بازگشت وال‌‌‌‌‌‌استریت به لیدری «هفت شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز»


بازگشت وال‌‌‌‌‌‌استریت به لیدری «هفت شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز»

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : دو هفته قبل و پس از چند روز عرضه سنگین سهام در وال‌‌‌‌‌‌استریت، حدود یک تریلیارد دلار از ارزش بازار هفت غول فناوری آمریکا، معروف به «هفت شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز»‌ تبخیر شد، اما هفته گذشته همین شرکت‌ها بازگشت قدرتمند و فراگیر بورس آمریکا را رهبری کرده و موفق به بازپس‌گیری بخش بزرگی از ارزش ازدست رفته خود شدند.

بازگشت وال‌‌‌‌‌‌استریت به لیدری «هفت شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز»

براساس گزارش تحلیلی وال‌‌‌‌‌‌استریت ژورنال، روز جمعه روند صعودی قیمت سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی پس از انتشار گزارش‌های مالی بهتر از انتظار مایکروسافت و آلفابت شتاب گرفت. با به‌صدا درآمدن زنگ پایان بازار در آخرین روز معاملاتی هفته، ۶۵۴‌میلیارد دلار به ارزش بازار تجمیعی هفت شرکت بزرگ فناوری افزوده‌شد که بیشترین رشد هفتگی این داده از ماه نوامبر محسوب می‌شود. شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا هفته گذشته شاهد افزایش قابل‌توجهی بودند، به‌طوری که نماگر معیار S P ۵۰۰ یک‌درصد و نماگر تکنولوژی ‌‌‌‌‌‌محور نزدک‌کامپوزیت ۲درصد رشد کردند. این اتفاق به‌‌‌‌‌‌رغم انتشار داده‌های تورمی که از نگاه تحلیلگران برای بازار مثبت تلقی نشد، رخ‌داد. گزارش فدرال‌رزرو حاکی از آن بود که تورم کماکان در سطحی بالاتر از سطح مطلوب بانک‌مرکزی آمریکا قرار دارد؛ شرایطی که احتمال کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده را تضعیف می‌کند. تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران در مورد روند تعدیل سیاست پولی فدرال‌رزرو، یکی از عوامل اصلی قرارگرفتن شاخص‌های بورسی آمریکا در محدوده قرمز در مقیاس ماهانه بوده‌است.

تیره‌شدن چشم‌‌‌‌‌‌انداز کاهش نرخ بهره همچنین منجر به افزایش بازده اوراق‌بدهی و در نتیجه بالارفتن هزینه استقراض در اقتصاد آمریکا شده‌است، اگرچه بازده اوراق خزانه ۱۰‌ساله آمریکا روز جمعه با افتی اندک به ۴.۶۶۸‌درصد کاهش یافت، اما بازده این اوراق معیار کماکان نزدیک به اوج خود در سال‌۲۰۲۴ قرار دارد.

به گفته فلیپ کولمر، دستیار ارشد موسسه تحقیقات مالی MRB؛ «چسبندگی فراتر از انتظار تورم، مورد‌توجه بازار بدهی قرار گرفته‌ و این اتفاق باعث ایجاد نوسانات چشمگیر در بازار سهام شده‌است.»

در هفته‌های پایانی سال‌گذشته، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به‌وقوع «فرود نرم» اقتصاد آمریکا (کاهش تورم بدون ایجاد رکود) موجب رشد فراگیر همه بخش‌های بازار سهام شده‌بود، اما اکنون کولمر هشدار می‌دهد که روزهای پرتلاطمی در پیش خواهد بود و دیگر نباید منتظر رالی همه‌‌‌‌‌‌جانبه بازار بود.

سورپرایز بازار

برخی تحلیلگران در هفته‌های اخیر استدلال می‌کردند که شرایط مالی انقباضی و برآوردهای بیش از حد خوش‌بینانه درباره اثرات هوش‌مصنوعی بر سودآوری شرکت‌ها، جذابیت سهام غول‌های فناوری را تا حدی کاهش داده‌است، اما روز جمعه دو شرکت بزرگ تکنولوژی جهان، بازار را سورپرایز کردند.

پس از انتشار گزارش مالی درخشان شرکت آلفابت و اعلام خبر اولین تقسیم سود نقدی این شرکت، قیمت سهام آن در روز جمعه ۱۰‌درصد جهش پیدا کرد. گزارش‌های مالی مایکروسافت نیز حاکی از آن بود که هوش مصنوعی، تقاضا برای نرم‌‌‌‌‌‌افزارهای این شرکت و خدمات ابری آن را افزایش داده‌است. این خبر مثبت باعث صعود ۱.۸‌درصدی قیمت سهام مایکروسافت در آخرین روز معاملاتی هفته شد.

نگاه معامله‌گران این هفته به جلسه فدرال‌رزرو و سخنان رئیس بانک‌مرکزی آمریکا جروم پاول، خواهد بود تا شاید سیگنالی درباره زمان‌بندی احتمالی کاهش نرخ بهره رصد شود. تحلیلگران معتقدند که ظهور «جریان‌‌‌‌‌‌های مخالف» در عرصه اقتصاد کلان (تاب‌آوری اقتصاد با وجود ماندگاری نرخ بهره بالا) بدان معناست که بازار سهام با نوسانات بیشتری مواجه خواهد بود.

بلومبرگ نیز در گزارش هفتگی خود به غافلگیری تحلیلگران از روند هفته گذشته وال‌‌‌‌‌‌استریت پرداخته است. با توجه به تورم بالا، رشد اقتصادی ملایم و نزدیک‌شدن بازده اوراق خزانه دوساله آمریکا به ۵‌درصد، برخی تحلیلگران اخیرا در انتظار فروکش‌کردن هیجان فعالان بورس در مورد شرکت‌های تکنولوژی‌محور بودند و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کردند که سهم‌‌‌‌‌‌های ارزشی را در پورتفوی خود نگه داشته و از خرید سهام شرکت‌های فناوری اجتناب کنند، اما اتفاقات هفته گذشته نشان‌داد که درآمد سرشار ناشی از توسعه هوش‌مصنوعی هنوز جذابیت خود را از دست نداده‌است. باید توجه کرد؛ گزارش‌های اجماع کماکان پیش‌بینی می‌کنند که حاشیه سود خالص بخش تکنولوژی تا پایان سال‌ در بالاترین سطوح تاریخی خود باقی‌بماند. این برآورد یکی از دلایلی است که دارایی‌های ریسکی به‌‌‌‌‌‌رغم تاثیر منفی تغییرات نرخ بهره بر شاخص‌های ارزش‌گذاری و جریانات وجوه نقدشان، کماکان به روند فزاینده بازده اوراق بی‌‌‌‌‌‌توجهی نشان می‌دهند. نتیجه این شرایط هفته گذشته در بازار سهام نمایان بود: ناکامی سهم‌‌‌‌‌‌های ارزشی در مقابل عملکرد درخشان سهم‌های رشدی.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

از اشتغال داران به بیکاران نصیحت: کار هست