طراحی نرم‌افزار تشخیص کشت محصول مناسب مناطق مختلف کشور


طراحی نرم‌افزار تشخیص کشت محصول مناسب مناطق مختلف کشور

یک شرکت فناور موفق به طراحی نرم افزاری شده که با دریافت و پردازش یک سری داده‌های مورد نیاز، محاسبه می‌کند که کدام منطقه از کشور برای کشت یک محصول مشخص مناسب تر است؛ نرم‌افزاری که گامی در جهت بومی‌سازی دانش کشاورزی محسوب می شود.سید محمد حسین حسینی...

یک شرکت فناور موفق به طراحی نرم افزاری شده که با دریافت و پردازش یک سری داده‌های مورد نیاز، محاسبه می‌کند که کدام منطقه از کشور برای کشت یک محصول مشخص مناسب تر است؛ نرم‌افزاری که گامی در جهت بومی‌سازی دانش کشاورزی محسوب می شود.

سید محمد حسین حسینی مدیر عامل شرکت دانش بنیان مهندسی پیشتازان اندیشه پویا در خصوص این نرم افزار و کاربرد آن‌ بیان کرد: محصولی که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم، «تناسب اراضی» نام دارد.

وی افزود: این محصول یک سری داده‌های کشوری را در حوزه محصول، خاک، اقلیم و نیازهایی که آن محصول دارد، دریافت می‌کند و پس از پردازش این اطلاعات محاسبه می‌کند که کدام منطقه از کشور برای کشت این محصول مناسب است.

حسینی در توضیح بیشتری گفت: به عبارت دیگر، تناسب اراضی برای هر محصول مشخص می‌کند که در کجا وجود دارد. برای مثال فرض کنید در حوزه امنیت غذایی می‌خواهیم دانه‌های روغنی بکاریم و این نیازمند شناسایی مناطقی است که در کشور از شرایط لازم برای کشت این محصول برخوردار است.

وی ادامه داد: با استفاده از نرم‌افزار تناسب اراضی، می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز خود را به نرم‌افزار داده (به عنوان مثال نوع دانه روغنی مانند کنجاله یا آفتابگردان) و نرم‌افزار برای ما محاسبه می‌کند که کدام منطقه کشور برای کشت این محصول مناسب‌تر است.

به گفته این فعال حوزه دانش بنیان، این نرم‌افزار یک ابزار حاکمیتی است که سال‌ها روی آن کار شده و اکنون در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

وی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه نیز با بیان اینکه فعالیت عمده مجموعه ما در حوزه کشاورزی و دیگر حوزه‌ها از جمله حفظ نباتات، خاک و خاک‌شناسی، حفظ کاربری و واگذاری اراضی، دامپزشکی، بیوتکنولوژی و تحقیقات و پژوهش متمرکز است، افزود: شناختی که دستگاه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی از تخصص و تجربه ما پیدا کرده‌اند، باعث شده که طی۱۸ سال گذشته به عنوان یک شرکت پیشرو در این حوزه‌ها شناخته شویم.

حسینی با بیان اینکه، این مجموعه فناور در حوزه کشاورزی، بسیاری از سامانه‌ها و داده‌های کشور را تولید و مدیریت می کند، افزود: بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که در عین حال که در حوزه‌های مختلف کشاورزی فعالیت می‌کنیم، به طور همزمان با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف نیز همکاری داریم.

وی گفت:این امر باعث شده که بار اصلی فناوری این مجموعه‌ها بر عهده شرکت ما باشد. به عبارت دیگر به عنوان یک حلقه وصل بین تخصص و دانش در حوزه کشاورزی و نیازهای دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف عمل می‌کنیم و این مهم به ما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های نوآورانه و کارآمدی برای چالش‌های مختلف در این حوزه ارائه دهیم.

حسینی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتر برخوردار اظهار داشت: با شناسایی مناطقی که برای کشت یک محصول خاص مناسب هستند، می‌توانیم با حمایت‌ها و آموزش‌های لازم، کشاورزان را به سمت تولید و پرورش آن محصول سوق داد و این می‌تواند به ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار و رفع نیاز کشور به آن محصول کمک کند و حمایت‌های دولت هم باید شامل مسائلی همچون ارائه سم و کود، آموزش و ترویج و تامین آب مورد نیاز کشاورزی باشد.

وی همچنین یکی از دغدغه های حوزه دانش بنیان کشور را به منظور توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های خود در لایه‌های فنی و عملیاتی کردن ایده‌های نوآورانه، ارائه تسهیلات مالی و تسهیل هرچه بیشتر بروکراسی اداری دانست.

No tags for this post.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان