روانشناسی ناباروری


روانشناسی ناباروری

به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران بخش عمده مطالعات در روانشناسی زنان نابارور متاثر از روانشناسی اجتماعی است. اغلب متون بر رابطه بین جنسیت و تجربه ناباروری متمرکز بوده اند موضوعی که به نظر...

روانشناسی ناباروری
به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران بخش عمده مطالعات در روانشناسی زنان نابارور متاثر از روانشناسی اجتماعی است. اغلب متون بر رابطه بین جنسیت و تجربه ناباروری متمرکز بوده اند موضوعی که به نظر میرسد کماکان مورد علاقه پژوهشگران باشد چرا که نابروری در مردان کمتر مورد توجه بوده است.

ناباروری زنان یک وضعیت پزشکی است که ناتوانی در حاملگی را پس از یکسال رابطه جنسی منظم تعریف میکند هنگامی که حداقل یکسال از ازدواج همسران گذشته باشد و حاملگی رخ نداده باشد این وضعیت ناباروری را نامیده اند.جالب توجه است که بدانیم نرخ ناباروری در اروپای شرقی، شمال آفریقا و خاورمیانه بالاتر است.
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب آورده است : ناباروری یک تجربه ناخوشایند و گاهی مخرب به ویژه برای زنان است و می تواند پیامدهای روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی داشته باشد.نکته جالب توجه این است در این زمینه نتایج متفاوتی را گزارش کرده اند برخی برای ناباروری زنان معانی و مقادیر پاتولوژیک گزارش کرده اند و برخی دیگر چنین نتایج بدست نیاورده اند
تأثیر روانی ناباروری اغلب ناشناخته است و تحت درمان قرار نمی گیرد و البته بسیاری از زنان به مراقبت های بهداشت روانی دسترسی ندارند ( جنی و ساسر ، 2022)

در واقع در باره این مساله که ناباروری زنان میتواند منجبر صدمات روحی روانی شود تحقیقات نتایج متفاوتی بدست داده اند هم اکنون ادبیات تحقیق با چندین نقص مشخص روبرو است که پژوهشهای بیشتری برای بررسی دقیق تر آن ضرورت دارد گرچه مطالعه ای داخلی هم نشان داده است که بین درماندگی روان‍شناختی و تاب‌آوری با کیفیت زندگی ناباروری رابطه معنی‌داری وجود دارد( مرادی و همکاران ، 1400).
حجم نمونه کوچک، نمونه‌های غیرنماینده، عدم مطالعه در مورد افرادی که به دنبال درمان نبوده‌اند، تکنیک‌های آماری و ایرادت متدولوژی، و تکیه بیش از حد به گزارش‌های شخصی هم ممکن است در بروز چنین شرایطی موثر واقع شده باشند.

مطالعه تطبیقی نیمرخ روانشناختی زنان مبتلا به ناباروری نشان داد که زنان نابارور اولیه از نظر ابعاد سبک دلبستگی و استفاده از مکانیسم های دفاعی با سایر زنان نابارور تفاوت دارند و زنان نابارور اولیه در این متغیرها با زنان نابارور ثانویه تفاوت دارند این موضوعی چالش برانگیز است که زنانی برای یک یا چند بار فرزندی را بدنیا آورده اند و اکنون نابارور هستند با زنانی که هرگز مادر نشده اند در وضعیت روحی و نیمرخ روانشناختی متفاوت باشند .

گروه دیگری از مطالعات بهزیستی روانشناختی زنان نابارور و ارتباط آن با عوامل جمعیت شناختی و سابقه باروری را مورد بررسی قرار داده اند پژوهشهایی از این دست اعلب گزارش داده اند که زنان نابارور واکنش‌های روان‌شناختی و اجتماعی را خاصی بجربه میکنند که ممکن است علاوه بر اینکه انرژی یا وقت آنها را هدر میدهد بر سلامت روان و تاب آوری ایشان نیز تاثیر بگذارد.
این بازتابهای اجتماعی به ناباروری میتواند علایق، تلاش‌ و فرصت‌های رشد آنها را محدود کند و بر کیفیت زندگی و نگرش آنها نسبت به محیط اجتماعی تأثیر بگذارد و احساس تسلط بر محیط را کاهش دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنان با موقعیت شغلی و تحصیلی بالا با مشکلات کمتری در خانواده و جامعه روبرو هستند، در حالی که زنان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین با مشکلات بیشتری روبرو هستند و به شدت نسبت به آینده احساس ناامنی می کنند.
خاتمه کلام اینکه ناباروری می تواند عواقب روانی قابل توجهی از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و کاهش کیفیت زندگی را داشته باشد با این حال، برای درک بهتر تجربیات روانشناختی زنان مبتلا به ناباروری و توسعه مداخلات مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی و کمک به آنها برای مقابله با چالش‌های ناباروری، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان