اروپا در حال ذوب شدن/ دمای اروپا دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد


اروپا در حال ذوب شدن/ دمای اروپا دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد

سازمان جهانی هواشناسی و سرویس تغیرات اقلیمی کوپرنیک اعلام کردند گرم شدن هوا بر سلامت، طبیعت و اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان جهانی هواشناسی و سرویس تغیرات اقلیمی کوپرنیک، در گزارشی تکان‌دهنده هشدار دادند اروپا سریع‌ترین قاره‌ای است که گرم می‌شود و دمای آن تقریباً دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد. این گرمایش سریع عواقب ویرانگری برای سلامت انسان، محیط‌زیست و اقتصاد به همراه دارد.

در حالی که بیشتر اروپا با گرمای بی‌سابقه دست وپنجه نرم می‌کند، دمای هوا در اسکاندیناوی و ایسلند کمتر از حد متوسط است.

گرمایش بی‌سابقه اروپا

به گزارش یورونیوز، میانگین دمای اروپا در حال حاضر 2.3 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش‌صنعتی است، درحالی‌که میانگین جهانی 1.3 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. این گرمایش بی‌سابقه منجر به افزایش استرس‌های گرمایی، امواج گرما، آتش‌سوزی‌ها، ذوب یخچال‌های طبیعی و کمبود بارش برف شده است.

مارس 2024 دهمین ماه متوالی بود که رکورد گرمای ماهانه را شکست. همچنین میانگین دمای سطح دریا در اقیانوس‌های اطراف اروپا در سال 2023 به بالاترین سطح خود رسید.

پیامدهای فاجعه‌بار گرمای شدید

گرمای شدید تاثیر منفی مستقیمی بر سلامت انسان دارد. آمار مرگ‌ومیر ناشی از گرما در سراسر اروپا رو به افزایش است.

بیش از 150 نفر در سال گذشته به طور مستقیم بر اثر رویدادهای آب‌وهوایی مانند توفان، سیل و آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند.

رویدادهای شدید آب‌وهوایی مانند سیل، خشکسالی و توفان در سال 2023 بیش از 13.4 میلیارد یورو خسارت اقتصادی به بار آورده است. صدها هزار نفر تحت تاثیر این رویدادها قرار گرفته‌اند و یخچال‌های طبیعی، به‌ویژه در کوه‌های آلپ، با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال ذوب شدن هستند.

در دو سال گذشته حدود 10 درصد از یخ‌های یخچال باقی‌مانده خود را از دست داده‌اند.

با این حال، کارشناسان به برخی استثناها نیز اشاره کردند، مانند اینکه دمای هوا در اسکاندیناوی و ایسلند کمتر از حد متوسط ​​است.

به آینده امیدوار باشیم؟

با وجود این چالش‌ها، گزارش مزبور فرصت‌هایی را نیز برای اروپا ترسیم می‌کند. این قاره می‌تواند با سرعت بخشیدن به انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، خورشیدی و برق آبی، به مقابله با تغییرات اقلیمی بپردازد. در سال گذشته، 43 درصد از برق اروپا از منابع تجدیدپذیر تولید شده است که نشان‌دهنده پیشرفتی مثبت است. برای دومین سال متوالی، انرژی بیشتری در اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید شد.

اقدامات ضروری برای مقابله با بحران‌های اقلیمی

برای مقابله با بحران‌های اقلیمی چندین اقدام می‌توان انجام داد که عبارت‌اند از:

سرعت بخشیدن به انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر: اروپا باید تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و برق آبی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای: اروپا باید سیاست‌هایی قوی‌ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن و متان اجرا کند.

ایجاد زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب‌وهوا: اروپا باید زیرساخت‌های خود را در برابر رویدادهای آب‌وهوایی شدید مانند سیل، خشکسالی و توفان مقاوم‌تر کند.

حمایت از افراد آسیب‌پذیر: اروپا باید برنامه‌هایی را برای حمایت از افرادی که بیشتر در معرض تبعات تغییرات آب و هوایی هستند، مانند افراد مسن، بیماران و افراد کم‌درآمد، اجرا کند.

اگر هیچ اقدامی برای مقابله با بحران‌های اقلیمی در اروپا صورت نگیرد، عواقب فاجعه‌باری برای سلامت انسان، محیط‌زیست و اقتصاد به همراه خواهد داشت. این پیامدها شامل افزایش مرگ‌ومیر ناشی از گرما، تشدید رویدادهای آب‌وهوایی شدید، از دست دادن تنوع زیستی و اختلالات اقتصادی است. اروپا باید اکنون برای مقابله با این چالش فوری و وجودی دست‌به‌کار شود.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درآمد 43 میلیارد تومانی "تاصیکو" در فروردین ماه