طبق ماده۲ آییننامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده، سن فرسودگی خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن(سفری)، سواری کار و ون مسافربری با سوخت بنزینی، گازسوز، دوگانهسوز و دیزلی ۲۰سال، ترکیبی(هیبرید) ۲۳سال و برای خودروهای برقی ۲۵سال تعیین شده است.
سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل تاکسی، تاکسی سواری، استیشن، سواری کار و ون مسافربری در نوع بنزینی، دوگانهسوز، پایه گازسوز و دیزلی ۱۲سال، هیبرید ۱۵سال و برقی ۲۰سال خواهد بود.
همچنین در این آییننامه سن فرسودگی مینیبوسهای دیزلی ۱۲سال، پایهگازسوز ۱۵سال و برقی ۲۰سال، انواع اتوبوس برونشهری ۱۵سال، اتوبوس درونشهری دیزلی ۱۰سال، پایه گازسوز ۱۲سال و برقی ۲۰سال و سنفرسودگی انواع وانت بنزینی، پایه گازسوز، دیزلی ۱۵سال، خودروهای سنگین شامل کامیون، کامیونت، کشنده ۲۵سال و برای موتورسیکلتهای بنزینی کاربراتوری ۶ سال، بنزینی انژکتوری ۱۲سال و موتورسیکلتهای برقی ۱۵سال تعیین شده است.
آمار اسقاط خودرو در سال گذشته برابر با مجموع آمار اسقاط خودرو در چهار سال گذشته بوده است. سال۹۸ تعداد ۷هزار دستگاه، سال ۹۹ حدود ۱۳هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ کمی بیشاز ۲۰هزار دستگاه و در مجموع ۷۰هزار دستگاه خودرو طی چهار سال گذشته اسقاط شده درحالی که سال ۱۴۰۲ بهتنهایی ۷۰هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
بهرغم مهلت سهماهه مجلس به دولت برای تصویب و ابلاغ آییننامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده اما درنهایت این آییننامه با بیشاز ۱۰ماه تاخیر و در ۲۸اسفندماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و این کوتاهی ازسوی دولت موجب شد بیشاز ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته اسقاط نشود در حالی که با ابلاغ این آییننامه در مهلت قانونی خود یعنی اردیبهشتماه ۱۴۰۲ قطعا بیشاز ۱۵۰هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال گذشته از رده خارج میشد.