رکورد انتشار کدام گازهای گلخانه‌ ای شکست؟/ جهان در حال خفگی!


رکورد انتشار کدام گازهای گلخانه‌ ای شکست؟/ جهان در حال خفگی!

سطوح انتشار گازهای گلخانه‌ ای همچون دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن با وجود تعهدات جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی کماکان در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار گازهای گلخانه‌ ای قوی مانند دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن که برخی از آنها توسط کشاورزی تولید می‌شوند، همچنان در حال افزایش است.

سازمان ملی اقیانوسی‌ و جوی (NOAA) گزارش می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ ای در سال گذشته به بالاترین حد خود در تاریخ ثبت رکورد رسیده است. این افزایش، ادامه روندی نگران‌کننده محسوب می‌شود که دهه گذشته را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، میزان دی‌اکسید کربن در اتمسفر به بالاترین سطح خود در 65 سال گذشته رسیده و غلظت متان و اکسید نیتروژن نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این افزایش با تشدید گرمایش جهانی، رویدادهای شدید آب‌وهوایی، ذوب شدن یخ‌ها و افزایش سطح دریاها مرتبط است.

گزارش سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی، به‌ویژه سوزاندن سوخت‌های فسیلی، عامل اصلی افزایش گازهای گلخانه‌ ای است. کشاورزی و جنگل‌زدایی نیز در این امر نقش دارند.

کدام گازهای گلخانه‌ ای رکورد شکسته‌اند؟

سطح انتشار سه گاز گلخانه‌ ای شناخته‌شده به بیشترین حد خود در تاریخ ثبت‌شده این حوزه رسیده است.

دی‌اکسید کربن

انتشار دی‌اکسید کربن (یکی از مخرب‌ترین‌ها در خانواده گازهای گلخانه‌ ای) که عمدتاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شود، در سال گذشته به 36.6 میلیارد تن رسید. این رقم ممکن است امسال بیشتر شود. غلظت دی‌اکسید کربن در جو اکنون بیش از 50 درصد بیشتر از قبل از انقلاب صنعتی است.

استفاده و تولید سوخت‌های فسیلی همچنان در سراسر جهان رو به افزایش می‌رود و آمریکا بیش از هر زمان دیگری نفت‌وگاز تولید می‌کند.

حتی با افزایش سرعت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی همچنان قوی مانده، تا حدی به این دلیل که تقاضای کلی انرژی در حال افزایش است.

سوخت‌های فسیلی تنها منبع تولید گازهای گلخانه‌ ای از جمله دی‌اکسید کربن نیستند. سال گذشته، آتش‌سوزی‌‌های بسیار گسترده جنگل‌های کانادا، اروپا و شیلی، مقدار زیادی دی‌اکسید کربن به جو اضافه کرد. با این حال، حتی در آنجا، چرخه معیوب تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی به‌راحتی قابل مشاهده است. بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها به دلیل گرمایشی که قبلاً رخ داده تشدید شده‌اند.

متان

برای مدتی به نظر می‌رسید انتشار گاز متان در حال کاهش است. انتشار این عضو خطرناک خانواده گازهای گلخانه‌ای در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 به طور موقت متوقف شد، اما از سال 2007 به طور پیوسته افزایش یافته است.

محققان اذعان می‌کنند دقیقاً نمی‌دانند دلیل پایداری نسبی تولید متان و سپس رشد مجدد آن چیست؛ اما آنچه واضح است اینکه انتشار متان امروزه در حال رونق است.

بر اساس گزارش سازمان ملی اقیانوسی‌ و جوی (NOAA)، سال گذشته شاهد پنجمین جهش در غلظت متان از زمان شروع ثبت رکورد بودیم و سطح متان اکنون بیش از 160 درصد بالاتر از قبل از انقلاب صنعتی است. متان عضوی از خانواده گازهای گلخانه ای محسوب می‌شود که بسیار قوی است. این گاز در حالی که سریع‌تر از دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شود، در به دام انداختن گرما در جو قوی‌تر است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، کشاورزی بزرگ‌ترین منبع انتشار گاز متان است و در جایگاه دوم سوزاندن سوخت‌های فسیلی قرار دارد.

اکسید نیتروژن

دی‌اکسید کربن و متان دو نوع از گازهای گلخانه ای هستند که بیشتر با تغییرات آب‌وهوایی ارتباط دارند اما اکسید نیتروژن نیز در به دام انداختن گرما نقش دارد و انتشار آن همچنان افزایش می‌یابد.

انتشار اکسید نیتروژن نیز با مواد غذایی مرتبط است. در این مورد، آنها تا حد زیادی نتیجه کود نیتروژن و کود مورد استفاده در کشاورزی هستند. منبع دیگر هوانوردی است. سطح اکسید نیتروژن در جو اکنون 25 درصد بیشتر از قبل از انقلاب صنعتی است.

پیامدهای انتشار گازهای گلخانه ای

تنها در چندصد سال اخیر، انسان‌ها ترکیب جو زمین را به‌شدت تغییر داده‌اند. کاهش سرعت گرم شدن کره زمین و به طور بالقوه حتی معکوس کردن آن، نیازمند تلاشی به همان اندازه برای توقف انتشار گازهای گلخانه ای از جمله سه موردی است که برشمرده شد.

کاهش انتشار دی‌اکسید کربن نیاز به بازنگری اساسی در سیستم‌های انرژی و حمل‌ونقل ما دارد. کاهش انتشار متان و اکسید نیتروژن به معنای بازنگری اساسی در نحوه تولید مواد غذایی است.

تغییرات آسان نخواهد بود؛ اما تا زمانی که بفهمیم چگونه انتشار دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن را محدود کنیم، جهان ما به گرم شدن ادامه می‌دهد.

گزارش‌ها در مورد رکوردشکنی انتشار گازهای گلخانه ای، زنگ خطری واضح برای رهبران جهان و مردم سرتاسر دنیاست. زمان آن فرا رسیده که با جدیت بیشتری برای مقابله با بحران آب‌وهوایی و تضمین آینده‌ای پایدار برای سیاره خود اقدام کنیم.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات