روایت فاطمه راکعی از بی‌حجاب شدن افراد مذهبی به دلیل برخوردهای خشن پلیس!


روایت فاطمه راکعی از بی‌حجاب شدن افراد مذهبی به دلیل برخوردهای خشن پلیس!

به گفته فاطمه راکعی بسیاری از افراد مذهبی و متدین به دلیل برخوردهای نامناسب و خشن نیروهای انتظامی با مردم حاضر به استفاده از حجاب نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

پس از مرگ تلخ مهسا امینی و با توجه به نقشی که گشت ارشاد در این فاجعه داشت، همه ارکان حکومت از گشت ارشاد اعلام برائت کرده و گفتند و نوشتند و اعلام کردند که این ساختار سلبی اساسا غیرقانونی است. اما مانند بسیاری از موضوعات دیگر که در ایران مشمول گذشت زمان می‌شود، باز هم تجربه گشت ارشاد در ایران آزموده شد و ون‌های ارشاد در کوی و برزن و خیابان ظاهر شدند.

همان طور که خداوند متعال در کتاب جاودان خود فرموده «لا اکراه فی الدین... در دین اجباری وجود ندارد...» با امر حجاب نیز نمی‌توان از منظر سلبی و اجباری برخورد کرد. اساسا حوزه فرهنگ حوزه اجبار و زور و بگیر و ببند نیست.

شیوه‌ای که نسل من و امثال من با حجاب و سایر ضرورت‌های دینی روبه‌رو شدیم به هیچ عنوان رنگ و بویی از زور و اجبار و باید نداشت. نسل من حجاب را انتخاب کردند چون در بستر تبادلات عمیق فرهنگی، اهمیت آن را درک کرده و آن را انتخاب کردند.

اشتباهات مستمر طی دهه‌های اخیر در برخورد دستوری، بخشنامه‌ای و سلبی بخش‌هایی از حاکمیت با مقولات دینی باعث شده تا نوعی دلزدگی میان نسل‌های جدیدتر در امر حجاب و سایر امورات دینی شکل بگیرد. اتفاقا افراد افراطی و تندرو که باعث رویگردانی نسل‌های جدید با ضرورت‌های دینی شده‌اند باید در پیشگاه خداوند پاسخگوی اهمال‌ها، اشتباهات و تندروی‌های خود باشند.

پس از فوت مهسا امینی و رخدادهای اعتراضی سال 1401 برای مدتی، گشت‌های ارشاد به محاق رفته و تلاش‌ها برای فرهنگسازی و جلب قلوب جوانان آغاز شدند. اما تندروها بیکار ننشسته و آنقدر در شیپور رفتارهای غیر متعراف خود دمیدند که باز هم سر و کله گشت‌های ارشاد در جای جای شهرها و استان‌های کشورمان پیدا شد. بدون اینکه کسی پاسخ بدهد، مسوولیت این گشت‌ها و رفتارهایی که انجام می‌دهند با کدام نهاد است و مهم‌تر از آن در بستر کدام قانون و دستور‌العمل این برخوردهای سلبی در حال انجام است؟

حجاب امروز نه امری دینی و معنوی بلکه به مقوله‌ای کاملا سیاسی بدل شده است. مردم احساس می‌کنند از طریق بی‌حجابی در حال انجام مبارزه مدنی با سیستمی هستند که رفتارهای سلبی در مواجهه با سبک زندگی مورد نظر مردمش دارد.

بسیاری از افراد مذهبی و متدین را می‌شناسم که به ضرورت استفاده از حجاب آگاهند و به آن تأسی می‌جویند، اما به دلیل برخوردهای نامناسب و خشن نیروهای انتظامی با مردم، آشنایان و نزدیکان‌شان حاضر به استفاده از حجاب نیستند.

منبع : اعتماد
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک