رکورد روزهای داغ اروپا در 2023 شکست


رکورد روزهای داغ اروپا در 2023 شکست

ناظران آب و هوایی هشدار داده‌اند اروپا به طور فزاینده‌ای با گرمای شدید مواجه است و این افزایش دما به حدی است که بدن انسان نمی‌تواند با آن مقابله کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرویس نظارت بر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) امروز (دوشنبه) اعلام کردند این قاره در سال ۲۰۲۳ رکورد تعداد روزهای فشار گرمایی شدید را شکسته است.

کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی در نوشتن آخرین گزارش خود به شرایط شدید آب و هوایی سال گذشته اشاره کردند از جمله موج گرما در ماه ژوئیه که ۴۱ درصد از جنوب اروپا را به شرایط تنش گرمایی شدید یا بسیار شدید سوق داد.

این قاره همچنین تحت تاثیر سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌های شدید، طوفان‌های شدید و بزرگترین آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار گرفت.

«ربکا امرتون»، دانشمند آب و هوایی در کوپرنیک در این باره گفت: ما شاهد روند افزایشی در تعداد روزهای با تنش گرمایی در سراسر اروپا هستیم و سال ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نبود.

کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی برای آخرین مطالعه خود نه تنها دماهای بالا، بلکه رطوبت، سرعت باد، آفتاب و گرمای ساطع شده از محیط را نیز در نظر می گیرند.

بخش‌هایی از اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ روز تنش گرمایی شدید را تجربه کردند که به عنوان دمای بیش از ۴۶ درجه سانتی‌گراد تعریف می‌شود. در این مرحله باید برای جلوگیری از شرایطی مانند گرمازدگی اقدامات فوری انجام شود.

گرمای شدید خطرات خاصی را برای افرادی که در خارج از منزل کار می کنند، افراد مسن و کسانی که دارای بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت هستند، به همراه دارد.

بخش‌هایی از ایتالیا در ژوئیه گذشته هفت درصد بیشتر از حد معمول مرگ و میر را ثبت کردند.

«آلوارو سیلوا»، اقلیم شناس از سازمان جهانی هواشناسی می گوید: ما می بینیم که با مشاهده چنین موج های گرمای شدیدی که در سال ۲۰۲۳ رخ داد، مرگ و میر بیش از حد وجود دارد.

وی افزود: این افزایش مرگ و میر بر اکثریت مناطق بزرگ اروپایی تأثیر می گذارد و این یک نگرانی بزرگ است.

در این گزارش آمده است مرگ و میر ناشی از گرما در اروپا در ۲۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

برای کل جهان، ماه گذشته گرم‌ترین ماه مارس تاریخ بود و دهمین ماه متوالی گرمای تاریخی را رقم زد زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای، عمدتاً از سوخت‌های فسیلی، همچنان باعث افزایش دما می شود.

به گفته آژانس نظارت بر آب و هوای اروپا، دمای سطح اقیانوس‌های جهان که ۹۰ درصد گرمای اضافی تولید شده توسط انتشار گازهای گلخانه‌ای را جذب می‌کنند، به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش الجزیره، دانشمندان علوم جوی در آخرین گزارش خود هشدار دادند اروپا دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود و احتمالاً امواج گرما در آینده طولانی‌تر و قدرتمندتر می‌شوند.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا