متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟


متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید متاستاز کبد به وضعیتی اشاره دارد که سلول‌های سرطانی در ابتدا در جایی دیگر از بدن شیوع پیدا می کنند و سپس به کبد منتقل شده یا به اصطلاح متاستاز و در آنجا رشد می‌کنند. علائم متاستاز کبد ممکن است شامل درد در ناحیه کبدی، تورم شکم، کاهش وزن، ضعف عمومی، و غیره باشد. درمان متاستاز کبد شامل روش‌هایی مانند جراحی برداشتن تومور، شیمی درمانی، ترکیبات هدفمند، و تابش درمانی است.

متاستاز کبد سرطان در این ناحیه است که از بخش‌های دیگر به کبد سرایت کرده است. سرطان به معنی رشد غیرعادی سلول‌های بدن در یک اندام یا یک بافت مشخص از بدن است. در اکثر موارد زمانی که سرطان در یک اندام شروع می‌شود، بعد از درمان اولیه یا بدون درمان ممکن است سرطان به سایر اندام‌های بدن نیز کشیده شود که در این حالت به آن متاستاز گفته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص متاستاز کبد، علائم و شیوه‌های درمان آن صحبت کنیم. برای اطلاع از علائم و درمان‌های جدید این متاستاز می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص انکولوژی یا دکتر گوارش و کبد در ارتباط باشید.

متاستاز کبد چیست؟

متاستاز چیست؟ متاستاز کبد یک تومور سرطانی است که از سرطانی که در جای دیگری از بدن شروع شده است به کبد گسترش یافته و در آنجا مشکل‌ساز شده است. به متاستاز کبد سرطان ثانویه کبد نیز گفته می‌شود. سرطان اولیه کبد از کبد منشاء می‌گیرد و بیشتر افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که دارای عوامل خطر مانند هپاتیت یا سیروز هستند. اغلب اوقات، سرطان در کبد ثانویه یا متاستاتیک است.

سلول‌های سرطانی موجود در تومور متاستاتیک کبدی، سلول‌های کبدی نیستند. آنها سلول‌های بخشی از بدن هستند که سرطان اولیه از آنجا شروع شده است (به‌عنوان‌مثال سلول‌های سرطانی سینه، روده بزرگ یا ریه). متاستازهای کبدی بسیار شایع‌تر از سرطان اولیه کبد هستند.

متن انگلیسی:
Cancer that starts in one part of the body and spreads to the liver is called liver metastases. It’s sometimes called metastatic liver disease
ترجمه متن:
سرطانی که از یک قسمت بدن شروع می‌شود و به کبد سرایت می‌کند متاستاز کبدی نامیده می‌شود. گاهی اوقات به آن بیماری متاستاتیک کبد می‌گویند.

cancer

شیوع متاستاز کبد

کبد یکی از شایع‌ترین مکان‌های متاستاز بیماری سرطان است و معمولا اکثر سرطان‌ها در مراحل پیشرفته به کبد متاستاز می‌کنند. تقریباً ۲۵ درصد از کل موارد متاستاز به متاستازهای کبدی مربوط می‌شود. انواع تومورهای اولیه در دیگر اندام‌ها خصوصاً روده و ریه می‌توانند منبع متاستاز به کبد باشند.

متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟کاهش وزن و از دست دادن اشتها از جمله علائم متاستاز کبد است.

علائم متاستاز کبد

متاستازهای کبدی ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکنند؛ زیرا کبد بزرگ است و حتی اگر سرطان در آن وجود داشته باشد می‌تواند به طور طبیعی کار کند. علائم بسته به تعداد متاستازها و محل قرارگیری آنها در کبد متفاوت است. سایر شرایط سلامتی می‌توانند علائم مشابه متاستازهای کبدی را ایجاد کنند. در مراحل بعدی، سرطان می‌تواند باعث تورم کبد یا انسداد جریان طبیعی خون و صفرا شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، علائم مشکلات کبدی رخ دهد:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ادرار تیره رنگ
  • تورم یا نفخ شکم
  • زردی، زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
  • درد در شانه راست
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گیجی
  • عرق و تب
  • کبد بزرگ شده
  • هنگامی که کبد بزرگ می‌شود، یک توده در سمت راست شکم زیر قفسه سینه احساس می‌شود.

علائم پیشرفت متاستاز کبد

به‌تدریج که بیماری پیشرفت می‌کند و عوارض شدیدتری را به دنبال دارد، علائم زیر ممکن است در فرد دیده شود که می‌تواند نشان‌دهنده بروز یک مشکل جدی باشد:

  • استفراغ مداوم، یعنی استفراغ بیش از دو بار در روز برای بیش از یک روز
  • خون در استفراغ
  • کاهش وزن اخیر و غیرقابل توضیح
  • مشکل در بلع
  • تورم جدید در پاها یا شکم
  • یرقان یا زرد شدن پوست

اشتهات کم شده و مدام استفراغ می‌کنی؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟

طول عمر بیماران متاستاز کبد (طول عمر بیماران سرطانی متاستاز کبد)

امید به زندگی و چشم‌انداز افراد مبتلا به متاستازهای کبدی معمولا ضعیف است، زیرا سرطان قابل درمان نیست. با این حال، درمان‌ها ممکن است به کوچک شدن تومور، بهبود امید به زندگی و تسکین علائم کمک کنند. میزان بقای ۵ ساله به منشا سرطان بستگی دارد. عوامل دیگر عبارتند از جنس، سن و سلامت کلی فرد.

بر اساس یک مطالعه منبع معتبر، میزان بقای ۵ ساله برای افرادی که متاستازهای کبدی ناشی از سرطان کولورکتال دارند، با درمان ۱۱ درصد است. بدون درمان، امید به زندگی ۸ ماه است. پزشک می‌تواند با بررسی شرایط متفاوت هر فرد، امید به زندگی و طول عمر افراد مبتلا به متاستاز کبد را تخمین بزند. در همه موارد، میزان بقا تخمینی است. یک فرد ممکن است بسیار طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از حد انتظار زندگی کند.

علت متاستاز کبد

خطر گسترش یا متاستاز سرطان به کبد بستگی به محل سرطان اصلی دارد. سرطان‌های اولیه‌ای که بیشتر به کبد سرایت می‌کنند، سرطان‌های زیر هستند:

  • پستان
  • روده بزرگ
  • راست‌روده
  • کلیه
  • مری
  • ریه
  • پوست
  • تخمدان‌ها
  • رحم
  • پانکراس
  • معده

حتی اگر سرطان اولیه برداشته شود، متاستاز کبد همچنان می‌تواند سال‌ها بعد رخ دهد. اگر سرطان داشته‌اید، مهم است که علائم متاستاز کبد را یاد بگیرید و معاینات منظم را انجام دهید.

متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟اولین راه تشخیص متاستاز کبد، سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن است.

راه های تشخیص متاستاز کبد

اگر کبد در معاینه بزرگ شده باشد، اگر سطح کبد صاف نباشد یا هر یک از علائم بالا گزارش شده باشد، پزشک ممکن است به سرطان کبد مشکوک شود. برای تایید تشخیص به انواع مختلف آزمایش نیاز است. این تست‌ها عبارتند از:

راه های تشخیص متاستاز کبدتوضیح آزمایش‌ها
تست‌های عملکرد کبدشامل تست خون کبد و بررسی سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود. تست‌های عملکرد کبد می‌تواند به تمایز بین سرطان اولیه کبد و متاستاز کبد کمک کند.
سی‌تی‌اسکن شکمیک آزمایش تصویربرداری رایج برای بررسی متاستازهای کبدی است. همچنین می‌تواند متاستاز در اندام‌ها و بافت‌های اطراف کبد را بررسی کند. سی‌تی‌اسکن معمولا با ماده رنگی (محیط کنتراست) انجام می‌شود
سایر تست‌های تصویربرداریتست‌های تصویربرداری بخش مهمی از تشخیص متاستازهای کبدی هستند. تست‌هایی مانند ام‌آرآی و PET اسکن ممکن است برای بررسی متاستاز در اندام‌ها و بافت‌های اطراف کبد استفاده شود.
سونوگرافیبرای بررسی بزرگی کبد یا تغییر در شکل یا بافت آن یا برای بررسی مایعات در شکم استفاده می‌شود.
بیوپسیدر آن سلول‌ها و بافت‌های کبدی زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.
تشخیص متاستاز کبد

آیا متاستاز کبد درمان دارد؟

آیا سرطان کبد قابل درمان است؟ در حال حاضر چندین گزینه برای درمان سرطان متاستاز به کبد استفاده می‌شود. در بیشتر موارد درمان تسکینی خواهد بود. این بدان معناست که از آن برای کنترل علائم سرطان و افزایش طول عمر استفاده می‌شود، اما به احتمال زیاد منجر به درمان نخواهد شد.

راه های درمان متاستاز کبد

درمان‌های مختلفی برای متاستاز کبد وجود دارد که شامل درمان‌های دارویی، شیمی درمانی، جراحی و سایر شیوه‌های درمانی جدیدتر مانند هورمون تراپی می‌شود. با این حال به صورت کلی انتخاب درمان به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن و سلامت کلی فرد
  • اندازه، محل و تعداد تومورهای متاستاتیک
  • محل و نوع سرطان اولیه
  • انواع درمان سرطان که بیمار در گذشته داشته است.

متن انگلیسی:
The relative success of treatment depends on the location of the primary cancer and how much of it has spread to the liver
ترجمه متن:
موفقیت نسبی درمان به محل سرطان اولیه و میزان گسترش آن به کبد بستگی دارد.

HEALTHLINE

۱. درمان دارویی

مانند بسیاری از انواع سرطان، شیمی درمانی یعنی درمان با یک سری داروهای خاص که سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد یکی از گزینه‌های درمان متاستاز کبد است. در تکنیک جدید ایمنی تراپی نیز از یک سری داروهای خاص برای درمان متاستاز به کبد استفاده می‌شود.

یکی دیگر از گزینه‌های درمان دارویی، درمان هدفمند است که در آن از یک سری مواد خاص یا داروهای هدفمند برای کنترل رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در این روش نیز نوع دارو بسته به محل شیوع سرطان متفاوت است.

در نهایت دسته بعدی داروهایی که در درمان متاستاز کبد استفاده می‌شوند انواع مسکن‌ها هستند که برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌شوند. داروهای ضددرد به صورت خوراکی و تزریقی تجویز می‌شوند. معمولا داروهای ضددرد شامل مورفین، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و کدئین می‌شود.

۲. جراحی متاستاز کبد

زمانی که فقط یک ناحیه یا چند ناحیه سرطانی پیدا شده باشد، ممکن است از جراحی برای درمان متاستازهای کبدی استفاده شود. این جراحی که برداشتن کبد نامیده می‌شود، بخشی از کبد را که حاوی سرطان است برمی‌دارد. اغلب برای سرطان کولورکتال که به کبد گسترش یافته است استفاده می‌شود.

متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟

برای درمان متاستاز کبدت شیمی درمانی بهتره یا جراحی؟ همین الان مشاوره بگیر.

۳. درمان خانگی متاستاز کبد

برخی از منابع یک سری درمان‌های خانگی را برای کنترل و مدیریت متاستاز کبد پیشنهاد می‌کند. گنجاندن مواد غذایی مانند کرفس، کدو، جوانه ماش، مارچوبه، زردچوبه، سیر، گوجه فرنگی، بروکلی، تربچه، مرکبات، آلو، انگور و توت سیاه در رژیم غذایی از جمله توصیه‌هایی است که برای درمان خانگی متاستاز کبد وجود دارد. اکثر این مواد با اثر ضد سرطانی خود می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی در کبد جلوگیری کنند.

۴. درمان متاستاز کبد با طب سنتی

در کل برای رفع بیماری‌های کبد از جمله متاستاز کبد در طب سنتی یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود. غلات مانند سبوس برنج می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب کند. رزماری، ریحان و بادیان از دیگر گزینه‌هایی هستند که در طب سنتی برای درمان سرطان کبد توصیه می‌شوند.

۵. روش های جدید درمان متاستاز کبد

روش‌های جدیدتری نیز برای درمان متاستاز کبدی وجود دارد و این روش‌ها دائماً در حال گسترش هستند. هورمون تراپی یا ایمونوتراپی تقریباً متدهای جدیدی هستند که به صورت هدفمند سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند. علاوه بر کارآزمایی‌های بالینی به روش‌های جدیدی برای پیشگیری یا درمان سرطان کبد نگاه می‌کند. می‌توان با پزشک در خصوص آزمایشات بالینی برای افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک کبد صحبت کرد و بخشی از برنامه درمانی بود.

۶. درمان قطعی متاستاز کبد

هنوز هیچ درمان قطعی برای متاستاز کبد وجود ندارد و تمامی گزینه‌های درمانی می‌توانند برای کاهش درد و ناراحتی و جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری مورد استفاده قرار بگیرند تا طول زندگی بیماران را بیشتر کرده و کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشند.

بیمارستان های درمان متاستاز کبد

بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلفی وجود دارند که طیف وسیعی از درمان‌های مناسب برای متاستاز به کبد را ارائه می‌دهند. کلینیک‌های تخصصی که از جدیدترین متدهای درمانی استفاده می‌کنند می‌توانند بهترین شیوه درمان متاستاز کبد را بر اساس شرایط هر بیمار ارائه دهد.

انواع متاستاز کبد

متاستازهای کبدی بر اساس منبع اولیه سرطان و سلول‌هایی که به کبد متاستاز کرده‌اند دسته‌بندی می‌شوند. شایع‌ترین انواع سرطان که به کبد سرایت می‌کنند شامل روده بزرگ، ریه، معده، مری و ملانوما می‌شود.

علاوه بر این انواع متاستاز کبد بر اساس محل سرایت سلول‌های سرطانی در کبد نیز دسته‌بندی می‌شوند. سرطان می‌تواند به هر قسمتی از کبد سرایت کند. گاهی اوقات فقط یک متاستاز کبدی وجود دارد، اما اکثر افراد متاستازهای زیادی در هر دو لوب ایجاد می‌کنند.

متاستاز کبد چیست و چگونه درمان میشود؟از جمله عوارض متاستاز کبد می‌توان به درد و انسداد جریان صفرا اشاره کرد.

عوارض متاستاز کبد

عوارض متاستاز کبد اغلب نتیجه گسترش تومورها به ناحیه وسیعی از کبد است. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

  • انسداد جریان صفرا
  • کاهش اشتها
  • تب
  • نارسایی کبد (معمولاً فقط در مراحل پایانی بیماری)
  • درد
  • کاهش وزن

راه های پیشگیری از متاستاز کبد

با وجودی که در کل سرطان قابل پیشگیری نیست؛ اما قطعاً تغییر سبک زندگی می‌تواند ریسک بروز بیماری را کاهش دهد. علاوه بر این تشخیص زودهنگام برخی از انواع سرطان‌ها، خصوصاً سرطان‌هایی که بیشتر به کبد متاستاز دارند ممکن است از گسترش این سرطان‌ها به کبد جلوگیری کند.

ارتباط متاستاز کبد با سرطان های دیگر

متاستاز کبد به دنبال سایر سرطان‌ها و گسترش آنها به کبد ایجاد می‌شوند که رایج‌ترین آنها سرطان ریه، معده، مری و پوست است. ردیابی مداوم بیماری، انجام چکاپ‌های منظم، دریافت بهترین گزینه‌های درمانی و مدیریت سایر سرطان‌ها می‌تواند ریسک بروز متاستاز کبد را به میزان زیادی کم کند.

تاثیر متاستاز کبد بر کیفیت زندگی

در برخی از افراد ممکن است تا مدت‌ها متاستاز کبد تاثیری روی کیفیت زندگی افراد نداشته باشد. اما با این حال با پیشرفت بیماری معمولا سازگاری با این بیماری سخت است و در اکثر موارد کیفیت زندگی به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. خستگی، از دست دادن اشتها و کاهش امید به زندگی در افراد مبتلا به‌شدت روی کیفیت زندگی آنها تاثیر می‌گذارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تقریباً در همه موارد، هنگامی که سرطان اولیه گسترش یافته یا به کبد متاستاز داده است، هیچ درمانی وجود ندارد. با این حال، درمان‌های فعلی می‌تواند به بهبود امید به زندگی و تسکین علائم کمک کند. موفقیت نسبی درمان متاستاز کبد به محل سرطان اولیه و میزان گسترش آن به کبد بستگی دارد. با مراجعه به یک انکولوژیست باتجربه می‌توان در خصوص بهترین گزینه‌های درمان تصمیم‌گیری کرد.

برای جلوگیری از متاستاز کبد یا درمان آن باید با متخصص انکولوژی یا فوق تخصص کبد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر خون و سرطان آنلاین و همچنین دکتر گوارش آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه + عکس