پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالت


پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالت

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با حضور خبرنگاران برگزار شد. فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و...

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با حضور خبرنگاران برگزار شد.

فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در این نشست گفت: با وجود همه اقداماتی که در کشور انجام می‌شود به دلیل مشکلات موجود در این حوزه آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی روبه افزایش است.

وی افزود: موردی پیش آمده است که یک خودرو خارجی با شدت مشابه یک خودرو داخلی تصادف کرده اما سرنشینان خودرو فقط صدمه دیده‌اند، همچنین مثلا خودرویی توسط خودروساز تولید شده اما زنجیر چرخ در آن نگذاشتند. همچنین یک ناوگان با هزینه‌های زیادی تولید می‌شود اما شبرنگ پشت آن گذاشته نمی‌شود. این مشکلاتی است که در بخش تولید و خودروساز مشکل داریم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: سال گذشته بیشترین آمار خط کشی جاده‌ها در ده سال گذشته ثبت شد. همه اقداماتی که ما انجام می‌دهیم نسبت به تعداد راکبان موتور سیکلت، رانندگان بی مبالات، رانندگان و خودروهای جدید سنجش می‌شود در حالی که طبق آمارهای غیر رسمی ۳۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

دادخواه خاطر نشان کرد: سیستم‌های حمل‌ونقلی دیگر در کشور ما توسعه نیافته است، بخشی از اینکه آمار تصادفات فوتی در بقیه کشورها پایین است به دلیل تردد ریلی گسترده مردم است در حالی که فقط در جاده‌های با ثبت تردد در استان اصفهان روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تردد ثبت می‌شود و رشد آمار تصادفات باید به نسبت رشد تعداد خودرو و تردد بررسی شود.

پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالتوی تاکید کرد: وقتی سرنشین عقب کمربند خود را نمی‌بندد ضربه‌ای معادل ۳ تن به سرنشین جلو برخورد می‌کند که در بعضی مواقع منجر به مرگ سرنشین جلو می‌شود، به این همین دلیل بستن کمربند سرنشین عقب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین سرنشین جلوی ماشین نباید بخوابد زیرا باعث ایجاد حس خواب آلودگی در راننده خودرو می‌شود.باید سرنشینان خودرو سرعت بالا را به راننده تذکر دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: ما در خصوص رویه آسفالت‌ها وضعیت بحرانی داشتیم و در سال 1400 حدود هزار و 200 کیلومتر راه با وضعیت بسیار بد داشتیم، که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ کیلومتر و در سال 1402 حدود 600 کیلومتر روکش آسفالت اجرا شد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی خرابی راه‌ها اضافه تناژ است که این موضوع در معادن خسارت سنگینی به جاده‌ها است که ناشی از تخلف معادن است. در این راستا در سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد روکش آسفالت منعقد شد. در حال حاضر ترمیم هر کیلومتر رویه راه 3 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد.

دادخواه با بیان فعالیت کارگاه‌های لکه‌گیری و روکش آسفالت در نقاط مختلف استان افزود: در این زمینه هم‌اکنون فعالیت نیروها در محورهای دلیجان به اصفهان، زرین شهر به شهرکرد، اصفهان به طبس و فولاد شهر به نجف آباد از اوایل اردیبهشت جریان دارد، امیدواریم پیش از پاییز امسال بتوانیم بخش عمده ای از ترمیم راه‌های استان را انجام دهیم.

پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالتپیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالتافزایش 5 کیلومتر بر ساعتی متوسط سرعت در جاده‌های اصفهان

همچنین معید ذهبیون، رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: ایمنی در یک قالب شش قسمته است که یکی از این قسمت‌ها کاربران و انسان‌ها هستند و ما قصد داریم کارهایی کاربران راه برای افزایش ایمنی می‌توانند انجام دهند را معرفی کنیم که به وسیله آن تصادف رخ ندهد یا اگر تصادف رخ داد عواقب آن به حداقل برسد.

وی افزود: ما به عنوان اولین پارامتر که می‌توانیم در ایمنی به آن اشاره کنیم بحث سرعت در جاده‌ها است. متاسفانه به طور سالانه متوسط سرعت وسایل نقلیه در استان اصفهان در حال افزایش است به طوری که این متوسط نسبت به سال گذشته پنج کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است که این عدد در ایام نوروز به ۱۰ کیلومتر بر ساعت افزایش رسیده بود، یعنی میانگین سالانه حدود ۸۵ کیلومتر بر ساعت بوده که در ایام عادی سال به ۹۰ کیلومتر بر ساعت و در ایام نوروز به ۹۵ کیلومتر بر ساعت رسید که منجر به ایجاد تصادفات و شدت تصادفات شد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: نیمی از راه‌های ما ( ۶ هزار کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر) راه‌های اصلی و شریانی هستند که برای هر کدام از آنها یک سرعت مجاز مشخص کردیم، که ذیل آن با افزایش ۵ کیلومتر بر ساعت متوسط سرعت پیش‌بینی می‌شود تصادفات ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، زیرا توان چهارم میزان افزایش یا کاهش سرعت با تصادفات نسبت مستقیم دارد. وقتی بحث جاده مطرح می‌شود و جاده برای سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده بدیهی است که کاربر با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در آن تصادف می‌کند.

ذهبیون اضافه کرد: بحث دوم و مهم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی در رانندگان و سرنشینان خودرو و موتور سیکلت است. در خودروها اگر فرد کمربند ایمنی خود را نبندد احتمال دارد از خودرو به بیرون بیفتد که آن خطرات خود را دارد.

پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالتوی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ نفر از راکبان موتور سیکلت در اصفهان در بیرون از شهر جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: ما محل کلیه هزار تصادف جرحی موتور سیکلت‌ها و مبدا و مقصد آنها را بررسی کردیم و در حال اجرای طرح چهره به چهره هستیم که در آن به راکبان موتور سیکلت در جاده‌های برون شهری که به وسیله گشت شناسایی می‌شوند کلاه ایمنی رایگان اهدا می‌کند و آن را عضو کمپین سبا(سوگند برای ایمنی) می‌کند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص محورهای حوادث جرحی موتورسیکلت‌ها گفت: بیشتر تصادفات جرحی این حوزه در بخش‌های شرق اصفهان مثل زیار، دشتی، اتوبان کشوری و کوهپایه همچنین شهرهای فلاورجان، نجف آباد و شاهین شهر است.

وی خاطر نشان کرد: طبق بررسی آمار هفت سال گذشته راه‌های استان اصفهان حدود ۹۰ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی از کمربند ایمنی استفاده نکردند و در موتورسیکلت بیش از ۹۵ درصد از کلاه ایمنی استفاده نکردند و دلیل فوت آنها ضربه به سر بوده است.همچنین ۷۵ درصد کاربران جاده از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند که این کاربران غالبا به صورت ایمن‌تری رانندگی می‌کنند. البته طبق آمار ۶۰ درصد رانندگان گفته‌اند اگر حین رانندگی تماس یا پیامی داشته باشند آن را جواب می‌دهند که نشان دهنده عدم توجه کاربران جاده به مسائل ایمنی است.

اصفهان/ بهمن راعی


پیش‌بینی رشد 25 درصدی تصادفات فوتی در جاده‌های اصفهان/ عقد قرارداد 2500 میلیاردی روکش آسفالت

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آماده باش هلال احمر در پی هشدار هواشناسی