ایران و پاکستان در بطن تحولات استراتژیک بین المللی


ایران و پاکستان در بطن تحولات استراتژیک بین المللی

در حالی که آمریکایی ها و متحدینشان امیدوار بودند با بهره بردن از گروه های تروریستی که در مناطق مرزی بین ایران و پاکستان فعالی هستند روابط فیما بین دو کشور را وارد تنش کنند، آقای رئیسی با سفر به اسلام آباد خط بطلان بر همه توطئه های دشمنان دو کشور کشید.

البته بد نیست به استقبال گرم پاکستانی ها از آقای رئیسی هم اشاره کرد، امری که نشان می دهد هر دو کشور در صدد آن هستند که نشان دهند روابط ایران و پاکستان بسیار مستحکم تر و صمیمی تر از آن است که چند تا تروریست بتوانند روی آن تاثیر بگذارند.
ایران اولین کشور در جهان بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و روابط فیما بین دو کشور به جز حادثه تلخی که چند ماه پیش در برخورد با تروریست ها رخ داد هیچ وقت با هیچ چالشی مواجه نبود.
به قول معروف آنقدر روابط فیما بین دو کشور خوب و مثبت بود که برخی چشم اش زده بودند.
البته بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی ها تلاش زیادی انجام دادند تا روابط ایران و پاکستان را تخریب کنند و طبق معمول ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی یکی از راه های ایجاد چالش در روابط بین دو کشور به حساب می آید.
با توجه به موقعیت جغرافیایی پاکستان، ایران و پاکستان می توانند با همکاری یک دیگر حلقه اتصال شرق به غرب را تشکیل دهند.
اصلی ترین دلیل اشغال افغانستان توسط آمریکا هم این بود در منطقه ای بین ایران و روسیه و چین و پاکستان وهند حضور داشته باشند تا بتوانند از هر طرفی بخواهند برای این کشورها خطر ایجاد کنند.
همان چالش مقابله با گروه های تروریستی که امروزه برای ایران وجود دارد برای پاکستان هم وجود دارد، برای روسیه هم که دیدیم همان چند هفته پیش چه اتفاقی افتاد، چین و هند هم با این چالش ها مواجه هستند چرا که آمریکایی ها این منطقه را با چندین گروه تروریستی پر کرده اند، همه این گروه های تروریستی در یکخاک نهاده شده است و از یک آبشخور، مایه‌ور و سیراب می‌شوند.
یکی از بزرگترین هم وغم های آمریکا همیشه این بوده که جلوی راه افتادن مسیر جاده ابریشم از مسیر پاکستان و ایران از یک سو و راه افتاده جاده شمال جنوب از طریق ایران را بگیرد.
طبق برآوردهای اتاق های فکر شرق آسیا تا 50 سال آینده بازار اصلی خرید انرژی منطقه خاورمیانه خواهد بود و بر کسی پوشیده نیست که چین امروزه به بزرگترین تهدید برای برتری اقتصادی جهانی ایالات متحده تبدیل شده و آمریکا هر کاری بتواند انجام می دهد تا در آینده در یک مقابله نا سالم بتواند جلوی رقابت در رشد اقتصادی سالم چین را بگیرد.
چون آمریکایی ها می بینند در مقابله سالم با چین نا توان هستند به دنبال رقابت کثیف با چین و حتی شاید ورود به یک جنگ با این کشور می باشند.
تا زمانی که ساعت صفر برسد آمریکایی ها تلاش دارند به هر ترتیبی می توانند شرایط را برای پیروزی خود در این مقابله آماده کنند، البته چینی ها هم دست روی دست ننشسته اند و در حال مقابله با آنها می باشند.
یکی از اصلی ترین راه های کثیف مقابله با چین این است که آمریکایی ها کل مسیر های تجاری چین را با نیروی نظامی خودکنترل کنند و در آینده بتوانند هر وقت اراده کنند این مسیر ها را بر چینی ها ببندند.
همچنین آمریکایی ها به دنبال آن می باشند که مسیر رسیدن انرژی به چین را هم کنترل کنند و به همین دلیل همه مسیر های دریایی که از منطقه خلیج فارس به شرق آسیا می رسد تحت کنترل آنها است.
چین موفق شده طی سالهای اخیر روابط استراتژیک خوبی با پاکستان و ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برقرار کند و امروزه یکی از مهم ترین پروژه های مد نظر چین و کلا شرق آسیا این است که ارتباط با خلیج فارس از طریق پاکستان و ایران برقرار شود و خط ارسال انرژی از راه زمینی برقرار گردد.
در صورتی که چنین شود آنوقت همه هزینه ها و تلاشهای آمریکایی ها برای محاصره انرژی ارسالی به شرق آسیا بی تاثیر می شود وحجم انرژی ای (نفت و گاز) که می توان از طریق لوله های مستقیم ارسال کرد می تواند خارج از کنترل آمریکایی ها با حجم بسیار بالایی باشد.
همچنین راه اندازی مسیر راه آهن و جاده ایران و پاکستان می تواند شرایطی ایجادکند تا چین از این طریق بتواند با اروپا ارتباط زمینی امن برقرار کند و باز هم محاصره دریایی تنگه ها تاثیر نداشته باشد.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که آمریکایی ها گروه های تروریستی را در منطقه بلوچستان ایران و پاکستان فعال نموده اند تا بتوانند جلوی این مسیر ها را بگیرند.
حتی در مواردی این گروههای تروریستی اقدام به انجام عملیات وحمله به چینی ها وکاروان های آنها در مسیر چین به بندر گوادر در پاکستان نمودند.
همچنین آمریکایی ها پاکستان را به شدت تهدید کرده اند که اگر با ایران همکاری کند مورد تحریم قرار خواهند داد و به همین دلیل است که می شنویم وزیر دفاع پاکستان می گوید: "هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند".
آقای "خواجه محمد آصف" وزیر دفاع پاکستان چند روز پیش در گفتگویی با شبکه جیو نیوز افزود "کشورهای منطقه باید به منظور صیانت از منافع خود در میان این آشفتگی و هیاهو و مداخله رو به افزایش قدرت‌های بزرگی مانند اتحادیه اروپا و آمریکا از طریق نیروهای نیابتی‌شان، از جمله در ارتباط با رژیم اسراییل، بازیگران و ذی‌نفعان منطقه باید با خط مشی مشترکی متحد شوند".
بر کسی پوشیده نیست که دولت پاکستان متوجه است منافع استراتژیک این کشور در آن است که چنین پروژه هایی راه اندازی شود تا هم پاکستان بتواند از منافع آنها برای تقویت بنیه صنعتی و زیربنایی خود استفاده کند و هم اینکه از این طریق بتواند درآمد مستمری کسب کند.
البته آمریکا در پی سفر رئیسی به پاکستان، درباره هرگونه توافق کاری با ایران هشدار داده و از کشور خواست که مراقب خطر احتمالی تحریم‌ها باشند.
ولی نکته کلیدی در این صحبت های آقای آصف این است که پاکستان هم امروزه به جرگه کشورهایی که مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا هستند پیوسته و وقتی که می بیند منافع کشورش در پی رعایت خواسته های بی جای آمریکا متضرر می شود به مقابله با این خواسته ها پرداخته.
البته پاکستان اولین کشوری نیست که چنین تصمیمی در مقابل تحریم های غیر قانونی آمریکا بر علیه کشورهای دیگر گرفته و آخری هم نخواهد بود اما مهم این است که امروزه کشورهای جهان یکی یکی در حال ایستادن در مقابل آمریکا و سیاست هایش هستند و چشم به هم بزنید می بینید همانگونه که آمریکا از نظر سیاسی امروزه به دلیل حمایت هایش از اسرائیل در جهان منزوی شده از نظر اقتصادی هم توسط کشورهای جهان منزوی خواهد شد و بسیاری از کشورهای جهان به دنبال آن خواهند بود تا ساختار اقتصادی نوینی برای تعامل با یکدیگر ایجاد کنند که به موجب آن آمریکا نتواند خواسته های به نا حق خود را بر آنها تحمیل کند.
این بحث همانی است که با ایجاد سازمان هایی مانند شانگهای و بریکس شروع شده و کم کم خواهیم دید که تعاملات جهانی به سمت و سوی تعاملات بدون هیمنه آمریکا خواهد رفت و در این راستا می توان گفت سیاست های تحریم های دیوانه وار آمریکا و سوء استفاده سیاسی آمریکا از دلار آمریکا احتمالا در نهایت پاشنه آشیل فروپاشی هیمنه آمریکا خواهد بود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی چشم‌های ناسا به روی زمین بسته شوند!