23 خواص گوجه سبز برای بدن و مضرات احتمالی آن + کالری، طبع و مصلح


23 خواص گوجه سبز برای بدن و مضرات احتمالی آن + کالری، طبع و مصلح

خواص گوجه سبز چیست؟ گوجه سبز، گوجه باغی یا آلوچه سبز، جزو میوه‌های بهاری ترش و خوشمزه‌ است که هم با نمک و هم در آشپزی و تهیه انواع غذاها از آن استفاده می‌شود. اما گوجه سبز فواید زیادی هم برای سلامت بدن و زیبایی دارد. در این...

خواص گوجه سبز چیست؟ گوجه سبز، گوجه باغی یا آلوچه سبز، جزو میوه‌های بهاری ترش و خوشمزه‌ است که هم با نمک و هم در آشپزی و تهیه انواع غذاها از آن استفاده می‌شود. اما گوجه سبز فواید زیادی هم برای سلامت بدن و زیبایی دارد. در این مقاله از مجله فیدیلیو چند خواص گوجه سبز برای کبد، قلب، برای کودکان، زنان باردار و …، ارزش غذایی گوجه سبز، کالری گوجه سبز، مضرات و عوارض گوجه سبز، طبع گوجه سبز، مصلح گوجه سبز و هر آنچه را که باید درباره آن بدانید، خواهیم گفت.

ارزش غذایی گوجه سبز

به عنوان یکی از میوه‌های پرخاصیت و مفید برای سلامتی، گوجه سبز سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی است. ارزش غذایی گوجه سبز در ۱۰۰ گرم، عبارت است از:

  • انرژی: 49 کیلوکالری
  • چربی: 84/2 گرم
  • پروتئین: 6/1 گرم
  • کلسیم: 1/5 درصد
  • آهن: 5 درصد
  • کربوهیدرات: 51/8 گرم
  • فیبر: 0/5 درصد
  • ویتامین A: 5 درصد
  • ویتامین 2 :B1 درصد
  • ویتامین B2: 9/1‌ درصد
  • ویتامین C: 13 درصد
  • فسفر: 2/2 درصد
  • پتاسیم: 6/3 درصد
  • نیاسین: 8/2 درصد

با نگاهی به اعداد و ارقام بالا متوجه می‌شوید که این میوه، با وجود کالری پایین، ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و می‌توانید از فواید

گوجه سبز نهایت بهره را ببرید.

فواید گوجه سبز برای سلامت بدن

23 خواص گوجه سبز برای بدن و مضرات احتمالی آن + کالری، طبع و مصلح

۱-خواص گوجه سبز برای کبد

کبد و صفرا وظیفه پاکسازی بدن را دارند. گوجه سبز به خاطر محتوای بنزوئیک اسید، خاصیت ضد‌میکروبی داشته و برای درمان کبد چرب و پاکسازی کبد از سموم بسیار مفید است.

۲- خواص گوجه سبز برای صفرا

گوجه سبز دارای میزان فیبر بالایی است و می‌تواند به سلامت صفرا کمک می‌کند. وجود فیبر محلول در گوجه سبز می‌تواند از خستگی بیش از حد کبد به خاطر کار کردن آن، جلوگیری کرده و کیسه صفرا را پاکسازی کند.

۳- خواص گوجه سبز برای دیابت و قند خون

گوجه سبز جزو میوه‌های با محتوای ویتامین C بالا و کالری پایین است که خطر دیابت و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

۴- خواص گوجه سبز برای لاغری و کاهش وزن

یکی از میوه‌های مفید برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های بدن، گوجه سبز است. ویتامین C موجود در گوجه سبز، موجب دفع و آب شدن چربی‌های اضافی بدن می‌شود و در عین حال به سلامت عضلات و جلوگیری از پیر شدن سلول‌های عضلانی کمک می‌کند.

خوردن گوجه سبز به‌صورت خام، در سالاد یا به‌عنوان ترشی گوجه سبز و چاشنی در انواع خورش و غذاهای مختلف، می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری داشته باشد.

۵- خواص گوجه سبز برای دهان و دندان

اگر مشکل بوی بدن دهان یا خونریزی لثه‌هایتان را دارید، خوردن گوجه سبز را توصیه می‌کنیم. ویتامین C در گوجه سبز می‌تواند سلامت لثه‌ها را ارتقا بخشیده و به تقویت دندان‌ها، کاهش درد دندان، رفع خونریزی لثه و بوی بد دهان کمک کند.

۶- خواص گوجه سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به فکر سلامت بدن خود هستید و نمی‌خواهید به بیماری‌های مختلف دچار شوید، باید سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنید. گوجه سبز، سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی است که در مقابل رادیکال‌های آزاد، مانند یک سد عمل می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

۷- خواص گوجه سبز برای یبوست و نفخ شکم

گوجه سبز فیبر قابل هضم زیادی دارد و فیبر می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش بدن را تقویت کند. با خوردن گوجه سبز تازه یا خشک، حرکات روده تسهیل شده و یبوست و نفخ شکم رفع می‌شود.

۸- خواص گوجه سبز برای کلیه

یکی از ویژگی‌های گوجه سبز، ادرار‌آور بودن آن است. مصرف گوجه سبز می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را تنظیم کرده و سنگ مثانه را دفع کند. البته ذکر این نکته ضروری است که گوجه سبز مقادیر زیادی اگزالات دارد و ممکن است در سیستم کلیوی بدن تجمع کرده و سبب تولید سنگ کلیه شود. در نتیجه افرادی که سابقه سنگ‌هایی از جنس اگزالات دارند بهتر است در خوردن گوجه سبز احتیاط کنند.

۹- فواید گوجه سبز برای پوست

گوجه سبز به اشکال مختلف می‌تواند باعث سلامتی، شادابی و جوانسازی پوست شود. به دلیل وجود ویتامین C موجود در این میوه، خوردن آلوچه یا گوجه سبز از بروز لکه‌ها و چروک‌های پوستی و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل روی، فولات، لوتئین و ویتامین E موجب شادابی، براق شدن و طراوت پوست می‌شود.

۱۰- گوجه سبز و پیشگیری از زوال عقل

یکی از فواید خوردن گوجه سبز، جلوگیری از آلزایمر است. آنتی‌اکسیدان‌های گوجه سبز مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به نورون‌های مغز می‌شوند و از زوال عقل جلوگیری می‌کنند.

۱۱- جبران کم خونی بدن با گوجه سبز

یکی از خواص مصرف گوجه سبز، بالا بردن توانایی بدن در جذب آهن است. برای اینکه از کم‌خونی جلوگیری کنید، خوردن نصف لیوان از عصاره گوجه سبز در هنگام صبح به‌صورت ناشتا و نصف فنجان قبل از خواب، توصیه می‌شود.

۱۲- خواص گوجه سبز برای زنان در بارداری

توصیه می‌شود که خانم‌های باردار، به میزان محدود گوجه سبز بخورند و از حساسیت نداشتن نسبت به این میوه، مطمئن شوند. خوردن میزان تایید شده گوجه سبز می‌تواند به افزایش اشتهای مادر و سرعت بخشیدن به جذب ویتامین‌های A، C و K توسط بدن مادر و جنین کمک کند.

همچنین مصرف گوجه سبز، برای جلوگیری از ایجاد نقص فیزیکی در جنین مفید است. علاوه بر اینها، ویتامین‌های C و K در گوجه سبز مانع لخته شدن خون و خونریزی یا سقط جنین می‌شوند. به این ترتیب سیستم ایمنی بانوان باردار برای گذراندن دوره‌ بارداری تقویت می‌شود.

همچنین یکی از مشکلات زنان باردار دیابت بارداری است؛ گوجه سبز به خاطر قند پایین، برای درمان دیابت بارداری موثر است.

۱۳- فواید گوجه سبز برای قند خون

گوجه سبز دارای قند طبیعی است و می‌توانید از مزایای آن برای تعادل فشار و قند خون بهره ببرید. خوردن این میوه در طول روز می‌تواند از افت فشار و کاهش قند خون جلوگیری کند.

۱۴- گوجه سبز برای آبرسانی به بدن

گوجه سبز جزو میوه‌های بهاری یا تابستانی است که با تامین ویتامین Kو Cمورد نیاز بدن باعث ایجاد طراوت و شادابی در بدن می‌شود. همچنین وجود مقادیر قابل توجه آب در آن، از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین خوردن گوجه سبز در فصل تابستان و روزهای گرم جهت رفع عطش، توصیه می‌شود.

۱۵- خواص گوجه سبز برای قلب

گوجه سبز حاوی مقدار زیادی فلور و پتاسیم است. پتاسیم در بهبود عملکرد بافت‌های عضلانی به خصوص عضلات قلب موثر است. بنابراین می‌توانید برای سلامت قلب و عروق، روزانه مقداری گوجه سبز بخورید.

عوارض مصرف زیاد گوجه سبز برای سلامت بدن

23 خواص گوجه سبز برای بدن و مضرات احتمالی آن + کالری، طبع و مصلح

زیاده‌روی در خوردن گوجه سبز ممکن است در برخی افراد باعث بروز اختلالات و مشکلات سلامتی ‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

۱- به خاطر کال بودن میوه، زیاده‌روی در مصرف گوجه سبز باعث ایجاد نفخ معده و کرامپ‌های شکمی می‌شود.

۲- به دلیل ترش و اسیدی بودن گوجه سبز، باعث ساییده شدن موقتی مینای دندان و احساس درد خاصی در دندان‌ها می‌شود.

۳- به دلیل بالا بودن میزان اسیدی سیتریک گوجه سبز، مصرف زیاد آن باعث معده‌درد، سوزش معده یا حتی رفلاکس در افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده می‌شود.

۴- گوجه سبز به دلیل طبع سردی که دارد، مصرف بالای آن باعث مشکلات گوارشی مخصوصا برای افرادی که مزاج سرد دارند، می‌شود. بهتر است آن را با مصلح‌های گوجه سبز مثل گلپر مصرف کنید.

۵- گوجه سبز را حتما کاملا با آب و مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات بشویید و از تمیز شدن آن مطمئن شوید. چون خوردن گوجه سبز شسته نشده، باعث ابتلا به بیماری‌های گوارشی مثل حصبه، اسهال و مسمومیت‌های غذایی می‌شود.

۶- در حالت کلی، عوارض گوجه سبز برای زنان باردار گزارش نشده است ولی مصرف آن باید همراه با احتیاط باشد و اگر خانم‌های باردار، واکنش‌های آلرژیک را مشاهده کردند، قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کنند. ذکر این نکته ضروری است که زنان باردار مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری، بهتر است از خوردن آلوچه و گوجه سبز در دوران حاملگی خودداری کنند. مصرف گوجه سبز در این زنان احتمالا باعث تشکیل انواع سنگ‌ در سیستم ادراری و کلیه مادر می‌شود.

۷- به کودکان زیر ۳ سال، گوجه سبز ندهید، چون ممکن است به آن حساسیت نشان دهند.

۸- با گوجه سبز، نمک زیاد نخورید چون باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

نکته مهم: فراموش نکنید که هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب‌های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن‌ها را خورد.

طبع گوجه سبز و مصلح آن چیست؟

گوجه سبز در طب سنتی دارای طبع سرد و تر است و می‌تواند به متعادل کردن مزاج کسانی که مزاج گرم دارند، کمک کند. از مهم‌ترین مصلح‌های گوجه سبز می‌توان به گلپر و سبزی‌های خشک با طبع گرم اشاره کرد. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، توصیه می‌شود، گوجه سبز را همراه با مصلح‌های آن مصرف کنید.

سوالات متداول درباره‌ی گوجه سبز

23 خواص گوجه سبز برای بدن و مضرات احتمالی آن + کالری، طبع و مصلح

فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟

چرا به آلوچه میگن گوجه سبز؟ گوجه سبز به «آلو سبز یا آلوچه» هم معروف است. با این‌همه گوجه سبز و آلوچه از نظر ظاهری با هم فرق دارند. گوجه سبز، کال و نارس است ولی آلو سبز به‌صورت تک‌دانه و آلوی نارس و خام وجود دارد. مردم شهرهای شمالی ایران، گوجه سبز را «گوجه کال» هم می‌نامند، برخی مردم در جنوب کشور هم به گوجه سبز «گوجه باغی» گفته می‌‌گویند.

یک روایت دیگر هم وجود دارد؛ ظاهرا از آنجایی که ساکنان شهرهای صنعتی در قدیم با محصولات کشاورزی چندان آشنا نبودند، با دیدن آلوچه برای اولین بار و به دلیل شباهتی که به گوجه فرنگی نارس داشت، از همان ابتدا به آن گوجه سبز گفتند.

در مجموع «آلوچه» به میوه‌ای که کوچک‌تر و ترش‌تر از «گوجه سبز» گفته می‌شود. در لغت نامه دهخدا نیز به این مسئله اشاره شده است که آلوچه نوعی میوه کوچک‌تر و ترش‌تر از گوجه سبز است.

آیا گوجه سبز باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود؟

گوجه سبز حاوی مقدار زیادی اگزالات است که می‌توانند در کلیه‌ها جمع شده و باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. با نوشیدن آب، اگزالات موجود در گوجه سبز دفع می‌شود و مشکلی به وجود نخواهد آمد. کسانی که سابقه سنگ‌ کلیه‌هایی از جنس اگزالات دارند، بهتر است در مصرف گوجه سبز احتیاط بیشتری کنند یا در صورت مصرف گوجه سبز آب زیادی بنوشند.

خوردن گوجه سبز در زیبایی جنین تاثیر دارد؟

اینکه خوردن گوجه سبز در بارداری برای زیبایی جنین موثر است یا خیر از نظر علمی ثابت نشده است و یک باور سنتی است. برخی بر این باورند که اگر در دوران حاملگی گوجه سبز بخورند، فرزندشان بعد از به دنیا آمدن زیباتر خواهد شد.

البته همان‌طور که گفتیم هنوز هیچ سند معتبری برای تاثیر مثبت یا منفی خوردن گوجه سبز بر زیبایی جنین وجود ندارد. تنها چیزی که درباره خوردن گوجه سبز در بارداری این است که اگر مادر باردار به میزان کافی و در حد اعتدال، گوجه سبز بخورد، می‌توانید از مزایای گوجه سبز برای سلامت جنین و رشد آن بهره برده و عوارض دیابت بارداری را کاهش دهد.

خوردن گوجه سبز در بارداری خطرناک است؟

زنان باردار که سنگ کلیه و مجاری ادراری دارند، بهتر است از خوردن آلوچه و گوجه سبز در دوران حاملگی خودداری کنند. خوردن این میوه برای این افراد باعث تشکیل سنگ‌ در سیستم ادراری و کلیه می‌شود.

گوجه سبز را با چی بخوریم؟

گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است با گلپر مصرف شود. اغلب افراد ترکیب گوجه سبز و نمک را می‌پسندند و شمالی‌ها گوجه سبز را با چاشنی دلار یا دلال معروف خودشان میل می‌کنند.

کالری گوجه سبز چقدر است؟

میزان انرژی گوجه سبز در ۱۰۰ گرم حدود ۴۹ کیلوکالری است.

سخن پایانی

گوجه سبز یکی از نوبرانه‌های فصل بهار در شهرهای مختلف ایران است. گوجه سبز به خاطر کالری پایین، ارزش غذایی مناسب و طعم خوشمزه و ترشی که دارد یکی از میوه‌های مفید و مورد‌علاقه کودکان و بزرگسالان است. شما گوجه سبز دوست دارید؟ گوجه سبز را با چی میل می‌کنید؛ نمک، گلپر، چاشنی دلار یا دلال یا گوجه سبز خالی؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید