مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟


مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

ام‌وی‌ام X33 کراس هم‌اکنون در بازار بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر از X22 پرو است اما آیا ارزش این قیمت بیشتر را دارد؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: معرفی کلیطراحی بیرونیداخلتجهیزات و امکاناتپیشرانه و گیربکسجمع‌بندیمقایسه مشخصات فنی...

ام‌وی‌ام X33 کراس هم‌اکنون در بازار بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر از X22 پرو است اما آیا ارزش این قیمت بیشتر را دارد؟

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

ام‌وی‌ام X33 که اولین شاسی‌بلند چری در کشورمان محسوب می‌شد، از اواسط دههٔ ۹۰ شمسی تا سال ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو در نسخه‌های مختلفی مونتاژ شد و توانست به فروش مناسبی دست پیدا کند. بااین‌حال، اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که در حاشیهٔ نمایشگاه خودروی شانگهای، برای خبرنگاران ایرانی که به چین سفر کرده بودند خودرویی با نام X33 رونمایی شد که با پیشینیان خود کاملاً متفاوت بود. این خودرو که با نام X33 کراس از پاییز همان سال راهی بازار شد، در اصل فیس‌لیفتی از X22 پرو است که با همان پلت‌فرم و قوای محرکه ولی با ظاهر و داخل جدید و البته قیمت گران‌تر به فروش می‌رسد؛ بنابراین، برای اینکه ببینیم آیا X33 کراس ارزش خرید دارد یا نه، در ادامه آن را با X22 پرو مقایسه خواهیم کرد.

همچنین بخوانید: مقایسه ام‌وی‌ام x22 دستی و اتوماتیک

معرفی کلی

ام‌وی‌ام X22 که در اصل تیگو ۳x نام دارد، کوچک‌ترین کراس‌اوور چری محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ معرفی شد. X22 درواقع بر اساس هاچ‌بک چری فالوین یا همان ام‌وی‌ام ۳۱۵ ساخته شده و پروفیل جانبی دو خودرو مثل چیزی که در تیبا ۲ و کوییک می‌بینیم باهم یکسان است. این خودرو در سال ۱۳۹۵ راهی بازار کشورمان شد و سپس چری در اواسط سال ۲۰۲۰ نسخه فیس‌لیفت آن را با نام تیگو ۳x پلاس معرفی کرد. این نسخه هم از سال ۱۴۰۰ با نام X22 پرو به ایران آمد تا اینکه نوبت به فیس‌لیفت دوم رسید که در اوایل سال ۲۰۲۳ رونمایی شد و کمتر از یک سال است آن را با نام X33 کراس در بازار کشورمان می‌بینیم.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

طراحی بیرونی

X22 زمانی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد طراحی قابل‌قبولی داشت و چری موفق شده بود به‌خوبی آن را از هاچ‌بک ۳۱۵ متمایز کند ولی بااین‌وجود، در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۰ یا همان X22 پرو، این کراس‌اوور کوچک از لحاظ طراحی گامی بزرگ به سمت جلو برداشت. در این فیس‌لیفت، جلوی خودرو به‌طور کامل با الهام از نسل قبلی هیوندای کُنا با چراغ‌های دوقسمتی و جلوپنجرهٔ کرومی با الگوی داخلی موسوم به کهکشانی، بازطراحی شد و نمای به‌مراتب زیباتری به خود گرفت اما عقب خودرو دست‌نخورده باقی ماند و همچنان مشابه ۳۱۵ بود. در فیس‌لیفت دوم یا X33 کراس، چری دست به تغییرات بزرگ‌تری زده و با طراحی چراغ‌های جدیدی برای عقب که به هم متصل هستند به همراه بازطراحی شیشه و سپر، سعی کرده در عقب خودرو هم نمای متفاوتی را ایجاد کند.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

باید گفت سازندهٔ چینی در این کار موفق بوده و توانسته نمای بروزتری نسبت به X22 پرو ایجاد کند. در جلوی هم هرچند همچنان شاهد چراغ‌های دوقسمتی هستیم ولی حالا جلوپنجره از نو طراحی شده و دی‌لایت‌های باریک بالا با گرافیک شطرنجی به زیبایی به داخل آن کشیده شده‌اند. بااین‌حال، طراحی سپر با ورودی هوا در پایین و چراغ‌های اصلی جلو در طرفین تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. پروفیل جانبی هم به‌جز اضافه شدن تریم‌های رنگی به رکاب‌ها و ریل‌های روی سقف، هیچ تفاوت دیگری با X22 پرو ندارد و همان شرایطی که در تبدیل کوییک به اطلس دیده بودیم در اینجا هم به چشم می‌خورد. بااین‌حال، پکیج کلی طراحی X33 کراس هماهنگ از آب درآمده و هرچند X22 پرو هنوز هم ظاهر قابل‌قبولی دارد اما همتای جدید آن مدرن‌تر جلوه می‌کند.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

داخل

در X22 پرو داشبورد جدیدی ارائه شده که طراحی سطح بالاتری نسبت به نسخهٔ قبلی داشت و هنوز هم خصوصاً در قیاس با خودروهای داخلی هم‌قیمت مثل پژو ۲۰۷ و تارا مدرن و قابل‌قبول به نظر می‌رسد اما چری برای اینکه به X33 کراس جایگاه بالاتری ببخشد، داشبورد کاملاً جدیدی را برای آن طراحی کرده که با دریچه‌های تهویه طرح سراسری و نمایشگر مرکزی متصل به صفحه آمپر به همراه طراحی جدید رو دری‌ها و کنسول مرکزی، یک سر و گردن بهتر از X22 پرو به نظر می‌رسد. علاوه بر این، هرچند غربیلک فرمان دو خودرو یکسان به نظر می‌رسد اما دکمه‌های پیانو مانند زیر نمایشگر مرکزی در X33 کراس فضای سطح بالاتری به کابین این خودرو بخشیده است؛ بنابراین، قطعاً باید در این قسمت هم X33 کراس را برتر بدانیم.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

تجهیزات و امکانات

در بخش امکانات، در X33 کراس چند مورد جدید مثل نورپردازی داخلی، صفحه آمپر دیجیتالی و شارژ بی‌سیم گوشی را می‌بینیم که در X22 پرو وجود ندارد. همچنین نمایشگر لمسی X33 کراس بزرگ‌تر است و از ایربگ‌های جانبی جلو هم بهره می‌برد. بااین‌حال، X22 پرو هم نسبت به سگمنت و قیمت خود کراس‌اوور مجهزی است.

X33 کراس X22 پرو
ایربگ ۴ عدد جلو و جانبی ۲ عدد جلو
رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی
ترمز جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سنسور پارک جلو و عقب عقب
فرمان برقی چرمی برقی
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ۹.۰ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی آنالوگ
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
سانروف دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
صندلی چرمی چرمی
تعداد بلندگو ۴ عدد ۴ عدد
دوربین دنده عقب دارد دارد
نورپردازی داخلی دارد ۶۴ رنگ ندارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد
استارت با ریموت دارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی خودکار با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سنسور نور دارد ندارد

پیشرانه و گیربکس

در این قسمت دو خودرو تقریباً هیچ تفاوتی باهم ندارند زیرا X33 کراس از همان قوای محرکه X22 پرو استفاده می‌کند؛ بنابراین، نسخهٔ اتوماتیک این کراس‌اوور جدید به همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که البته قدرت آن کمی نسبت به X22 پرو افزایش یافته و به ۱۱۲ اسب بخار رسیده درحالی‌که این رقم برای X22 پرو ۱۰۲ اسب بخار است. گشتاور موتور اما در هردو مدل یکسان و ۱۵۰ نیوتن متر است. در بخش انتقال نیرو هم تفاوتی را نمی‌بینیم و هردو کراس‌اوور از گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی استفاده می‌کنند. همچنین نسخهٔ دستی هردو خودرو هم با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل است. X33 کراس حدود ۷۵ کیلوگرم از X22 پرو سنگین‌تر است که رقم قابل‌توجهی است. البته افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت در نسخهٔ اتوماتیک می‌تواند تا حدودی این اضافه‌وزن را جبران کند اما در نسخهٔ دستی که تفاوتی در خروجی موتور وجود ندارد، وزن بیشتر می‌تواند روی شتاب و کشش X33 کراس تأثیر بگذارد.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

جمع‌بندی

در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ای X22 پرو دستی ۷۱۶ میلیون تومان، X33 کراس دستی ۸۰۹ میلیون تومان، X22 پرو اتوماتیک ۸۷۳ میلیون تومان و X33 کراس اتوماتیک ۹۰۶ میلیون تومان است اما ازآنجایی‌که که خرید خودرو با قیمت کارخانه در شرایط این روزهای بازار کشورمان مثل گذشتن از هفت‌خوان رستم خواهد بود، باید قیمت بازار را در نظر بگیریم که برای X22 دستی و اتوماتیک به ترتیب ۹۲۷ میلیون تومان و یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان و برای X33 کراس دستی و اتوماتیک یک میلیارد و ۶۰ و یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان است؛ بنابراین، X33 کراس بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان از X22 گران‌تر است.

مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
مقایسه‌ام وی‌ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

ازآنجایی‌که قوای محرکهٔ دو خودرو کاملاً یکسان است و X22 پرو هنوز هم طراحی و تجهیزات قابل‌قبولی دارد، با توجه به این اختلاف قیمت باید کراس‌اوور قدیمی‌تر را گزینهٔ ارزشمندتری برای خرید بدانیم ولی بااین‌وجود اگر خواهان ظاهر جدیدتر، کابین لوکس‌تر، تجهیزات بیشتر و خودرویی هستید که کمتر در خیابان‌ها دیده شود، می‌توانید سراغ X33 بروید خصوصاً که در این بازهٔ قیمتی کراس‌اوور دیگری نمی‌توانید پیدا کنید که به‌اندازهٔ این خودرو مجهز و جدید باشد.

مقایسه مشخصات فنی

X22 پرو اتوماتیک X33 کراس اتوماتیک X22 پرو دستی X33 کراس دستی
پیشرانه ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۲ اسب بخار ۱۱۲ اسب بخار ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۳ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته CVT ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
فاصلهٔ محوری ۲,۵۵۵ میلی‌متر
طول ۴,۲۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۷۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر ترکیبی ۷.۱ لیتر ترکیبی
وزن ۱۲۳۹ کیلوگرم ۱۳۱۴ کیلوگرم ۱۲۳۹ کیلوگرم ۱۳۱۴ کیلوگرم
قیمت کارخانه ۸۷۳ میلیون تومان ۹۰۶ میلیون تومان ۷۱۶ میلیون تومان ۸۰۹ میلیون تومان
قیمت بازار ۱ میلیارد و ۷۵ میلیون ۱ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ۹۲۷ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت خودرو در بازار آزاد - 25 اردیبهشت 1403+جدول