بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟


بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید بوتاکس معده روشی موثر برای بهبود و رفع چاقی است. این روش به طور موثری سبب کاهش وزن و لاغر شدن افرادی می‌شود که از رژیم‌های غذایی سخت فراری هستند.

بوتاکس معده از جمله روش‌های کاهش وزن برای کاهش میل به غذا خوردن انجام می‌شود. البته که این همه چیز ماجرا نیست. تزریق سم بوتولینوم به دیواره معده به طور موقت ماهیچه‌ها را شل و تخلیه معده را کند می‌کند. این روش باعث می‌شود که بعد از صرف غذا برای مدت رمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید، غذای کمتری بخورید و در نتیجه هم به مرور زمان وزن کم کنید. این روش باید زیر نظر متخصصانی با مهارت و با سابقه انجام شود. پس اگر بعد از خواندن این مقاله به انجام این روش درمانی علاقه‌مند شدید از وبسایت دکترتو برای نوبت گیری از متخصص گوارش و کبد یا دکتر تغذیه حرفه‌ای کمک بگیرید. دکترتو در دریافت نوبت مشاوره آنلاین و حضوری به شما کمک خواهد کرد.

‏بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس چیه؟ سم بوتولینوم ماده اصلی و موثر در تزریق بوتاکس است. بوتاکس برای مبارزه با علائم پیری و صاف کردن پوست و کاهش چین و چروک‌های پوست استفاده می‌شود. همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند میگرن مزمن استفاده می‌شود؛ اما اخیراً به عنوان یک درمان غیر جراحی برای کاهش وزن بسیار شایع شده است.

بوتاکس معده روشی نسبتاً جدید برای کمک به کاهش وزن است. این روش غیر جراحی بوده و طی آن بوتاکس مستقیماً به دیواره داخلی معده تزریق می‌شود. این تزریق‌ها به تسریع روند کاهش وزن کمک می‌کند.

تزریق بوتاکس معده، انقباض عضلات معده را محدود می‌کند و باعث شل شدن عضلات و کاهش اشتها می‌شود. علاوه بر این، این روش فرآیند تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد و باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟مشاهده همه

‏کاربرد بوتاکس معده

بوتاکس معده می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما یک راه حل مستقل نیست و در کنار سایر روش‌های درمانی انجام می‌شود. بوتاکس معده به طور موقت ماهیچه‌های معده را شل کرده و اشتها را کاهش می‌دهد. در کنار این روش درمانی توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی هم پیروی کنید. این دو در کنار هم می‌توانند در کوتاه مدت تاثیری زیادی در روند کاهش وزن شما داشته باشند.

‏بوتاکس معده مناسب چه افرادی است؟

بوتاکس معده به افرادی که در کنترل اشتهای خود مشکل دارند یا برای پیروی از رژیم‌های غذایی و متعهد شدن به ورزش منظم سست هستند توصیه می‌شود. اگر از زخم معده، ورم معده و مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا رنج می‌برید، می‌توانید بوتاکس معده انجام دهید.

به طور کلی، بوتاکس معده برای افرادی که اضافه وزن دارند مناسب است، اما برای افرادی که چاق هستند، مناسب نیست. این روش برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها بالای ۴۰ است، بی‌تاثیر است. مناسب‌ترین کاندیداها افرادی هستند که BMI آن‌ها پایین و زیر 35 است. افرادی که از مشکلات جدی چاقی رنج می‌برند واجد شرایط تزریق بوتاکس معده نیستند و روش جایگزین توصیه می‌شود.

متن انگلیسی:
Botulinum toxin injections in the stomach are safe for those who do not have muscle problems and who are not allergic to botulinum toxin
ترجمه متن:
تزریق سم بوتولینوم در معده برای افرادی که مشکل عضلانی و حساسیت سم بوتولینوم ندارند، بی خطر است.

hopkinsmedicine

‏چه افرادی نباید بوتاکس معده انجام دهند؟

بوتاکس معده برای همه مناسب نبوده و به طور کلی در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار یا شیرده
  • افرادی با سابقه مشکل در بلع
  • افراد مبتلا به مشکلات معده مانند زخم یا خونریزی معده
  • افرادی با سابقه حساسیت به سم بوتولینوم یا مواد مشابه
  • مبتلایان به مشکلات قلبی یا بیماری‌های عصبی عضلانی
  • افراد خیلی چاق
بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟بوتاکس معده برای افرادی که به سختی وزن کم می‌کنند یا اراده کافی برای کاهش وزن ندارند توصیه می‌شود.

‏میزان کاهش وزن بعد از بوتاکس معده چقدر است؟

انتظار می‌رود پس از انجام بوتاکس معده، بیماران ۱۰-۱۵٪ از وزن خود را در یک دوره ۳-۶ ماهه از دست بدهند. میزان کاهش وزن ممکن است از فردی به فرد دیگر و بر اساس سن، میزان متابولیسم و میزان ورزش متفاوت باشد.

‏فواید بوتاکس معده

برخی از مزایای تزریق بوتاکس معده عبارتند از:

  • روشی کم تهاجمی و غیر جراحی
  • دارای نتایج امیدوار کننده کاهش وزن
  • مناسب برای افراد دارای اضافه وزن
  • روشی مقرون به صرفه
  • عوارض جانبی خفیف و موقت
  • بهبودی سریع
  • ریکاوری و مراقبت‌های پس از تزریق بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از جراحی‌های لاغری

‏نحوه انجام بوتاکس معده

بوتاکس معده یک روش پیچیده نیست زیرا به هیچ ابزار جراحی یا برش خاصی نیاز ندارد. در حین تزریق سموم بوتولینوم از داخل آمپول به دیواره معده تزریق می‌شود. هیچ بیهوشی عمومی لازم نیست و تنها یک بی حسی موضعی که در آن بیمار هوشیار باقی می‌ماند لازم است.

مراحل مختلف این روش عبارتند از:

  • بی حسی موضعی از طریق یک اسپری که روی گلو اعمال شده و درد را کاهش می‌دهد. این روش باعث از بین رفتن احساس گرفتگی در حین عمل می‌شود.
  • وارد کردن آندوسکوپ به معده از طریق گلو مرحله بعدی است که توسط پزشک انجام می‌شود.
  • هنگامی که آندوسکوپ در داخل معده قرار گرفت، پزشک بوتاکس را از طریق یک سوزن که به یک انتهای آندوسکوپ متصل است، تزریق می‌کند.
  • بوتاکس در نقاط خاصی به دیواره داخلی معده تزریق شده که باعث شل شدن عضلات معده می‌شود.
  • هنگامی که تمام تزریقات کامل شد، آندوسکوپ بیرون آورده می‌شود.
  • این روش معمولاً حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • پس از انجام این روش، بیمار باید ۱ تا ۲ ساعت برای نظارت در کلینیک بماند اما نیازی به بستری روزانه در مرکز درمانی نیست.
  • روز بعد از تزریق بوتاکس معده می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

برای بوتاکس معده دودل هستی؟

نیاز داری با پزشکان بیشتری مشورت کنی؟

بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟

‏ماندگاری عمل بوتاکس معده (بوتاکس معده چقدر دوام دارد؟)

تاثیر بوتاکس معده بسته به میزان سم بوتولینوم تزریق شده، متابولیسم بدن فرد، سن و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. اما به طور معمول، اثر درمان بوتاکس معده در عرض چند روز پس از عمل شروع و می‌تواند تقریباً ۳-۶ ماه ادامه یابد. با این حال، در برخی موارد، میزان ماندگاری بوتاکس معده ممکن است طولانی‌تر یا حتی کوتاه‌تر باشد.

‏بوتاکس معده چقدر طول میکشد؟

بوتاکس معده حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بیمار می‌تواند با کمی پیاده روی پس از ۲-۱ ساعت از بیمارستان یا کلینیک مرخص شود.

‏آمادگی قبل از بوتاکس معده

اگر چه عواملی وجود دارند که باید پیش از انجام این روش در نظر داشت اما باید بدانید که بوتاکس معده یک عمل جراحی نیست. پزشک پس از ارزیابی سابقه پزشکی، وضعیت سلامتی، جراحی‌های قبلی و هرگونه داروی مصرفی، معاینات فیزیکی و چندین آزمایش انجام می‌دهد.

اگر کاندید مناسبی برای بوتاکس معده باشید، پزشک دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه آماده شدن برای این عمل ارائه می‌دهد. از جمله ناشتا بودن ۱۲-۸ ساعت قبل از عمل و قطع مصرف برخی داروها از ۲۴ ساعت قبل از عمل (مانند آسپرین برای جلوگیری از خونریزی).

‏مراقبت های بعد از بوتاکس معده

مراقبت‌های بعد از بوتاکس معده شامل رعایت رژیم غذایی و نکات تغذیه‌ای است که در ادامه به بررسی مراقبت بعد بوتاکس پرداخته‌ایم:

‏۱. تغذیه و رژیم

بعد از عمل بوتاکس باید به تغذیه توجه کرد. پس از بوتاکس معده، نباید غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات اضافی مانند فست فود مصرف شوند. برای بدست آوردن بیشترین اثربخشی از بوتاکس می‌توان از یک برنامه غذایی سالم و مفید کمک گرفت. توجه به موارد زیر در این شرایط ضرورت می‌یابد:

  • باید مصرف نوشیدنی‌های اسیدی، کربوهیدرات‌‎ها و نوشیدنی‌های حاوی الکل را کاهش دهید.
  • از مصرف فست فودها دوری کنید.
  • پس از کاهش اثرات بوتاکس معده، عادات غذایی خود را ادامه دهید.
  • مصرف قهوه در سه روز اول پس از عمل توصیه نمی‌شود.
بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟مدت زمان انجام بوتاکس معده زیاد نیست و به سرعت انجام می‌شود.

‏۲. دارو

پس از بوتاکس معده، بیماران کمترین میزان درد را تجربه می‌کنند. اما برای افرادی که دارای عوارضی همچون احساس درد هستند پزشکان مسکن و داروهای ضد گرفتگی تجویز می‌کنند. به کمک این داروها می‌توان به راحتی درد و روند بهبودی را تحمل کرد و گذراند. پزشک معمولا داروهایی مانند هیوسین، کلیدینیوم سی، پنتوپرازول و امپرازول را تجویز می‌کند.

‏عوارض بوتاکس معده

اگرچه بوتاکس معده یک روش پیچیده نیست، اما می‌تواند عوارض جانبی مختلف اما بسیار کمی داشته باشد. با این حال، هیچ خطری برای سلامت فرد ندارد زیرا بوتاکس در عرض ۴ تا ۶ ماه به صورت کامل از بدن حذف شده و از بین می‌رود. برخی از عوارض خطرناک بوتاکس و البته نادر آن عبارتند از:

  • مشکل در تنفس و ضربان قلب غیر طبیعی
  • خونریزی از محل تزریق
  • درد یا تورم در ناحیه تزریق
  • آسیب به پوشش داخلی دستگاه گوارش فوقانی
  • درد گلو
  • واکنش آلرژیک به بوتاکس
  • تب
  • سوزش سردل
  • بثورات
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • درد سینه و شکم
بوتاکس معده چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و لاغری میکند؟

تصمیم گرفتی بوتاکس معده انجام بدی و نگران عوارضش هستی؟ پس کلیک کن.

‏آیا بوتاکس معده برگشت دارد؟

بله این روش موقتی و برگشت پذیر است. بر اساس نتایج آزمایشگاهی و ‌تجربه افراد مختلف مشخص شده است که اثر کامل داروی مورد استفاده در بوتاکس معده طی ۶-۴ ماه به طور کامل از بدن پاک می‌شود.

متن انگلیسی:
The botulinum toxin will immobilize, or freeze, your stomach muscles for about three months, after which you may notice the effects beginning to wear off
ترجمه متن:
سم بوتولینوم ماهیچه‌های معده را برای حدود سه ماه بی‌حرکت یا منجمد می‌کند و پس از آن ممکن است متوجه شوید که اثرات آن شروع به از بین رفتن می‌کند.

hopkinsmedicine

‏مقایسه بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده

‏تفاوت و شباهت‌های بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

روش درمانیتوضیحات
بالون معدهبالون معده که به عنوان بالون داخل معده نیز شناخته می شود، یک وسیله پزشکی بادی است که به طور موقت در معده قرار می گیرد تا به کاهش وزن کمک کند.
این برای کمک به کاهش وزن در زمانی که رژیم غذایی و ورزش ناموفق بوده و جراحی برای بیمار لازم نیست یا توصیه نمی شود، طراحی شده است.
اسلیو معده اسلیو معده یا گاسترکتومی آستین عمودی، یک روش جراحی کاهش وزن است که معمولاً به روش لاپاروسکوپی انجام می‌شود که در آن تقریباً ۷۵ تا ۸۵ درصد معده در امتداد انحنای بیشتر برداشته می‌شود که باعث می‌شود یک معده استوانه‌ای یا آستینی شکل ایجاد شود.
در روش اسلیو معده نیاز به انجام بیهوشی عمومی روی بیمار وجود دارد، اما برای تزریق بوتاکس می‌توان از بیهوشی خفیف استفاده کرد.
اسلیو معده به احتمال زیاد منجر به کاهش وزن چشمگیری می‌شود، اما اگر به دنبال کاهش وزن بین ۱۲ تا ۱۹ کیلوگرم هستید، بالون معده را انجام دهید.
بوتاکس معدهبا بیهوشی خفیف انجام می‌شود و منجر به کاهش وزن در یک بازه زمانی محدود می‌گردد و نیاز به تزریق مجدد دارد.
جدول ‏مقایسه بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده

‏هزینه بوتاکس معده در دکترتو کلینیک

برای بعضی از افراد آگاهی از هزینه بوتاکس معده تاثیر زیادی در نهایی کردن انتخابشان برای انجام این روش درمانی دارد. بعضی اوقات با قیمت‌های زیاد و‌ گاهی هم متفاوت روبه‌رو می‌شویم که انتخاب نهایی را برای ما سخت می‌کند.

به همین خاطر می‌توانید با مراجعه به دکترتو کلینیک از قیمت بوتاکس آگاهی پیدا کنید. پس تا دیر نشده سری به دکترتو کلینیک بزنید و به صورت آنلاین تصمیم خود را با دریافت نوبت ‌قطعی کنید.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بوتاکس معده یک درمان موقت بوده که تاثیری دائمی بر معده نخواهد داشت. مادهای به نام سم بوتولینوم نوع A به طور موقت ماهیچه‌های معده را شل می‌کند میل به خوردن را کاهش می‌دهد. سم بوتولینوم آسیب دائمی به دیواره معده یا سایر بافت‌ها وارد نمی‌کند.

به طور خلاصه، بوتاکس معده یک درمان ایمن و موقت است. با این حال، مهم است که با یک پزشک متخصص گوارش یا متخصص تغذیه صحبت کنید و مشورت بگیرید تا از خطرات و مزایای احتمالی قبل از تصمیم گیری آگاهی کافی داشته باشید.

دکترتو به شما در نوبت گیری از چنین متخصصی کمک می‌کند. شما می‌توانید پس از مراجعه به وبسایت دکترتو، در زمانی کوتاه نوبت مشاوره دکتر گوارش آنلاین و دکتر تغذیه آنلاین یا حضوری خود را دریافت کنید. این روش به تسریع روند نوبت گیری از پزشکان کمک زیادی خواهد کرد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ماهی دودی