شنا در بارداری؛ چگونه در بارداری شنا کنیم؟


شنا در بارداری؛ چگونه در بارداری شنا کنیم؟

شنا در بارداری به چه صورتی است؟ در دوران بارداری هر نوع شنایی را نمی‌توان انجام داد. تنها باید از حرکات سبک و بی‌خطر شنا استفاده کرد تا علاوه بر تقویت شکم و کمر مادر، آسیبی به نوزاد وارد نشود. تمامی سبکی‌های شنایی که مادر انجام می‌دهد باید...

شنا در بارداری به چه صورتی است؟ در دوران بارداری هر نوع شنایی را نمی‌توان انجام داد. تنها باید از حرکات سبک و بی‌خطر شنا استفاده کرد تا علاوه بر تقویت شکم و کمر مادر، آسیبی به نوزاد وارد نشود. تمامی سبکی‌های شنایی که مادر انجام می‌دهد باید زیر نظر پزشک باشد تا ضرری برای مادر و جنین نداشته باشد. شنا در دوران بارداری برای تمامی مادر‌ها یکسان نیست و هر فرد باید وابسته به ساختار بدنی خود شنا کند.

آیا شنا برای زن باردار ضرر دارد؟

شنا برای زنان باردار نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید است. البته باید در نظر داشت که بانوان باردار بایستی فقط حرکات سبک شنا را انجام بدهند تا اتفاقی برای آنان رخ ندهد. استخر رفتن برای بانوان باردار باید با مراقبت بیشتری صورت بگیرد تا هیچ ضرری نداشته باشد؛ به عنوان مثال اگر شنا در آب خیلی سرد یا گرم انجام شود احتمال مرگ جنین بسیار بالا است برای همین تنها باید از آب معتدل برای زنان باردار استفاده شود. ورزش‌های آبی‌ای که برای زنان باردار مناسب نیست را در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  • غواصی
  • اسکی روی آب
  • موج سواری
  • کرال سینه و کرال پشت
  • شنا پروانه‌ای
شنا در بارداری؛ چگونه در بارداری شنا کنیم؟

شنا در دوران مختلف بارداری

به علت تغییر مادر و جنین، شنا در ماه‌های مختلف بارداری متفاوت است. بهتر است قبل از هر بار شنا کردن با پزشک و متخصص بارداری مشورت کنید. اما به طور کلی برنامه زیر برای اکثر بانوان مناسب است.

شنا در هفته‌های اول و سه ماه اول بارداری: انجام اکثر حرکات شنا مانند شنای پروانه و قورباغه در اولین هفته‌های بارداری مشکلی ندارد و آسیبی به مادر و جنین وارد نمی‌کند.

شنا در ماه چهارم، پنجم و ششم بارداری: شنا در ماه‌های اواسط بارداری باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. یعنی مادر از انجام شنا‌های سنگین محروم می‌شود اما می‌تواند درون آب نرمش داشته باشد.

شنا در ماه‌های هفتم، هشتم و نهم بارداری: با بزرگ شدن جنین، حرکاتی که مادر می‌تواند انجام دهد کمتر می‌شود. بهتر است در این ماه‌ها از شنا کردن دوری کنید یا قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

این برنامه برای افرادی که احتمال سقط جنین، بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا و بارداری چند قلویی دارند توصیه نمی‌شود.

خطرات شنا در بارداری

خطرات شنا در بارداری زمانی پیش می‌آید که شرایط مناسب برای شنا در بارداری را رعایت نکنید و بدون آگاهی هر کاری را در زمان حاملگی انجام دهید. بخشی از تهدید‌ها و خطرات شنا در بارداری را در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  • اگر در بارداری شنا را به شکل نامناسب انجام دهید، ممکن است بند ناف بر دور نوزاد بپیچد و موجب خفگی آن شود.
  • بانوان باردار به علت داشتن جنین، اکسیژن کمتری به آنها می‌رسد. اگر حرکات شنا سنگین باشد ممکن است به تنگی نفس مادر ختم شود.
  • امکان سقط جنین با انجام فعالیت‌های سنگین شنا، وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حرکات سبکی مانند تکان دادن پا در آب را انجام دهید.
  • اگر در آب‌های آلوده شنا کنید، احتمال عفونت دهانه رحم و مشکل برای نوزاد وجود دارد؛ به همین منظور بهتر است در آب‌های تمیز و ایمن شنا کنید.
  • برای شنا کردن و آبتنی به استخرهایی بروید که شرایط حفظ امنیت برای مادر و کودک را دارند بروید. یکی از این استخرها، استخر سیفیه ملایر همدان است که مادران شهر ملایر می‌توانند به آنجا بروند.
  • استفاده از جکوزی و سونای استخرها بسیار برای بانوان باردار مضر است. در سونا و جکوزی درصد اکسیژن به شدت پایین است به همین دلیل امکان آسیب به مغز مادر و جنین بسیار بالاست.

    شنا در بارداری؛ چگونه در بارداری شنا کنیم؟

فواید شنا در بارداری

شنا در بارداری توسط متخصصان بارداری بسیار توصیه می‌شود. فواید شنا از مضرات آن بیشتر است و اگر به طور صحیح انجام شود، هیچ مشکلی مادر را تهدید نمی‌کند. فواید و مزایای شنا در بارداری را در بخش زیر بخوانید:

بهبود کمردرد: کمردرد یکی از مشکلاتی است که تقریبا تمام بانوان در بارداری با آن مواجه می‌شوند. شنا کردن عضلات و ماهیچه‌های کمر را تقویت می‌کند تا مادر شرایط مناسب‌تری برای حمل جنین داشته باشد.

خوابیدن ورم صورت و رسیدن به وزن مناسب: با شنا کردن کالری خوبی می‌سوزانید و بدنتان شکل زیبای خود را از دست نمی‌دهد.

افزایش فعالیت مثبت مادر: افزایش فعالیت مادر، او را سرحال‌تر نگه می‌دارد و شادی و سلامتی را به او هدیه می‌دهد.

تقویت استخوان‌ها: بارداری فرم استخوان‌ها را کمی تغییر می‌دهد و آن را خمیده می‌کند اما با شنا این مسئله حل می‌شود.

کاهش فشار مفاصل:

خواب آسان‌تر: شنا کردن بدن را تقویت می‌کند در کنار خود آرامش و ریلکسی را به همراه دارد که موجب به خواب راحت و آسانتر می‌شود.

زایمان راحت‌تر: بیشتر بانوان باردار پس از باردار شدن فقط در استراحت هستند و بدن آنها برای زایمان ضعیف می‌شود. ولی مادرانی که از ابتدا ورزش و نرمش را در برنامه خود دارند، زایمانی با درد کمتر خواهند داشت.

آموزش شنا در بارداری

شنا در بارداری به شکل‌های مختلف قابل انجام است. در سه ماه اول بارداری، شما می‌توانید تمام انواع شنا را بی‌هیچ خطری انجام بدهید اما در زمانی که احساس کردید فعالیت زیاد برایتان سخت است، آموزش شنا در بارداری به شما کمک می‌کند تا فعالیت خود را در زمان حاملگی حفظ کنید. شنا در زمان حاملگی به روش‌های قابل انجام است:

  • یک تخته شنا بر روی آب بگذارید و خود را از آن معلق کنید. دست و پاهای خود را در این حالت رها کنید و تکان دهید.
  • بر یک گوشه در استخر بنشینید و پاهای خود را در آب بگذارید و آن را تکان دهید.
  • ایستاده دست خود را به میله‌های استخر بگیرید. مانند حرکات باله بدن خود را نرمش دهید.

شرایط ایمن شنا کردن در بارداری

شرایط شنا در بارداری به شما کمک می‌کند که قبل از هر اقدامی برای شنا کردن، موارد مهم را بدانید تا خطری برایتان مشکل‌ساز نشود. شرایط ایمن و مناسب برای شنا کردن در حاملگی به شرح زیر است:

در آب سرد شنا نکنید: شنا در آب بسیار سرد باعث خون رسانی کمتر به بدن مادر می‌شود و در پی آن مشکلات زیادی برای جنین پیش می‌آید.

در آب تمیز کنید: تنها در استخر‌های مطمئن و ایمن که مجوز دارند شنا کنید. شنا در آب‌های کثیف، باعث ایجاد عفونت و قارچ در مادر می‌شود.

شنا در استخرهای روباز: تا می‌توانید در استخرهای روباز شنا کنید تا اکسیژن بیشتری به شما برسد. لیست استخرهای روباز ایران را با کلیک بر روی لینک درج شده مشاهده کنید.

مدت زمان شنا را کاهش دهید: قبل از بارداری مدت زیادی می‌توانستید شنا کنید اما پس از آن باید روی مدت زمانی که شنا می‌کنید دقت داشته باشید زیرا ممکن است باعث خستگی بیش از حد برایتان شود. بهترین مدت زمان شنا بین 15 الی 20 دقیقه است.

در مناطق امن مانند استخر‌ها و پارک‌های آبی شنا کنید: شنا در مجموعه‌های آبی معتبر حسن‌های زیادی برای مادر دارد. برای مثال زمانی که مشکلی در شنا داشته باشید، نجات غریق فورا به سمت شما می‌آید تا خطرات احتمالی را برایتان رفع کند.

در آب گرم و جکوزی شنا نکنید: همانطور که در طی مقاله گفتیم، شنا در آب گرم بالای 30 درجه موجب تنگی نفس برای زنان حامله می‌شود پس در انتخاب نوع شنا دقت کنید.

جلوگیری از لیز خوردن: در استخر سعی کنید دست خود را از جایی بگیرید و در رختکن و حمام استخر مراقب گام برداشتن خود باشید.

دور شدن از شلوغی: اگر دیدید استخری تهاجم جمعیت زیادی داشت، از رفتن به آنجا خودداری کنید و از رفتن به استخرهایی که کلر زیادی دارد خود را منع کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان