سهم 11درصدی خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلاینده‌های گازی تهران


سهم 11درصدی خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلاینده‌های گازی تهران

سال گذشته معاون شهردار تهران به تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: به‌زودی این مشکل برطرف و این افراد باید برای تردد عوارض پرداخت کنند. البته بحث حضور پرتعداد خودروهای شهرستانی در تهران فقط به تردد در محدوده طرح ترافیک خلاصه نمی‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

اخطار شورای شهر تهران به خودروهای پلاک شهرستان

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته، رئیس شورای شهر تهران از حضور خودروهای پلاک شهرستان در تهران انتقاد کرد. مهدی چمران گفت معاینه فنی این خودروها مطابق استانداردهای شهرستان‌هاست که در آن شماره‌گذاری شده‌اند و این استانداردها با استانداردهای معاینه فنی در تهران متفاوت است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه رانندگان خودروهای پلاک شهرستان اگر به صورت موقت در پایتخت تردد کنند مشکلی نیست اما آنها با حضور بلندمدت در تهران منجر به ازدحام در این کلانشهر می‌شوند.

به نظر می‌رسد منظور رئیس شورای شهر رانندگانی است که از شهرستان به تهران می‌آیند و در پلت‌فرم‌های تاکسی‌های اینترنتی به‌کار مشغول می‌شوند.

چمران همچنین بیان کرد علاوه‌بر آلایندگی که از محل آمد و شد این خودروها تهران را تهدید می‌کند، شاهد افزایش حجم ترافیک در پایتخت به‌خاطر حضور خودروهای پلاک شهرستان هستیم.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه برخی رانندگان پلاک شهرستان در تهران کار و شب‌ها نیز در خودروهای خود استراحت می‌کنند، تاکید کرد برای تردد خودروهای پلاک شهرستان باید تدبیری اندیشیده شود.

تولید ۷۵هزارتن آلاینده‌ گازی توسط خودروهای پلاک شهرستان

روز گذشته سرپرست ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران گفت: با توجه به تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت، راهکاری برای دریافت معاینه فنی این خودروها می‌تواند در کاهش آلودگی موثر باشد.

سید محمدمهدی میرزایی‌قمی درخصوص سهم سالانه خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای شهر تهران افزود: براساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشار آلایندگی سالانه خودروهای پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد می‌شود که این میزان نشان می‌دهد این خودروها سهمی معادل ۱۱درصد از کل انتشار آلاینده‌های گازی و ۴درصد در ذرات معلق شهر تهران را دارند.

وی با اشاره به این موضوع که تعدد خودروهای پلاک شهرستانی براساس اطلاعات دوربین‌های ترددشمار سطح شهر تهران در بازه زمانی یک‌ماهه برآورد شده است، گفت: سهم خودروهای پلاک شهرستان (غیر تهران) در ترددهای کل خودروهای عبوری شمارش‌شده در بازه یک‌ماه در شهر تهران حدود ۲۸.۷ درصد برآورد شده است.

میرزایی‌قمی با اشاره به تاکید رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی‌بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران افزود: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام‌شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین‌نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌شود و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق‌سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود.مراکز معاینه‌فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات به‌روزآوری شده خدمات کیفی و قابل‌اعتمادی را به مشتریان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در مراکز شهر تهران نظارت‌عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربین‌های مستقر در مراکز انجام می‌شود و این ستاد باتوجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقا سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان می‌کند.

گواهی‌های صادره در مراکز اطراف تهران دقیق نیست

میرزایی‌قمی در ادامه گفت: بنا بر اظهار شهروندان و گاه اخبار منتشرشده در شبکه‌های مجازی متاسفانه شاهد آن هستیم برخی مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و به راحتی برای خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر می‌کنند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودروهایی که در پایتخت تردد می‌کنند می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

سرپرست ستاد معاینه‌فنی در توضیح این مساله که آیا خودروهای پلاک شهرستانی فاقد معاینه‌فنی نیز اعمال قانون شوند بیان کرد: پلاک (شخصی-دولتی-عمومی) وسایل نقلیه تهران و شهرستان توسط دوربین‌های سطح شهر تهران ثبت و به سامانه یکپارچه ملی معاینه‌فنی کشور به منظور بررسی وضعیت معاینه‌فنی خودرو ارسال می‌شود. درنهایت پس از طی فرآیند مربوطه خودروهای فاقد معاینه‌فنی مشمول توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.

وی افزود: تمامی فرآیندهای مربوط به پایش معاینه‌فنی خودروها به صورت هوشمند در بستر IT انجام شده و اطلاعات مربوط به معاینه‌فنی و یا مشخصات VIN متعلق بر هر پلاک از سرورهای ملی مرکزی پلیس و وزارت کشور استعلام گرفته می‌شود.

میرزایی‌قمی درخصوص اجرای طرح‌های تشویقی برای خودروهای پلاک شهرستان جهت دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران افزود: امسال براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر تهران تخفیف ۲۰درصدی عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی شهر تهران لحاظ شده است. همچنین بر اساس همین مصوبه برای نخستین بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران نیز مشمول ۱۰درصد تخفیف می‌شوند که اجرای آن مستلزم ایجاد دسترسی لازم از طریق سامانه «سیمفا» وزارت کشور است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !