جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟


جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟

مایکت پلتفرم شناخته‌‌شده‌ای نزد مردم به حساب می‌آید. این پلتفرم با رشد خود صاحب جایگاه قابل‌ توجهی در اکوسیستم گیمینگ کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مایکت اخیراً تبدیل به یک پلتفرم کارا برای اکوسیستم گیمینگ کشور شده است. سال‌ها پیش کاربران و گیمرها برای دانلود نرم‌افزارها و بازی‌های دلخواه خود مجبور به استفاده از پلتفرم‌هایی مثل گوگل‌پلی یا برخی سایت‌ها بودند. گاهی این سایت‌ها به جای عرضه فایل اصلی بدافزارهایی را به گوشی کاربران منتقل می‌کردند که برای آنها مشکل‌ساز می‌شد.

ظهور پلتفرم‌های ایرانی باعث شد در کنار عرضه امن این نرم‌افزارها شاهد فرصتی برای برنامه‌نویسان و بازی‌سازان ایرانی باشیم.

با محدثه بنابی درباره مسیری که پلتفرم مایکت تاکنون پیموده به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مایکت چگونه تبدیل به یکی از شاخص‌ها شد؟

بنابی گفت: «توجه به حوزه گیمینگ از همان ابتدا شکل گرفت. از زمان بازی کلش آف کلنز گیمرها و علاقه‌مندان به این بازی‌های موبایلی در برخی امور مانند آپدیت کردن مشکل داشتند. این شد که مایکت با عرضه لحظه‌ای و آخرین نسخه، خدمت‌رسان کاربران خود شد. این پروسه اما قطع نشد. به مرور زمان با اضافه کردن امکاناتی مانند گزینه خرید درون‌برنامه‌ای از برخی بازی‌های خارجی، مایکت تبدیل به مرجعی برای گیمرهای اکوسیستم گیمینگ کشور شد.»

جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟

اطلاق کلمه اکوسیستم دارای معنای جالبی‌ است. در اکوسیستم اجزا در همزیستی با یکدیگر رشد و نمو پیدا می‌کنند. این کلمه حتی تکامل پلتفرم‌هایی مانند مایکت را در طول زمان توضیح می‌دهد؛ این پلتفرم در گذر زمان امکانات بیشتری برای گیمرها و کاربران خود معرفی کرد تا شخصیتش را به عنوان یک شاخص در اکوسیستم گیمینگ حفظ کند و ارتقا دهد.

کمپین‌ها، جشنواره‌ها و جوایزی برگزار شد که باعث شد نظر گیمرها بیشتر به این اپلیکیشن جلب شود. امکان نصب بازی‌های دیتادار- مانند کال‌ آف دیوتی- به طور مستقیم از همین اپلیکیشن، روزبه‌روز بیشتر اطمینان مخاطبان مایکت را جلب کرد و این شخصیت بیشتر از قبل شناخته و پررنگ شد.

با ظهور شبکه اجتماعی در پلتفرم مایکت، این اپلیکیشن به گزینه‌ای جذاب برای کاربران تبدیل شد. کاربران امکان به اشتراک گذاشتن تجربه خود را پیدا کردند و راهی برای گفتمان در اکوسیستم گیمینگ کشور باز شد. از طرفی با باز شدن راهی برای تماشای فیلم و سریال در اپ، ایده‌ پخش کردن استریم‌ها در مایکت متولد شد. استریمینگ باعث شد کاربران زیادی به این حوزه علاقه‌مند شوند و با فعالیت در این قسمت، به کسب درآمد برسند.

سرعت اینترنت چگونه به عنوان مانع عمل می‌کند

بنابی در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی در این مسیر، مایکت را به عنوان یک اپلیکیشن درگیر خود کرده است، از سرعت پایین اینترنت به عنوان یک مانع جدی یاد کرد. چالشی که حل آن به تیم مایکت یا دیگر فعالان بخش خصوصی ارتباطی ندارد. سرعت پایین اینترنت در ایران باعث شده صدای گِله جمعیت گیمرها شنیده شود.

جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟

چشم‌اندازی روشن در انتظار کاربران مایکت

با توجه به رشد چشمگیر استقبال کاربران از پخش استریم بازی‌ها در پلتفرم مایکت، چشم‌اندازی روشن برای این مسیر ترسیم می‌شود. توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند به تسریع این اپلیکیشن کمک شایانی کند.

جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟

توسعه در پخش استریم بازی‌ها یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های تیم هدایت مایکت به شمار می‌رود. بنابی دراین‌باره توضیح داد: «با برگزاری کمپین‌ها به مانند آنچه در حوزه گیمینگ اتفاق افتاد می‌توان کاربران بیشتری را جذب این حوزه کرد. از طرفی با باز شدن امکان استریم آنلاین، فرصت هیجان‌انگیزی برای گیمرها به وجود می‌آید.» پخش آنلاین رقابت‌ها و مسابقه‌هایی که کاربران در آنها شرکت می‌کنند می‌تواند فرصتی برای جذب کاربران بیشتر باشد. درآمدزایی و سازمان دادن به اکوسیستم را می‌توان از پیامدهای این اتفاق قلمداد کرد.

فرصتی که برای بررسی جوانبش باید منتظر رونمایی آن باشیم.

نه مسبب فیلترینگ هستیم و نه موافق آن

خبر فیلترینگ دیسکورد اخیراً حداقل در میان اکوسیستم گیمینگ خبرساز بوده است. می‌توان گفت امروز دیگر تمام پلتفرم‌های جهانیِ مورد استفاده گیمرها فیلتر شده‌اند. فیلتر شدن این پلتفرم‌ها ضربه محکمی به این جامعه می‌زند. از طرفی در مورد بازی‌سازان ایرانی هم همین مساله مطرح است. در مورد جوانب مطرح‌شده به سبب فیلترینگ دیسکورد با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان صنفی کشور، گفت‌وگو کردیم. شما می‌توانید محتوای این گفت‌وگو را از اینجا بخوانید.

جریان‌ سازی در اکوسیستم گیمینگ / برندگان میدان چه می‌کنند؟

بنابی درباره این موضوع گفت: «مایکت نه مسبب فیلترینگ است و نه موافق آن. البته که مایکت مطابق با دستورات قضایی ابلاغ‌شده عمل می‌کند. باید با ریشه‌یابی مشکل را حل کرد یا در غیر این صورت‌ تعامل‌ با پلتفرم‌های خارجی صورت بگیرد تا مانع بروز آسیب‌ها شویم. مایکت اما در نوع خود تلاش می‌کند بستری ایرانی و امن برای کاربران و گیمرها فراهم سازد چه با حضور پلتفرم‌های دیگر و چه بدون آنها.»

در این مدت استریم‌های مایکت میانگین تا هفت میلیون دقیقه در ماه بازدید داشته‌اند؛ رقمی چشمگیر برای یک پلتفرم ایرانی، و طبق آمار منتشرشده از سوی مایکت، برخی از استریمرها توانسته‌اند بالغ بر 30 میلیون تومان از این طریق درآمد داشته باشند. این پلتفرم با ایجاد یک محیط امن مالی می‌کوشد تا استریمرها و گیمرها را به فعالیت در داخل کشور ترغیب کند.

بنابی همچنین توضیح داد: «تمام نتایج کسب‌شده حاصل تلاش تیمی است و این فعالیت به خاطر فیلتر بودن یا نبودن پلتفرم‌های دیگر محدود نمی‌شود. مایکت برای گسترش پلتفرم خود احتیاجی به عامل خارج از خود ندارد.»

باید دید با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته در این حوزه، در آینده چه اتفاقی برای این پلتفرم و اکوسیستم گیمینگ ایران رقم خواهد خورد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرگ 3 راهدار حین خدمت در سروستان فارس