سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟


سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید سکته گوش یا کری ناگهانی گوش، حالتی است که شنوایی فرد به‌سرعت و بدون دلیلی در یک لحظه یا به‌صورت تدریجی طی دو سه روز از دست می‌رود. علت اصلی سکته گوش، اختلال در اندام‌های شنوایی گوش داخلی است و معمولا فقط یک گوش را درگیر می‌کند.

سکته گوش که به آن از دست دادن ناگهانی حس شنوایی (sudden sensorineural hearing loss (SSHL)) می‌گویند، تجربه وحشتناک و دردناکی به‌شمار می‌آید. شایع‌ترین نشانه‌ این اختلال هم از دست دادن شنوایی یکی از گوش‌ها به‌صورت ناگهانی یا تدریجی در چند روز در مدتی کوتاه است. در این حالت، صداها مبهم یا محو می‌شوند. از شایع‌ترین نشانه‌های سکته گوش می‌توان به از دست رفتن تعادل، سرگیجه، شنیدن وزوز یا صدای سوت در گوش‌ها و حس سنگینی در گوش اشاره کرد. هر چقدر سکته گوش زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان کامل آن بالاتر می‌رود و حتی فرد طی دو هفته درمان می‌شود. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با سکته گوش، علائم و نشانه‌ها و علت اصلی سکته گوش بیشتر آشنا شوید. اگر علائم مشکوکی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص گوش و حلق و بینی ارتباط داشته باشید.

‏سکته گوش چیست؟

سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی که به سکته گوش معروف است، وضعیت پزشکی و یکی از بیماریهای گوش است که در آن شخص به طور ناگهانی و بی‌دلیل قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهد یا قدرت شنوایی کاهش می‌یابد. این مشکل معمولا در یک گوش اتفاق می‌افتد و ممکن است به صورت تدریجی طی چند ساعت یا ناگهانی طی چند دقیقه رخ دهد.

برخی علل احتمالی بروز سکته گوش شامل عوامل عفونی، فاکتورهای ویروسی، مشکلات خونی و عوامل عصبی می‌شوند. همچنین عواملی مانند استفاده از برخی داروها، تروما (صدمه)، استرس و فشار خون بالا نیز ممکن است نقشی در بروز این وضعیت داشته باشند.

سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟سکته گوش که به آن از دست دادن ناگهانی حس شنوایی می‌گویند، تجربه وحشتناک و دردناکی به‌شمار می‌آید.

‏آیا سکته گوش خطرناک است؟

در برخی از شرایط، کم شنوایی حسی عصبی خطراتی را برای بیماران به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل هم مراجعه سریع و به‌موقع به پزشک بی‌تاثیر نیست.

متن انگلیسی:
People with mild, moderate, or severe sensorineural hearing loss can still hear, but they may have trouble understanding sounds or need them to be louder in order to hear well. Those with profound hearing loss may not be able to hear any sounds except those that are very loud
ترجمه متن:
افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی خفیف، متوسط ​​یا شدید همچنان می‌توانند بشنوند، اما ممکن است در درک صداها مشکل داشته باشند یا برای خوب شنیدن نیاز به بلندتر بودن صداها داشته باشند. کسانی که کم شنوایی عمیق دارند ممکن است نتوانند هیچ صدایی را بشنوند به جز صداهایی که بسیار بلند هستند.

ncoa

‏علائم سکته گوش (نشانه های سکته گوش)

از هر ده نفر مبتلا، نه نفر فقط در یکی از گوش‌ها مشکل پیدا می‌کنند. ممکن است یک روز عادی، صبح بعد از بیدار شدن از خواب متوجه شوید که دیگر نمی‌شنوید، یا وقتی که از هدفون استفاده می‌کنید یا گوشی تلفن را کنار گوش مبتلا می‌گذارید، متوجه این موضوع شوید.

گاهی قبل از دست دادن ناگهانی شنوایی، صدای بلندی شنیده می‌شود. از دیگر نشانه های سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم همراهی در گفتگوهای جمعی
  • حین گفتگو، صداها مبهم شنیده می‌شوند.
  • ناتوانی در شنیدن در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا
  • سخت شنیدن صداهای با پیچ و تن بالا
  • سرگیجه
  • مشکل در حفظ تعادل
  • وزوز گوش همراه با شنیدن صدای زنگ یا سوت کشیدن گوش (علت سوت کشیدن گوش به عوامل مختلفی مربوط است.)

شنواییت کاهش پیدا کرده؟

مدام دچار وزوز گوش میشی؟ سریع مشاوره بگیر.

سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟

‏علت سکته گوش

سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی زمانی روی‌ می‌دهد که گوش داخلی یا مسیر عصب‌های بین گوش و مغز آسیب می‌بینند. هر چند در بیشتر موارد، پزشکان علت کم شدن شنوایی گوش را تشخیص نمی‌دهند، اما از شایع‌ترین علل سکته گوش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ناهنجاری گوش داخلی
  • آسیب دیدگی یا تروما سر
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سروصدای زیاد و بلند
  • شرایط عصبی مانند ام اس
  • بیماری ایمنی مانند سندروم کوگان
  • بیماری منیر (Meniere) که اختلال گوش میانی است.
  • بیماری لایم (Lyme) که بیماری عفونی است که نیش حشرات سمی منتقل شده و به گوش آسیب می‌زند.
  • سم ناشی از نیش مار
  • مشکلات گردش خون
  • رشد غیرعادی بافت‌های داخلی بدن یا تومور
  • بیماری عروق خونی
  • افزایش سن

‏علت اصلی سکته گوش چیست؟

علت اصلی سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی این است که گوش داخلی یا همان حلزون گوش داخلی، یا مسیرهای عصبی بین گوش و مغز آسیب می‌بینند. در بیشتر موارد، علت اصلی کری ناگهانی مشخص نیست.

‏سکته گوش و کرونا

شواهد نشان می‌دهند که ریسک سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی در بیماران مبتلا به کرونا بیشتر است، اما رابطه بین کوید-۱۹ و سکته گوش نامعلوم است. ابتلا به کرونا می‌تواند باعث از دست رفتن شنوایی شود، چرا که ویروس ممکن است به عصب‌های شنوایی آسیب بزند و باعث مشکلات خفیف یا شدید شنوایی شود. در بیشتر موارد، در صورت تشخیص فوری، کری ناشی از ویروس در مرحله اولیه بیماری کرونا، قابل درمان خواهد بود.

سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟ در صورت مشاهده علائم و کم شدن قدرت شنوایی خود حتما به پزشک مراجعه کنید.

‏راه های تشخیص سکته گوش

اولین راه تشخیص سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی، انجام تست شنوایی است که اگر بیمار در سه فرکانس متوالی تا ۳۰ دسیبل را نتواند بشنود، این بیماری تشخیص داده می‌شود. در صورت مشاهده علائم و کم شدن قدرت شنوایی خود حتما به پزشک مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی با معاینه اولیه و انجام تست شنوایی به تشخیص سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی می‌رسد.

‏سکته گوش درمان دارد؟

درمان در این مشکل بسیار درصد پایینی دارد، با این حال بهتر است که با قرارگیری در پروسه درمانی، این احتمال را افزایش دهید. در صد بسیار پایینی از این بیماران می‌توانند به طور کامل درمان شوند.

متن انگلیسی:
Only about 3.6 percent of people with SSHL will fully recover their hearing. There is less chance of recovery among older adults and those with vertigo. Hearing aids and telephone amplifiers can help if your hearing doesn’t improve
ترجمه متن:
تنها حدود ۳.۶ درصد از افراد مبتلا به SSHL (کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی) شنوایی خود را به طور کامل به دست می‌آورند. احتمال بهبودی در بین افراد مسن و مبتلایان به سرگیجه کمتر است. اگر شنوایی شما بهبود نیابد، سمعک‌ها و تقویت کننده‌های شنوایی می‌توانند به شما کمک کنند.

healthline

‏راه های درمان سکته گوش

تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع، شانس بهبودی کامل را بیشتر می‌کند. اما قبل از هرچیزی، باید علت اصلی سکته ناگهانی گوش مشخص شود تا متخصص به راه‌های درمان برسد. متداول‌ترین راه درمان این بیماری، استروئیدها هستند که التهاب و تورم را کاهش می‌دهند و به‌خصوص برای بیماران نقص سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان مناسب‌اند.

در صورتی که کری ناگهانی گوش به‌خاطر عفونت ایجاد شده باشد، آنتی بیوتیک راه درمان خواهد بود. در موارد شدیدتر هم عمل جراحی کاشت حلزون برای درمان سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی استفاده می‌شود که شنوایی را به‌طور کامل برنمی‌گرداند اما صداها را به حد نرمال تقویت می‌کند.

‏۱. درمان دارویی سکته گوش

داروهای استروئیدی یا کورتیکواستروئیدها به عنوان درمان دارویی این بیماری تجویز می‌شوند. در صورت وجود عفونت در گوش، از داروهای آنتی‌بیوتیک نیز استفاده می‌کنند (برای عفونت گوش چی خوبه؟).

سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟

دنبال سریع‌ترین راه درمان سکته گوش هستی؟ از پزشک متخصص مشورت بگیر.

‏۲. درمان خانگی سکته گوش

برخی پزشکان طب سنتی، برای درمان خانگی سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی، زالو را توصیه می‌کنند. زالوها قادرند خون کثیف را از پشت گوش بیرون بکشند و باعث بهبود شنوایی شوند. همچنین، در برخی موارد، سوت و وزوز گوش نیز از بین می‌رود.

فراموش نکنید که درمان این بیماری، فرایند پیچیده‌ای است که تشخیص صحیح و درمان مناسب می‌طلبد. استفاده از زالو به تنهایی ممکن است در بهبود کلی بیماری کمک کند، اما برای درمان کامل و اثربخش سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی، استفاده از روش‌ها و درمان‌های پزشکی مدرن توصیه می‌شود.

‏۳. درمان گیاهی سکته گوش (درمان سکته گوش در طب سنتی)

در طب سنتی، برخی درمان‌های گیاهی برای سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی پیشنهاد می‌شوند. اما باید توجه داشت که درمان این بیماری با استفاده از روش‌های طب سنتی باید با هماهنگی و نظارت پزشک متخصص انجام شود:

درمان گیاهی سکته گوشتوضیح درمان
دمنوش یا عصاره گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان و بابونهبه‌خاطر خاصیت ضد التهابی و آرامش‌بخشی که دارند، علائم سکته گوش مانند سوت و وزوز را کم می‌کنند.
روغن‌های گیاهی مانند روغن خراطین، روغن زیتون و روغن آووکادوخواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند که علائم و کاهش التهاب در گوش را بهبود می‌دهند.
زنجبیل، رزماری و گل‌گاوزبانجهت تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد عروق خونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
درمان سکته گوش در طب سنتی

‏۴. درمان قطعی سکته گوش

درمان کم شنوایی ناگهانی، به ویژه زمانی که علت آن ناشناخته است، اغلب با استفاده از کورتیکواستروئیدها صورت می‌گیرد. استفاده از استروئیدها می‌تواند در درمان بسیاری از اختلالات موثر باشد و عموما با کاهش التهاب و تورم و کمک به سیستم ایمنی بدن، در مبارزه با بیماری‌ها تاثیرگذار است.

در گذشته، استروئیدها به شکل قرص مصرف می‌شدند. در موارد شدیدتر، متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است عمل جراحی کاشت حلزون را توصیه کند. البته جراحی کاشت حلزون، درمان قطعی سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی نیست و صرفا باعث بهبود شنوایی می‌شود.

‏طول درمان سکته گوش

برای درمان این بیماری، باید التهاب گوش داخلی کم شود. طول درمان کری ناگهانی در ۸۰ درصد بیماران حدود دو هفته است. بعد از چهار هفته، دیگر احتمال بهبودی بعید است، به‌همین دلیل، اقدام سریع برای درمان اهمیت زیادی دارد.

سکته گوش چیست و چگونه درمان میشود؟کاهش شنوایی در هر سنی و به هر دلیلی ممکن است اتفاق بیفتد.

‏انواع سکته گوش

کاهش شنوایی در هر سنی و به هر دلیلی ممکن است اتفاق بیفتد. سه نوع اصلی سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی عبارتند از:

  • کم شدن شنوایی حسی عصبی
  • کم شنوایی هدایتی
  • کم شنوایی مختلط

‏عوارض سکته گوش

از عوارض شایع سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس پری، گرفتگی و سنگینی در گوش
  • سرگیجه
  • شنیدن صدای زنگ یا سوت در گوش
  • وزوز گوش
  • از دست رفتن قدرت شنوایی

‏راه های پیشگیری از سکته گوش

از آنجایی‌که علت اصلی بروز این اتفاق مشخص نیست، راه‌های پیشگیری این بیماری هم چندان واضح نیستند. اما با اتخاذ سبک زندگی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توان از بروز سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی ناشی از عفونت پیشگیری کرد.

استرس و ناپایداری عاطفی، باعث عدم تعادل و اختلال در هورمون‌های بدن می‌شوند و بر سلامت گوش تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین، حفظ آرامش و استحکام در زندگی عاطفی و شخصی می‌تواند راهکار مهمی برای پیشگیری از این بیماری باشد. پرهیز از مصرف دخانیات، مراقبت از گوش‌ها، و پرهیز از قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و اجتناب از محیط‌های شلوغ نیز می‌توانند راه‌های مناسبی در پیشگیری از سندرم از دست دادن ناگهانی حس شنوایی باشند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سکته گوش یک وضعیت پزشکی ناگهانی است که فرد به تدریج یا طی دو سه روز، قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهد. این مشکل تاثیرات جدی روی کیفیت و روند زندگی روزمره فرد باقی می‌گذارد. علت اصلی این اختلال نامعلوم است اما با داشتن سبک زندگی سالم می‌توان به‌نوعی از بروز آن پیشگیری کرد.

از علائم و نشانه‌های رایج کری ناگهانی گوش می‌توان به شنیدن صدای وزوز در گوش، یا سوت کشیدن، سرگیجه، سخت شنیدن صداها در مکان‌های شلوغ و نامفهوم بودن صدای دیگران اشاره کرد. راز درمان و بهبودی سکته گوش در تشخیص به‌موقع و اقدام سریع برای درمان است، چرا که اگر این عارضه بیشتر از یک ماه طول بکشد و اقدامی برای درمان صورت نگیرد، احتمال بهبودی به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

با توجه به شدت و تاثیر احتمالی کری ناگهانی گوش، در صورت مشاهده علائم بلافاصله به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا درمان مناسب شروع شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدون توقف