشایی نزدیکتر کند

به گزارش راهبرد معاصر؛دیدار رمضانی جمعی از دانشجویان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه، 19 فروردین 1403) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.
گزیده‌ای از فرمایشات رهبر انقلاب به شرح زیر است:
*امروز در بدنه دولت کسانی مشغول به کار هستند که تا چند سال قبل از این مثل شما در همین جلسه شرکت و سخنرانی کردند، این توقعی که بنده همواره ابراز می‌کردم که جوانان دانشجو در مدیریت‌های میانی، بلکه بالایی حضور پیدا کنند و کار کنند، این توقع الآن برآورده شده است.
*جوانان زیادی هستند که چند سال قبل از این در جلسات دانشجویی شرکت می‌کردند، امروز در مدیریت‌ها و مسئولیت‎‌های متعددی مشغول کار هستند که این یک واقعیت است. نگاه به این واقعیت‌ها بایستی ذهن جوان دانشجوی امروز را هدایت کند به سمتی که به گره‌گشایی مشکلات نزدیک‌تر باشد.
*یکی از دوستان گفتند که تصور شده نظر رهبری درباره عدالت از سال هشتاد فرق کرده؛ اگر فرق کرده باشد در این جهت فرق کرده که اصرار بیشتر شده بر مسئله بر عدالت؛ زیرا پیشرفت‌هایمان در سمت عدالت کم بوده و اصرار بیشتری داریم.
*عدالت را باید درست فهمید؛ عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی. همه فرصت‌ها بایستی به سَویه بین مردم و در دسترس مردم قرار داده شود.
*اگر چنانچه شما راجب به کسی چیزی گفتید و در فضای مجازی نیز پخش کردید، او به هر دلیلی فرصت نداشته باشد که به این حرف شما جواب دهد، این ضد عدالت است و عدالت نیست.
*از فرصت برابر استفاده نشده؛ عدالت فقط در مسئله مالی که نیست،مسائل آبرویی، کاری، شغلی، حیثیت‌ها و مابقی چیزها، چیزهایی است که باید در آن رعایت عدالت شود.
*نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفت‌های کشور داشته باشید.
*محیط دانشجویی،‌ محیط شاد، زنده، پرهیجان، مطالبه‌گر و شوق آفرین است؛ این طبیعت محیط دانشجویی است.
*آن چیزهایی را که دوستان اینجا بیان کردند، خب تحلیل دانشجویی است، پیشنهاد دانشجویی است و مغتنم است و ماها و امثال بنده و مسئولین دیگری که دست ‌اندرکار بخش‌های اداره و یا بخش های مختلف کشور هستند، باید این‌ها را بشنوند و روی آن فکر و مطالعه کنند؛ بعضی از این پیشنهادها کاملا عملی است دنبال کنند، بعضی‌ها نیز ممکن است عملی نباشد.
*بعضی از گناه‌ها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در فضای مجازی میکنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد.
*رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن میشود، توبه‌ی از آنها ممکن میشود، استغفار از آنها ممکن میشود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمیکند می‌ماند متراکم میشود، دل را از نورانیت می‌اندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است.
*توصیه‌ام این است که دقت کنید که چه میگویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم.
*امسال بحمداللّه ماه رمضان، ماه رمضان خوبی بود بخصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرهای مختلف افراد متعددی گاهی حتی نوجوانهایی به این خوبی، به این روانی، گاهی از حفظ قرآن تلاوت میکنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که بحمداللّه می‌بینم دارد تحقق پیدا میکند، تحقق پیدا کرده. بارها خدا را شکرگزاری میکنم. با قرآن هرچه میتوانید مأنوس بشوید. همه چیز در قرآن هست. با تدبر در قرآن، البته این تدبر با راهنمایی باید همراه باشد.
*بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضوان‌اللّه‌علیه) استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ فکر کمک‌کننده‌ی به حرکت درست فکری جوانها است.
*هیئت‌های فعال در این ماه، افطارهای خیابانی در این ماه، اینها همه‌اش چیزهای باارزشی است
*جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده، قد کشیده، به دانشجویی رسیده، به محیط علمی دست پیدا کرده، تا اینجا پیش آمده.
*این نظامی که شما دارید در آن زندگی میکنید این نظام با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده. اصلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است.
*خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی میکنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است.
*توقع بنده از تشکل‌ها خیلی زیاد است؛ این مقداری که شما راجع به توقع از دولت، نظام، شخص حقیر و از این موارد اینجا بیان کردید، بدونید چند برابرش را بنده از شما توقع دارم.
*توقع از تشکل‌ها خیلی زیاد است؛ اولین توقع اینکه شما باید در محیط دانشجویی اثر بگذارید.
*این اثر دیده نمی‌شود و کم دیده می‌شود؛ تشکل‌ها باید در درجه اول نگاهشان به داخل دانشگاه باشد، شماها بیشتر در درجه اول نگاهتان به بیرون دانشگاه است.
*به بیرون دانشگاه نظر داشته باشید و همانطور که گفتم دغدغه مند باشید، انتقاد کنید، اشکال داشته باشید و راه حل ارائه بدهید، این‌ها خوب است، اما از این خوب تر و لازم تر این است که شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید و روی دانشگاه کار کنید، تشکل‌های ما در دانشگاه کم کار می‌کنند و در دانشگاه چه می‌گذرد و در کلاس‌ها چه می‌گذرد، در پایان نامه‌ها چه می‌گذرد؟
*یک عده‌ای اکنون در دانشگاه اسلامی ایران سعی می‌کنند که دانشجوی ایرانی تشخص خودش را در دنباله‌رویی از غرب بداند، این سعی امروز دارد انجام میگیرد.
*به بنده خبرهای معتبر و موثق می‌رسد؛ سر کلاس و بیرون کلاس تلاش می‌شود دانشجو در این جهت حرکت کند؛ خب چه کسی باید در مقابل این بایستد شما باید در این قضیه فعال بشید و نگذارید./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ کیارش چی میشه بعدت