سه محرک طلایی رشد بورس


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بورس تهران با تمام فراز و نشیب‌‌‌‌هایی که در هفته گذشته با آن مواجه بود، در آستانه اولین هفته از اردیبهشت در انتظار سه خبر طلایی برای آغاز رشد و جبران عقب‌ماندگی قابل‌توجه خود است. بازار سهام با وجود تشدید ریسک سیستماتیک در هفته گذشته توانست با اقدامات به‌موقع سازمان بورس درخصوص تحدید دامنه‌نوسان و همچنین تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت در نهایت تنها ۲هزار و ۷۶۶‌میلیارد‌تومان سرمایه از دست بدهد و شاخص‌کل نیز در هفته گذشته ۲.۳۷‌درصد منفی بود. تحلیلگران معتقدند در هفته‌جاری به شرط تحقق سه خبر بورس می‌تواند سود خوبی نصیب سهامداران کرده و عقب‌ماندگی خود را نیز تا حدودی جبران کند.

شروط رشد بورس

سه محرک طلایی رشد بورس

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سهام با اشاره به اینکه بورس در هفته‌ای که گذشت در کش و قوس ریسک ژئوپلیتیک و نظامی بود، گفت: احتمالا در هفته‌جاری بازار به تداوم حمایت‌هایی که در هفته گذشته شاهد آنها بودیم نیاز دارد تا ریسک‌ها به حالت ثابتی برسند. در روزهای آینده اگر دامنه به حالت عادی برگردد، صندوق‌های حمایتی و سهامداران عمده باید از سهم‌های خود حمایت کنند. یکی از نکات قابل‌توجه هفته گذشته مصاحبه رئیس سازمان بورس بود که بعد از تمدید دوره دوم به رسانه ملی آمد و انتقادات خوبی از سیاست‌های اتخاذی توسط نهادهای مختلف و مرتبط با بازار سرمایه از جمله بانک‌مرکزی کرد و تمام ریسک‌هایی که به بازار و شرکت‌ها تحمیل‌شده، بیان شد و این خود جای امیدواری دارد که امکان اینکه تصمیمات علیه بازار تغییر کند، وجود دارد. از طرفی با توجه به رشد قیمتی که در بازار جهانی و مخصوصا در بخش فلزات رخ‌داده، اگر ریسک‌های سیاسی کمی کاهش یابد، این موضوع هم می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل برای رشد بازار درنظر گرفته شود. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد همچنان ریسک‌ها وجود دارند و هفته‌جاری هم به شرط حمایت از بازار، هفته‌ای خنثی باشد. بازار برای رشد در ادامه منتظر سه خبر است؛ یکی اینکه در هفته آینده صورت‌های مالی شرکت‌ها در زمستان منتشر می‌شود و این می‌تواند در برخی از شرکت‌ها موتور محرک رشد باشد، دوم بحث تحولات منطقه است که امیدواریم در هفته آینده مختومه شود و مورد سوم شایعاتی است که در بازار سرمایه مبنی‌بر رشد نرخ دلار نیما پیچیده و به‌نظر می‌رسد این اختلاف 70‌درصدی قرار است کاهش یابد. اگر این موارد و مخصوصا مورد سوم رخ دهد، بازار می‌تواند جهش خیلی خوبی داشته‌باشد و بازار سرمایه کمی از عقب‌افتادگی‌های خود از بازارهای موازی را جبران کند.

بورس سبز در میان‌مدت

سه محرک طلایی رشد بورس

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال‌حاضر بورس زیر یکی از شدیدترین ریسک‌های سیستماتیک ممکن است، گفت: سایه ریسک سیاسی در حال‌حاضر قوی‌‌‌‌تر از دوره‌‌‌‌های گذشته بر بازار سنگینی می‌کند و با لحاظ این ریسک پیش‌بینی روند معاملات دست‌کم در کوتاه‌مدت دشوار است، با این‌وجود با مداخله معقول سازمان بورس به وسیله محدودسازی دامنه‌نوسان و همچنین تزریق هزار ‌میلیارد‌تومان به صندوق تثبیت ضربه واکنش بازار سهام به این مساله تا حدودی گرفته‌شد.وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر فرصت‌ها و چالش‌های مشخصی پیش‌روی بازار است، گفت: فرصت بازار در شرایط فعلی این است که دلار رشد کرده و بازار سهام با فاصله زمانی می‌تواند از این رشد منتفع شود و عقب‌ماندگی خود نسبت به دلار و تورم را جبران کند، بنابراین ریسک سیستماتیک موجود اگر مقداری کاهش یابد، بازار سهام حرکت خیلی خوبی خواهد کرد و سود خوبی به سرمایه‌گذاران خود می‌دهد، اما مشکل فعلی این است که این ریسک کم و زیاد می‌شود اما سایه آن همچنان بر بازار وجود دارد. حق‌شناس به فاصله دلار نیما و بازار آزاد نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از فرصت‌های بازار سهام در شرایط فعلی تشدید این فاصله است. در حال‌حاضر فاصله دلار نیما با قیمت آزاد به بیشترین فاصله تاریخی خود رسیده و این موضوع نیز برای شرکت‌های صادراتی اذیت‌کننده است و اگر دلار نیز در روزهای آینده رشد کند کلیت بازار از این موضوع منتفع خواهد شد. این تحلیلگر بورسی با تاکید بر اینکه به دلیل بلاتکلیفی ریسک سیستماتیک در مورد روند معاملات در هفته آینده از الان نمی‌توان نظری داد، گفت: مشخصا اگر ریسک موردنظر کمرنگ شود، بورس می‌تواند مثبت شود اما برای میان‌مدت که ریسک سیاسی کمتر می‌شود و احتمالا قیمت دلار در سامانه نیما نیز مقداری رشد خواهد کرد، می‌توانیم بازار خوبی داشته باشیم که بدهی خود را تا حدی به سهامداران بدهد و عقب‌ماندگی خود را جبران کند. وی افزود: اگر با گذشت زمان ریسک سیستماتیک تقویت شود، حتی رشد دلار در سامانه نیما هم نمی‌تواند کمکی به بازار سهام کند. البته شاهد این هستیم که بانک‌مرکزی به‌شدت در‌برابر رشد نرخ دلار در سامانه نیما مقاومت می‌کند و این اتفاق را باعث تحریک تورم می‌دانند. متاسفانه بانک‌مرکزی در این‌خصوص دوگانگی عجیبی دارد.

به‌طور کلی فعلا ناآرامی‌ها و احتمال تشدید درگیری‌ها بزرگ‌ترین ریسک بازار در میان‌مدت است و اگر این ریسک برطرف شود بازار می‌تواند رشد خوبی داشته‌باشد.

اوج هیجان در بورس

سه محرک طلایی رشد بورس

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بازار سهام نیز با اشاره به اینکه هفته گذشته بازار تحت‌تاثیر اخبار پیرامون درگیری ایران و اسرائیل و ریسک‌های این موضوع قرارگرفت، گفت: در هفته گذشته آنقدر هیجان در بازار شدت داشت که یک روز صف خرید و روز دیگر صف‌فروش را شاهد بودیم. البته با دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی صندوق‌های طلا نشان‌دادند که بعد از باز‌شدن دامنه‌نوسان نیز هیجان داریم و با بسته‌بودن دامنه‌ تنها مرحمی بر این ریسک گذاشتیم. وی ادامه داد: تجربه‌ای که در گذشته بارها تکرار شده‌بود و پیشنهادهایی برای افزایش دامنه‌نوسان و همچنین افزایش حجم مبنا قبلا ارائه‌شده بود تا هم ریسک کاهش قیمت برای سهامداران بلندمدتی کاهش یابد و هم فرصت فروش حتی در قیمت‌های پایین‌تر برای نقدشونده‌بودن بازار وجود داشته‌باشد، اما با رسیدن به پایان هفته کم‌کم بحث‌های مالیاتی بازار خودنمایی کرد. بند(س) تبصره‌۶ قانون بودجه ‌مشخصا در کنار موضوع اعتبار و تامین مالی کار‌‌گزاری‌ها، مشکلات بازار در سال‌۱۴۰۳ هستند که هدایت نقدینگی به بازار را نه‌تنها تسریع نمی‌کنند، بلکه میل به بازار‌های سفته‌بازی و دلالی را افزایش می‌دهند. این تحلیلگر افزود: بعد از ریزش سال‌۹۹ با تثبیت قوانین بازار سرمایه و ارائه افق دید حداقل ۵‌ساله می‌توان به بازگشت سرمایه در سال‌«رونق بیشتر تولید و اقتصاد با همکاری مردم» امیدوار بود اما با تغییرات سالانه قوانین شاهد فرار سرمایه از بورس خواهیم بود. امیدواریم با ثبیت این قوانین و افزایش ضریب اعتبار در بازاری که برگشت و تضامین آن محکم‌ترین‌هاست، شاهد رونق این بازار در سال‌۱۴۰۳ باشیم. رئیسی گفت: هفته آینده بازار سهام تحت‌تاثیر این موضوعات است و اتفاق خاص می‌تواند افزایش نرخ دلار نیمایی باشد که در حال‌حاضر مشخص‌شده تعدادی از شرکت‌ها در محاسبات فروششان در بورس‌کالا با دلار بالای ۵۰‌هزار‌تومان کالا می‌فروشند. همچنین افزایش نرخ گروه خودرویی محرک بعدی بازار است که همیشه چشم بازار به این گروه بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق