علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟


علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید علائم هپاتیت چیست؟ این علائم به سادگی قابل تشخیص و مشاهده هستند؟ در مقابل مشاهده نشانه های هپاتیت باید چه اقدامی انجام داد؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله بخوانید.

علائم هپاتیت چیست؟ چیزی درباره این بیماری و علائم مرتبط با آن می‌دانید؟ به نظر شما راه روبه‌رو شدن با این بیماری چه می‌تواند باشد؟ هپاتیت به معنای التهاب کبد است. هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده باشد، عملکرد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مصرف زیاد الکل، سموم، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی می‌تواند باعث هپاتیت شود و پس از آن با بروز علائم مختلفی به ما هشدار ابتلا به چنین بیماری داده شود. در ادامه به بررسی نشانه های هپاتیت و روش دریافت آسان نوبت پزشک پرداخته‌ایم. اگر به دنبال دریافت نوبتی سریع از پزشک متخصص کبد هستید، می‌توانید از طریق دکترتو مشاوره آنلاین یا حضوری بگیرید.

‏علائم هپاتیت چیست؟

هپاتیت چیست؟ کبد یک اندام حیاتی است که مواد مغذی را پردازش، خون را فیلتر و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. التهاب در این اندام همان بیماری هپاتیت است. اگر سوال شما هم‌ این است که علایم هپاتیت چیست؟ راه را درست آمده‌اید. در ادامه به بررسی مفصل تمامی علائم پرتکرار و رایج بیماری هپاتیت پرداخته‌ایم:

علائم هپاتیتتوضیحات
خستگیاحساس ضعف عمومی و خستگی مزمن
تیرگی ادراررنگ ادرار تیره‌تر از حالت نرمال
زردی پوست و چشم‌ها (یرقان)رنگ پریدگی پوست و سفیدی چشم‌ها که زرد می‌شوند.
درد شکمیدرد یا ناراحتی در ناحیه شکم، بخصوص در قسمت بالایی سمت راست
از دست دادن اشتهاکاهش اشتها که ممکن است به کاهش وزن منجر شود
حالت تهوع و استفراغاحساس ناراحتی در معده که می‌تواند به استفراغ منجر شود.
کاهش وزن غیرارادیکاهش وزن بدون تلاش برای کاهش وزن یا تغییر در رژیم غذایی
نشانه های هپاتیت

‏۱. خستگی

خستگی یک مشکل رایج و گاهی هم اذیت کننده در بیماران مبتلا به هپاتیت است. چه زمانی که این بیماری مستقیماً توسط بیماری کبدی ایجاد شود و چه حاصل عارضه جانبی دارو باشد، مبتلایان ممکن است حتی پس از یک شب خواب کامل احساس خستگی شدید داشته باشند.

‏۲. درد شکم

اغلب اوقات در زمان ابتلا به بیماری هپاتیت احساس درد یا ناراحتی شکم، به ویژه در سمت راست بالا و زیر دنده‌های پایینی، که بالای کبد شما قرار دارد وجود دارد. این احساس اغلب یک درد تیز است.

علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟احساس درد در ناحیه شکم یکی از علائم هپاتیت است.

‏۳. ادرار تیره

هنگامی که به بیماری هپاتیت مبتلا هستید، کبد نمی‌تواند خون را به درستی تمیز کند و این موضوع می‌تواند منجر به تجمع یک ماده زرد مایل نارنجی رنگ به نام بیلی روبین در خون و ادرار شود و ادرار را قهوه‌ای رنگ کند. اگر علت ادرار قهوه‌ای شما هپاتیت باشد، ممکن است با علائمی مانند تب همراه شود.

‏۴. از دست دادن اشتها

هنگامی که آسیب کبدی (سیروز) ناشی از هپاتیت C شروع به بدتر شدن کند، ممکن است احساس تهوع داشته باشید و اشتهای خود را از دست بدهید. سیروز پیشرفته می‌تواند باعث ایجاد فشار در رگ‌های خونی کبد شود و این اتفاق وریدهای مری و سایر نقاط دستگاه گوارش را بزرگ می‌کند.

‏۵. علائمی مشابه آنفولانزا

در اغلب اوقات هپاتیت C علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، یا تنها علائمی شبیه آنفولانزا خواهد داشت. بنابراین بسیاری از افراد از ابتلای خود به چنین بیماری اطلاع نخواهند داشت. به همین خاطر جدا از افرادی که با عفونت مبارزه می‌کنند و از ویروس رهایی می‌یابند، در برخی دیگر این بیماری تا سال‌ها در بدن باقی می‌ماند.

‏۶. حالت تهوع

در حالی که حالت تهوع می‌تواند مستقیماً ناشی از ابتلا به هپاتیت باشد، می‌تواند توسط رژیم‌های درمانی HCV هم ایجاد شود. در واقع تهوع یکی از شایع‌ترین علائم گوارشی ناشی از داروهای اینترفرون و ریباویرین هم هست.

‏۷. درد مفاصل

دلیل اینکه هپاتیت می‌تواند منجر به درد مفاصل شود سیستم ایمنی بدن است. همانطور که بدن سعی می‌کند ویروس را از بین ببرد و پاک کند، سیستم ایمنی فعال می‌شود که می‌تواند باعث التهاب مفاصل گردد. در HCV حاد، این علامت معمولا موقتی است و زمانی که سیستم ایمنی ویروس را پاک کند برطرف می‌شود.

‏۸. اسهال

دستگاه گوارش برای کارکرد صحیح به صفرا نیاز دارد. صفرا توسط کبد ایجاد شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. کبد ملتهب ممکن است صفرای کمتری تولید کند و این موضوع می‌تواند منجر به روشن شدن مدفوع شود (زیرا صفرا مدفوع را قهوه‌ای تیره می‌کند.). همچنین ممکن است باعث شل شدن مدفوع و بروز اسهال در فرد مبتلا شود.

دچار خستگی و اسهال شدید شدی؟

مدام استفراغ می‌کنی؟ پس کلیک کن.

علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟

‏۹. تب و هپاتیت

اگر علائم هپاتیت با عفونت حاد رخ دهد، در هر زمان بین ۲ هفته تا ۶ ماه پس از ابتلا، ممکن است دچار تب خفیف تا شدید هم شوید.

‏۱۰. مدفوع خاکستری رنگ

تغییر رنگ گاه به گاه مدفوع ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. اما اگر این رنگ مدفوع را به طور مداوم مشاهده می‌کنید، ممکن است به یک بیماری جدی مانند هپاتیت مبتلا شده باشید. و نیاز به بررسی‌های بیشتر داشته باشید. اگر کبد به اندازه کافی صفرا تولید نکند یا اگر جریان صفرا مسدود شده باشد و نتواند از کبد خارج شود،ممکن است مدفوع خاکی یا خاکستری رنگ شود.

‏۱۱. زردی پوست و چشم ها

اگر سطح بیلی روبین خون بیش از حد افزایش یابد، بیلی روبین شروع به حل شدن در بافت‌های بدن کرده و باعث ایجاد رنگ زرد در چشم‌ها و پوست (یرقان) می‌شود. بیلی روبین همچنین میل به نفوذ به بافت مغز را دارد؛ جایی که می‌تواند انباشته شود و باعث آسیب دائمی به مغز شود. کبدی که ضعیف کار کند نمی‌تواند از شر بیلی روبین خلاص شود.

‏۱۲. علائم هپاتیت در آزمایش خون

آزمایش هپاتیت برای چیست؟ دوره پنجره هپاتیت C (HCV) معمولاً ۴ تا ۱۰ هفته از زمان مواجهه است. پس از ۶ ماه، اکثر افراد آنتی بادی‌های کافی برای آزمایش HCV به منظور تشخیص ابتلا به این بیماری را تولید خواهند کرد. با این حال، در موارد نادر، آنتی بادی‌ها متا ۹ ماه ایجاد نمی‌شوند.

هپاتیت A هم با آزمایش خون قابل تشخیص است. احتمالا دو تست خواهید داشت. اما اغلب هر دو با استفاده از یک نمونه انجام می‌شوند. شما می‌توانید همزمان بیش از یک نوع هپاتیت ویروسی داشته باشید.

HBsAg (آنتی ژن سطحی هپاتیت B) می‌تواند حضور واقعی ویروس هپاتیت B (به نام آنتی ژن سطحی) را در بدن تشخیص دهد.

علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟علائم ابتلا به هپاتیت با انجام آزمایش خون قابل تشخیص هستند.

‏نشانه های انواع هپاتیت چیست؟

هر یک از انواع هپاتیت در کنار مشترکات علائم خود، برخی علائم خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی علائم هپاتیت A, B, C, D و E پرداخته‌ایم:

‏علائم هپاتیت A

علائم هپاتیت A می‌توانند تا ۲ ماه ادامه داشته باشند. این علائم شامل خستگی، حالت تهوع، درد معده و یرقان است. ابتلا به هپاتیت نوع a طولانی مدت نیست و بهترین راه برای پیشگیری از هپاتیت A واکسیناسیون است.

متن انگلیسی:
Hepatitis A is a vaccine-preventable liver infection caused by the hepatitis A virus (HAV)
ترجمه متن:
هپاتیت A یک عفونت کبدی قابل پیشگیری با واکسن است که توسط ویروس هپاتیت (A (HAV ایجاد می‌شود.

cdc

‏علائم هپاتیت B

گاهی اوقات، بدن نمی‌تواند از شر عفونت خلاص شود؛ اگر چنین باشد، شما مبتلا به هپاتیت B مزمن یا طولانی مدت هستید (هپاتیت ب چیست؟). ممکن است علائم کمی داشته باشید یا هیچ علامتی نداشته باشید.

اما به طور کلی علائم اولیه هپاتیت بی ممکن است شامل از دست دادن اشتها، ضعف، تب خفیف، دردهای عضلانی و مفاصل، حالت تهوع، استفراغ و‌ در برخی موارد هم زردی پوست باشد.

علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟

نگران علائم هپاتیت هستی؟ همین الان با یک پزشک مشورت کن.

‏علائم هپاتیت C

هپاتیت c چیست؟ هر عفونت طولانی مدت هپاتیت C با مرحله حاد شروع می‌شود. هپاتیت C حاد معمولاً تشخیص داده نمی‌شود زیرا به ندرت علائم خاصی را بروز ‌می‌دهد. هنگامی که علائم در این مرحله وجود داشته باشد، ممکن است شامل زردی، خستگی، حالت تهوع، تب و درد عضلانی باشد. عفونت طولانی مدت با ویروس هپاتیت C، هپاتیت C مزمن نامیده می‌شود. هپاتیت C مزمن معمولاً برای چندین سال هیچ علامتی ندارد. علائم تنها زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس به میزان زیادی به کبد آسیب برساند.

متن انگلیسی:
Inflammation in your liver caused by hepatitis C and later scarring can block blood flow to the area. Without healthy blood flow, your liver cells start to die. This lack of circulation can also make your legs or belly swell. You may also bleed and bruise more easily
ترجمه متن:
التهاب در کبد شما ناشی از هپاتیت C است و در کنار آن زخم موجود، می‌تواند جریان خون در آن ناحیه را مسدود کند. بدون جریان خون درست، سلول‌های کبدی شروع به مردن می‌کنند. این کمبود گردش خون همچنین می‌تواند پاها یا شکم را متورم کند. همچنین ممکن است به راحتی دچار خونریزی و کبودی شوید.

webmd

‏علائم هپاتیت D

هپاتیت d چیست؟ هپاتیت D فقط در افرادی رخ می‌دهد که به ویروس هپاتیت B مبتلا هستند. هپاتیت دی زمانی پخش می‌شود که خون یا سایر مایعات بدن فرد آلوده به ویروس شود. علائم و نشانه های هپاتیت دی شامل تب، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، درد شکم (مخصوصاً در سمت راست بالای شکم)، زردی پوست و چشم (یرقان)، ادرار تیره و مدفوع خاکستری ، درد عضلات و مفاصل و‌ کهیر است.

‏علائم هپاتیت E

هپاتیت e چیست؟ علایم اولیه هپاتیت ای شامل تب خفیف، کاهش اشتها (بی اشتهایی)، حالت تهوع و استفراغ به مدت چند روز است. درد شکمی، خارش، بثورات پوستی یا درد مفاصل، زردی (رنگ زرد پوست)، ادرار تیره و مدفوع خاکستری هم سایر علائم ابتلا به هپاتیت E هستند.

در صورت ابتلا به این‌ نوع هپاتیت کبد کمی بزرگ و حساس (هپاتومگالی) می‌شود. اکثر افراد مبتلا به هپاتیت E به طور کامل بهبود می‌یابند. در طول شیوع هپاتیت E، میزان کلی مرگ و میر حدود ۱٪ است.

‏علائم بیماری هپاتیت در مردان

به نظر می‌رسد که بعضی از علایم هپاتیت در زنان و مردان متفاوت هستند و البته که بعضی موارد هم فارغ از جنسیت بوده و مشابه هم هستند. با این حال ما در این قسمت به بررسی علائم هپاتیت در مردان پرداخته‌ایم. این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • استفراغ
  • درد شکم
  • درد مفاصل
  • یرقان
  • کهیر
  • زرد رنگ شدن مایع منی
  • ادرار تیره
  • مدفوع روشن
علائم هپاتیت چیست؟ آیا میتوان این علائم را به سادگی تشخیص داد؟یکی از علائم هپاتیت در مردان زرد رنگ شدن مایع منی است.

‏علائم بیماری هپاتیت در زنان

زنان هم برخی از علائم هپاتیت را متفاوت از مردان تجربه می‌کنند. نشانه های هپاتیت در خانم‌ها شامل موارد زیر است:

  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • تب
  • درد مفاصل
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و خستگی
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)

‏علائم هپاتیت در بارداری

هپاتیت حاد ویروسی در بارداری ممکن است بدون علامت باشد یا با علائم بالینی خفیف همراه باشد. بیماران ممکن است با علائمی از جمله یرقان، حالت تهوع، بی اشتهایی، درد یا ناراحتی شکمی، خستگی، ضعف، میالژی و ادرار تیره به پزشک مراجعه کنند. علائم بالینی قادر به تمایز هپاتیت‌های مختلف ویروسی نیستند.

زنان باردار مبتلا به عفونت ویروسی مزمن هپاتیت B و C ممکن است به سیروز جبران نشده پیشرفت کنند و به آسیت، انسفالوپاتی کبدی، انعقاد خون و خونریزی واریس مری مبتلا شوند.

شایع‌ترین علامت ابتلا به هپاتیت ویروسی در دوران بارداری زردی است. اما با این حال سایر علائم از جمله تب، میالژی، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ هم به‌ وفور مشاهده می‌شود اما هیچ‌یک از این علایم خاص دوران‌ بارداری نیستند.

‏علائم بیماری هپاتیت در کودکان

کودکان مبتلا به هپاتیت مزمن اغلب هیچ علامتی ندارند. اگرچه ممکن است برخی از آن‌ها بسیار خسته باشند یا درد خفیف شکم داشته باشند. بیماری مزمن که منجر به نارسایی کبدی می‌شود می‌تواند باعث زردی، خارش در سرتاسر بدن، تورم شکم و پاها، خونریزی یا کبودی زیاد و مشکلات دیگر شود.

به‌ طور‌کلی علایم هپاتیت در کودکان شامل استفراغ، درد شکم و اسهال، کم آبی بدن و زردی پوست یا چشم‌ها (یرفان) است.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پس از آشنایی با علائم هپاتیت ممکن است کمی نگران شده باشید. شاید برخی از علائم گفته شده را در خود می‌بینید و حالا که آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اید باعث بروز نگرانی در شما شده باشد. پیشنهاد ما به شما در چنین شرایطی مراجعه به فوق تخصص کبد است. حتی اگر وقت مراجعه حضوری به متخصص را ندارید می‌توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

با این کار از سلامت خود آگاه می‌شوید و در صورت مبتلا بودن به هپاتیت هم خیلی زود روند درمانی خود را شروع می‌کنید. برای دریافت نوبت مشاوره دکتر گوارش آنلاین یا ویزیت حضوری خود از طریق وبسایت دکترتو اقدام کنید. با مراجعه به این وبسایت می‌توانید در زمانی کم، نوبت خود را ثبت و دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت پایگاه جدید بالگردهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین