2 طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته و بدون هسته + نکات کپک و شکرک نزدن


2 طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته و بدون هسته + نکات کپک و شکرک نزدن

مربای گوجه سبز یکی از انواع مربای خوشمزه خانگی با میوه بهاری گوجه سبز است. مربای گوجه سبز یا مربای آلوچه را هم با هسته و هم بدون هسته می‌توانید تهیه کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه مربای گوجه سبز به ۲ روش با هسته و بدون...

مربای گوجه سبز یکی از انواع مربای خوشمزه خانگی با میوه بهاری گوجه سبز است. مربای گوجه سبز یا مربای آلوچه را هم با هسته و هم بدون هسته می‌توانید تهیه کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه مربای گوجه سبز به ۲ روش با هسته و بدون هسته و همچنین فوت و فن‌ها و نکات شکرک و کپک نزدن مربای گوجه سبز را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای گوجه سبز با هسته

  • گوجه سبز: ۱ و نیم کیلوگرم
  • شکر: ۱ و نیم کیلوگرم
  • آب: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • عرق هل: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری (سلیقه‌ای)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای گوجه سبز: ۳۵ الی ۴۰ دقیقه

میزان کالری مربا گوجه سبز در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۰۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مربای گوجه سبز هسته‌دار

برای درست کردن مربای گوجه سبز کار سختی ندارید. کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گوجه سبزها را بشویید و خشک کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته ابتدا شاخ و برگ اضافی گوجه سبزها را جدا کنید و سپس گوجه‌ها را بشویید. بعد از شستن آلوچه یا گوجه سبزها آن‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: گوجه سبزها را بپزید

در قابلمه‌ای که می‌خواهید مربا را در آن درست کنید گوجه سبزها را بریزید و آب را به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا ترکیب آب و گوجه سبز به جوش بیاید و گوجه‌ها نرم شوند.

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید

۱۵ دقیقه که از پخت آلوچه‌ها گذشت و رنگ آن‌ها تغییر کرد باید شکر را اضافه کنید. در این مرحله شکر را هم نزنید. شکر باید در مربا حل شود تا هم بافت گوجه سبزها که حالا نرم شده‌اند به هم نخورد و هم شکر در بافت گوجه نفوذ کند.

مرحله چهارم: مربای گوجه سبز را بپزید

وقتی شکر در مربا حل شد، شعله گاز را کم کنید و صبر کنید مربا روی شعله ملایم گاز بپزد، غلیظ شود و حسابی قوام پیدا کند. ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای به قوام رسیدن مربای گوجه سبز لازم است. در این مرحله روی مربا مقداری کف جمع می‌شود با یک ملاقه تمیز این کف را جمع کنید و دور بریزید. در مرحله از پخت مربا درب قابلمه را نبندید چون رنگ مربا کدر و تیره می‌شود.

مرحله پنجم: هل، گلاب و زعفران را داشته باشید

در این مرحله مربای گوجه سبز به قوام رسیده است. برای تست قوام مربا مقداری از شهد مربا را در یک نعلبکی حاوی آب سرد بریزید. اگر شهد مربا حالت ژله‌ای به خود گرفت یعنی به غلظت و قوام کافی رسیده است.

معمولا مربا بعد از ۴۰ دقیقه به قوام کافی می‌رسد. در این مرحله هل و گلاب و در صورت تمایل زعفران دم‌کرده غلیظ را اضافه کنید. مربا که چند جوش خورد شعله گاز را خاموش کنید تا عطر هل و گلاب در مربا باقی بماند.

مرحله آخر: مربای گوجه سبز را در شیشه بریزید

صبر کنید مربای گوجه سبز چند ساعت در قابلمه بماند و در هوای محیط خنک شود. سپس مربا را در شیشه‌های درب‌دار تمیز، خشک و استریل بریزید. مربای گوجه سبز را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای گوجه سبز بدون هسته

برای درست کردن مربای گوجه سبز بدون هسته باید با یک چاقوی تیز آلوچه‌ها را از وسط نصف کنید ولی دو قسمت را جدا نکنید که آلوچه خرد نشود. مثل روش اول گوجه سبز و آب را در یک قابلمه بریزید. بعد از این که گوجه سبزها چند جوش خوردند، شعله گاز را خاموش کنید. کمی صبر کنید تا ترکیب آب و گوجه سبز خنک شود.

سپس یک دستکش به دست کنید و هسته‌های گوجه سبزها را جدا نمایید. هسته‌ها را که جدا کردید دوباره گوجه سبزها را داخل قابلمه بریزید و دوباره روی شعله گاز قرار دهید. صبر کنید محتویات داخل قابلمه دوباره جوش بیایند و سپس شکر را اضافه کنید. بقیه مراحل مثل روش طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته است.

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گوجه سبز

2 طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته و بدون هسته + نکات کپک و شکرک نزدن
  • شهد مربا باید به قوام کافی برسد چون در غیر این صورت مربا شکرک و کپک می‌زند.
  • یک روش دیگر برای تست غلظت و قوام شهد مربا این است که یک بشقاب را در یخچال بگذارید تا سرد شود. وقتی مربا به قوام رسید کمی از شهد مربا را پشت این بشقاب سرد بریزید. بشقاب را کج کنید، اگر شهد به راحتی از روی بشقاب سر نخورد و نریخت قوام شهد مربا خوب است.
  • بهترین قابلمه برای درست کردن یک مربای گوجه سبز شفاف و براق قابلمه مسی یا روحی است. برای سایر انواع مرباها هم بهتر است از این جنس قابلمه استفاده کنید که رنگ مربا شفاف و شیشه‌ای شود.
  • درب قابلمه مربا را حین پخت مربا به هیچ وجه نبندید. این کار رنگ مربا را تیره و کدر می‌کند.
  • اگر مربای گوجه سبز بعد از پخت شکرک زد بهترین راهکار رفع شکرک آن این است که مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و مربا را برای چند دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید تا شکرک مربا برطرف شود.
  • موقع برداشتن مربا از قاشق تمیز و خشک و بدون چربی و آلودگی استفاده کنید که مربا کپک نزند. کپک زدن مربا هیچ راه درمانی ندارد. مربای کپک‌زده را دور بریزید.
  • چون آلوچه سبز ترش‌مزه است بهتر است مقدار شکر را مساوی با مقدار آلوچه در نظر بگیرید اما اگر طعم مربا را خیلی شیرین دوست ندارید برای یک کیلوگرم گوجه سبز از ۹۰۰ گرم شکر هم می‌توانید استفاده کنید.
  • به جای زعفران می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری وانیل یا پودر گل محمدی برای این مقدار مواد جهت خوش‌عطر شدن مربای گوجه سبز استفاده کنید.
  • به جای عرق هل از چند دانه هل هم می‌توانید در مربا استفاده کنید.

سوالات متداول درباره مربای گوجه سبز

2 طرز تهیه مربای گوجه سبز با هسته و بدون هسته + نکات کپک و شکرک نزدن

چکار کنیم مربای گوجه سبز کپک نزند؟

برای اینکه مربا کپک نزند این نکات را رعایت کنید:

۱-باید شهد مربا روی شعله متوسط گاز به غلظت و قوام کافی برسد در غیر این صورت مربا خیلی زود کپک می‌زند.

۲- یک روش برای پیشگیری از کپک زدن مربا این است که قاشق چرب و کثیف در شیشه مربا نزنید.

۳-همچنین بهتر است بعد از ریختن مربا در شیشه روی دهانه شیشه را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و بعد درب شیشه مربا را محکم ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

۴-شیشه‌ای که مربا را در آن می‌ریزید باید تمیز، خشک و عاری از هر گونه چربی و آلودگی باشد.

چرا مربای گوجه سبز شکرک می‌زند؟

شکرک زدن مربای گوجه سبز مثل سایر انواع مربا دلایل متعددی دارد:

۱-اگر مقدار شکر مربا زیاد باشد مربا شکرک می‌زند.

۲-اگر مربا روی شعله زیاد گاز بپزد و آب مربا زود بخار شود مربا حتما شکرک می‌زند.

چکار کنیم مربای گوجه سبز شکرک نزند؟

اضافه کردن ۱ قاشق مرباخوری آبلیمو به این مقدار از مربای گوجه سبز در دقایق پایانی پخت مربا از شکرک زدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین اگر مربا شکرک زد کافی است مقداری آب جوش و آبلیمو به مربا اضافه کنید و دوباره مربا را بجوشانید تا شکرک مربا برطرف شود.

سخن پایانی

مربای گوجه سبز یکی از انواع مربای خانگی است که می‌توانید در فصل بهار آن را درست کنید. مربای گوجه سبز را با هسته و بدون هسته می‌توانید تهیه کنید. شما مربای گوجه سبز درست می‌کنید؟ ترفندهای شما برای درست کردن مربای گوجه سبز چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع ترشی و مربا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید