حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟


حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید حشره دراکولا گونه‌‌ای قرمز یا قهوه‌ای رنگ از خانواده سوسک‌ها است که در شالیزار و علفزارهای مناطق مرطوب شمال و جنوب ایران زندگی می‌کند. افزایش گرما و رطوبت هوا باعث تکثیر حشره پدروس می‌شود. این حشره نیش نمی‌زند و با حرکت آرام روی پوست بدن، سم خود را ترشح می‌کند و عوارضی مانند قرمزی، سوزش، خارش، تاول و عفونت پوست ایجاد می‌کند.

حشره دراکولا از خانواده سوسک‌های سمی است که بیشتر در استان‌های شمالی مازندران و گیلان و جنوب ایران در خوزستان وجود دارد. آب و هوای گرم و مرطوب، زیست مناسبی برای این جانور خطرناک است و هرچقدر رطوبت و دما بالاتر برود، میزان تکثیر آن بیشتر می‌شود. قدرت پرواز این حشره به حدی بالاست که می‌تواند از فاصله ۷۹ کیلومتری ساحل دریا به سمت نور کشتی جذب شود. افزایش دما و رطوبت نسبی، زمان و محل مناسبی برای حمله شبانه این حشره است. این حشره به دنبال بوی بدن انسان می‌آید و در قسمت‌های بریده بدن مانند صورت، گردن، دست و پا فرود می‌آید. حشره دراکولا نیش نمی‌زند، بلکه به آرامی روی پوست حرکت کرده و سم خود را ترشح می‌کند. به همین دلیل، انسان به طور معمول از نیش زدن آن آگاه نمی‌شود و تنها ممکن است حرکت حشره را احساس کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با این حشره سمی، علائم نیش حشره دراکولا، و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای درمان جای زخم دراکولا از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست در ارتباط باشید.

حشره دراکولا چیست؟

حشره دراکولا (که در انگلیسی به آن Paederus می‌گویند) بیشتر در مناطق گرم و مرطوب دیده می‌شود که جثه کوچکی با بدن بیضی شکل و رنگ سیاه و قرمز یا نارنجی متمایل به سفید دارد. عموما در مناطق خارج از خانه در میان گیاهان، خاک و مواد آلی زندگی می‌کند.

یک نکته مهم درباره حشره دراکولا این است که در بدن این جانور سمی، اسید پائولینیک (Paederin) وجود دارد که باعث تحریک و آسیب پوستی می‌شود. هرگونه تماس این حشره با پوست بدن باعث تحریک، زخم و تشکیل آبله‌های دردناک روی پوست می‌شود و به آن سندرم دراکولا می‌گویند. بهترین روش برای پیشگیری از تماس با حشره دراکولا، استفاده از لباس مناسب و محافظت از پوست در مواجهه با این حشره است. در صورت بروز تحریک و علائم آسیب پوستی، به پزشک مراجعه کنید.

حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟حشره دراکولا گونه‌‌ای قرمز یا قهوه‌ای رنگ از خانواده سوسک‌ها است که در شالیزار و علفزارهای مناطق مرطوب شمال و جنوب ایران زندگی می‌کند.

حشره دراکولا در شمال ایران

به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب شهرهای شمالی ایران، حشرات دراکولا بیشتر در این مناطق یافت می‌شوند. در استان گیلان، این حشرات با نام زرخ پوتار شناخته می‌شوند و در مناطق شرقی گیلان مانند وامج و همچنین در استان مازندران با نام تله گز و در مرکز مازندران به عنوان تلرز و ون و در مناطق شرقی مازندران و همچنین در غرب گلستان با نام حشره دراکولا شناخته می‌شوند.

این حشرات به تعداد زیادی در تمام جنگل‌های شمال کشور یافت می‌شوند و در صورتی که قصد سفر به این مناطق را دارید، بهتر است مجهز به تجهیزات محافظ باشید تا از نیش این حشرات در امان بمانید. همچنین، در صورت گزیدگی هم بلافاصله ناحیه نیش خورده را با آب و صابون بشویید تا اثر نیش روی پوست باقی نماند.

انواع حشره دراکولا

حشره دراکولا که به آن پدروس یا بللوس هم می‌گویند در زمره سوسک‌های قاب بالان قرار گرفته و ۶۲۲ گونه دارد که در مناطق گرم و مرطوب دنیا به‌وفور دیده می‌شوند.

علائم نیش حشره دراکولا

این حشره نیش نمی‌زند و با خزیدن روی پوست باعث زخم شدن می‌شود. بنابراین، زخم‌ها خطی هستند. علائم نیش حشره دراکولا در موارد شدید عبارتند از خارش پوست بدن، تاول‌های برجسته (جوش های تاول مانند)، تب، نورالژی (درد عصب)، درد مفصلی و استفراغ.

متن انگلیسی:
Usually, there is little discomfort from this dermatitis in mild-to-moderate exposure, unless the area becomes secondarily infected
ترجمه متن:
معمولاً در مواجهه خفیف تا متوسط با حشره، ناراحتی کمی از این آسیب پوستی وجود دارد، مگر اینکه ناحیه دوباره آلوده شود.

ncbi.nlm.nih

زخم حشره دراکولا

زخم حشره دراکولا، آسیب دیدگی و ضایعه پوستی ناشی از تماس پوست با گونه‌های مختلف این حشره است که به شکل بثورات پوستی و تاول‌های برجسته طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از نیش زدن حشره پدروس روی پوست ظاهر می‌شود. این زخم پوستی ایجاد شده همراه با سوزش و خارش است و در مواردی ممکن است تاول‌ها عفونت هم بکنند. در ۲۴ ساعت اول پوست احساس خارش و سوزش دارد و بعد از خارش، پوست ناحیه نیش خورده کنده شده و زخم به شکل سوختگی دیده می‌شود.

بعد از مسافرت پوستت زخم شده؟

برای بررسی علائم گزش حشره نوبت بگیر.

حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟

راه های درمان نیش حشره دراکولا

درمان قطعی برای سم حشره‌ دراکولا وجود ندارد و علائم آن به طور خودبخود بهبود می‌یابند. اما باید توجه داشت که تماس مستقیم حشره دراکولا با پوست یا خارش آن می‌تواند منجر به انتشار سم و تشدید زخم‌ها روی پوست شود. برای ترمیم و کاهش این عوارض پوستی، در ساعات ابتدایی می‌توانید محل گزش را با آب و صابون معمولی شستشو داده و سپس به خوبی خشک کنید.

دوره درمان گزش پدروس نهایت ۱۰ روز است که باید اقدامات مراقبتی جهت پیشگیری از عفونت را انجام دهید. اگر ترشح سم دراکولا در مناطق حساس بدن مانند اطراف چشم رخ دهد که پوست آن نازک و حساس است، شدت و درد تاول‌ها بیشتر می‌شود. درمان ضایعات پوستی بسته به شدت آسیب متفاوت است، اما در صورت تماس با حشره دراکولا، پیشنهاد می‌شود اقدامات درمانی زیر را انجام دهید:

  • روزی ۳ تا ۵ بار محل گزش را با آب و صابون ملایم بشویید.
  • از الکل یا ماده تحریک کننده برای زخم‌ها استفاده نکنید.
  • برای درمان خانگی حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف موادی مانند سیب‌زمینی، ماست یا مواد مشابه خودداری نمایید.
  • در صورتی که خارش یا قرمزی پوست دارید، از پمادهای استروئیدی موضعی مثل هیدروکورتیزون و تریامسینولون استفاده کنید.
  • در صورت ایجاد عفونت، از محلول‌های ضدعفونی‌کننده موضعی مانند محلول زینک سولفات ۱ درصد و پماد موپیروسین یا سیلور استفاده کنید.
حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟زخم پوستی ایجاد شده همراه با سوزش و خارش است و در مواردی ممکن است تاول‌ها عفونت هم بکنند.

۱. درمان زخم حشره دراکولا

بهترین راهکار برای درمان زخم حشره دراکولا، شستشوی اولیه با آب و صابون ملایم بلافاصله بعد گزش است. بعد از آن می‌توانید از کمپرس سرد و پماد موضعی استروئیدی کمک بگیرید. در صورت عفونت زخم باید آنتی بیوتیک مصرف شود. تاکنون حدود ۳۰ ترکیب دارویی برای درمان نیش حشره دراکولا توسعه یافته است. با این حال، باید توجه داشت که تمامی این داروها راه حتمی برای درمان نیستند.

کرم‌های استروئیدی، هیدروکورتیزون، آنتی هیستامین‌ها و شستشوی مرتب زخم با گلاب و کمپرس سرد از متداول‌ترین روش‌های درمان نیش حشره دراکولا و درمان خارش سریع بدن هستند. البته توصیه می‌کنیم که برای درمان زخم حشره دراکولا حتما با پزشک مشورت کنید، چرا که ممکن است به برخی پمادها حساسیت داشته باشید.

۲. پماد برای نیش دراکولا

پماد پالمولین نسبت به داروهای موجود، بهترین گزینه برای کنترل سوزش، درد، التهاب و ورم، خشک کردن زخم، عفونت و تسریع بهبودی به‌شمار می‌آید.

۳. درمان خانگی نیش دراکولا

نیش دراکولا همانند نیش بیشتر حشرات چندان خطرناک نیست و با راهکارهای خانگی می‌توان آن را درمان کرد. بهترین راهکار برای درمان خانگی نیش دراکولا در سریع‌ترین زمان ممکن، بتادین است. کافی است روزی دوبار محل زخم ناشی از نیش حشره دراکولا را با بتادین تمیز کنید.

کمی هم بتادین روی محل نیش بریزید و اجازه بدهید که چند ساعت بماند. البته توصیه می‌شود که هر بار قبل مصرف بتادین، جای نیش را با آب و صابون ملایم بشویید و بعد بتادین بزنید. یکی دیگر از راهکارهای درمان خانگی نیش دراکولا، کمپرس سرد همراه با گلاب است که با تسکین پوست، خارش و سوزش را برطرف می‌کند.

گلاب برای نیش دراکولا

یکی از روش‌های پرکاربرد برای درمان خانگی نیش دارکولا، استفاده از یخ و گلاب است. کمپرس سرد می‌تواند التهاب و ورم را کم کند و باعث التیام پوست و کاهش خارش و سوزش محل نیش حشره دراکولا شود. برای انجام این روش درمان خانگی، دستمال کاغذی تمیز یا پارچه نخی تمیزی را مرطوب کنید و در گلاب بخیسانید.

اجازه بدهید که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فریزر بماند تا منجمد شود. بعد از ۲۰ دقیقه، دستمال‌های یخ‌زده را روی محل نیش بگذارید. این درمان خانگی را چندبار امتحان کنید تا به‌مرور بهبودی حاصل شود. البته، اگر در مراحل اولیه متوجه نیش شده باشید و بلافاصله از این روش استفاده کنید، بهبود قسمت آسیب دیده سریع‌تر انجام می‌شود.

حشره دراکولا چیست و چه ضرری دارد؟

خارش شدید داری؟ قبل از هر درمانی برای جای زخم دراکولا با متخصص مشورت کن.

۴. درمان نیش دراکولا در طب سنتی

هرچند طب سنتی روش‌های مختلفی را برای درمان نیش دراکولا توصیه می‌کند، اما بهتر است قبل از هر اقدامی حتما با پزشک درباره راهکارهای طب سنتی مشورت کنید. کمپرس سرد با گلاب، استفاده از التیام‌دهنده‌های گیاهی، عسل و عصاره درخت چای از موارد پیشنهادی درمان سنتی جای نیش پدروس هستند که التهاب، خارش و سوزش را کاهش داده و از ایجاد تاول‌های پوستی، زخم و عفونت جلوگیری می‌کنند. راهکارهای درمان نیش دراکولا در طب سنتی عبارتند از:

درمان جای زخم دراکولا با طب سنتیتوضیحات
روغن درخت چایخواص ضدعفونی کنندگی روغن درخت چای می‌تواند باعث بهبود زخم‌های عفونی نیش دراکولا شود. به‌علاوه اینکه، خاصیت ضدالتهابی آن می‌تواند خارش، سوزش، التهاب و تورم در محل گزش حشره دراکولا را تسکین دهد. افرادی که پوست حساسی دارند نباید از این روغن استفاده کنند چرا که امکان تحریک پوستی وجود دارد. عصاره اسطوخودوس یا سدر هم گزینه‌های دیگر طب سنتی برای درمان نیش دراکولا هستند که برای افراد آلرژیک با پوست حساس مناسبند.
عسلخاصیت آنتی باکتریالی و ضدالتهابی عسل باعث شده که یکی از راهکارهای متداول طب سنتی برای درمان جای نیش حشرات از جمله حشره دراکولا باشد. مالیدن چند قطره عسل روی محل نیش می‌تواند خارش و التهاب را کم کند. پتاسیم و آنتی اکسیدان موجود در پوست موز هم می‌تواند درد ناشی از گزش حشراتی مانند پدروس را کاهش دهد. کافی است قسمت داخلی پوست موز را روی محل نیش حشره بگذارید تا درد و التهاب کاهش یابد.
لیمولیمو هم به‌عنوان ضدعفونی کننده طبیعی از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در لیمو باعث ترمیم پوست آسیب دیده و زخم‌ها می‌شود. طب سنتی برای درمان نیش دراکولا توصیه می‌کند که لیمو را از وسط نصف کرده و روی محل نیش حشره بمالید.
سیریکی دیگر از راهکارهای طب سنتی، مصرف سیر است که باعث کاهش ورم و التهاب شده و خارش را تسکین می‌دهد. سیر را خرد کنید و مستقیم روی محل گزش بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید. از نظر طب سنتی، مصرف غذاهای حاوی سیر می‌تواند مانع گزش حشرات شود، چرا که بوی سیر به‌عنوان دافع حشرات عمل می‌کند.
سرکه سیبخاصیت آنتی التهابی و آنتی باکتریایی سرکه سیب باعث شده که جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برای ضدعفونی کردن محل گزش حشرات داشته باشد. یک پیمانه سرکه سیب را با کمی آب ترکیب کنید و با پارچه تمیز روی محل گزش بمالید. بعد از چند دقیقه با آب ملایم شستشو دهید.
درمان جای زخم دراکولا با طب سنتی

عوارض حشره دراکولا

سوزش و خارش شدید، ایجاد تاول‌های پوستی، قرمز شدن پوست، ورم و التهاب و حتی عفونت از شایع‌ترین عوارض نیش حشره دراکولا هستند که معمولا در ۲۴ ساعت اول بعد از گزش خود را نشان می‌دهند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حشره دراکولا گونه‌‌ای قرمز یا قهوه‌ای رنگ از خانواده سوسک‌ها است که در شالیزار و علفزارهای مناطق مرطوب شمال و جنوب ایران زندگی می‌کند. افزایش گرما و رطوبت هوا باعث تکثیر حشره پدروس می‌شود، به‌همین دلیل بیشتر در گیلان وجود دارد. این حشره نیش نمی‌زند و با حرکت آرام روی پوست بدن، سم خود را ترشح می‌کند و عوارضی مانند قرمزی، سوزش، خارش، تاول و عفونت پوست ایجاد می‌کند. شدت و نوع آسیب به پوست به دوره بیماری و توانایی ترمیم آن بستگی دارد.

علائم عوارض شدید حاصل از نیش حشره دراکولا طی ۲۴ ساعت پس از تماس حشره با پوست شروع شده و با قرمزی و خارش همراه می‌شوند. برای درمان این عوارض، مراقبت‌های پوستی و استفاده از روش‌های تسکین دهنده مانند استفاده از یخ و گلاب توصیه می‌شود. همچنین، در صورت بروز علائم شدید یا عفونت، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید. در نهایت، توجه به ایمنی و پیشگیری از تماس مجدد با این حشره نیز بسیار مهم است.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟