مزیت‌های تبدیل متانول به بنزین چیست؟


مزیت‌های تبدیل متانول به بنزین چیست؟

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه انتقادات نسبت به روند تولید زیاد متانول در کنار ناترازی بنزین باعث شده است وزارت نفت با پتروشیمی‌ها به تفاهم دست یابد، گفت: متانول بهره وری زیادی ایجاد نمی‌کند و انتقادات حول محور تولید متانول بر این مبناست که تولید آن اقتصادی نیست و اتلاف منابع است.

مزیت‌های تبدیل متانول به بنزین چیست؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام و تصمیم گرفته شده است به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.


وزیر نفت پیش تر گفته بود: درباره تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی انجام و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده است تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کند.


وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را دراختیار داریم.

وزارت نفت باید به سرعت به سمت جهش در تولید کالاها و محصولاتی از منابع گازی کشور برود که ارزش افزوده بسیار بالایی داشته باشند


محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره تبدیل متانول به بنزین به «راهبرد معاصر» گفت: رفع ناترازی بنزین به دلیل افزایش دارندگان خودرو و تقاضای بیشتری که در کشور ایجاد شده، موضوع بسیار مهمی است که مسئولان باید برای آن چاره اندیشی می کردند تا نیاز به واردات بنزین از خارج حس نشود. به همین دلیل وزارت نفت قصد دارد با رایزنی پتروشیمی های کشور کلید تولید بنزین را از متانول بزند؛ به این معنا که بخشی از صادرات متانول قطع و صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید کند.


وی افزود: سازندگان متانول با وزارت نفت همکاری خواهند کرد و آمادگی خود را برای این اقدام اعلام کرده اند؛ به همین دلیل دولت سیزدهم مشوق هایی برای واحدهایی که دراین زمینه همکاری می کنند، در نظر گرفته است. برنامه های لازم برای فعالیت های تکمیلی و توسعه زیرساخت هایی که زمینه ساز تولید بنزین از متانول است، انجام می شود.


تحلیلگر بازار نفت و انرژی عنوان کرد: وزارت نفت باید به سرعت به سمت جهش در تولید کالاها و محصولاتی از منابع گازی کشور برود که ارزش افزوده بسیار بالایی داشته باشند. منابع گازی خدادادی که ثروت بسیار بزرگ و کلانی در اختیار ماست، باید به کالاهای مهمی تبدیل شوند تا از این مسیر ارزآوری بسیار خوبی داشته باشیم. با توجه به اینکه متانول زیادی در کشور تولید می شود، زنجیره این محصول توسعه یافته نیست و ارزش مادی زیادی ندارد، تبدیل متانول به بنزین درست ترین تصمیم برای رفع ناترازی بنزین است.


خطیبی گفت: بی تردید جهت‌گیری‌ها دولت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی باید به سمت تولید کالاها و محصولاتی برود که ارزش افزوده زیادی ایجاد می کنند. به نظر می آید انتقادات زیاد سال های گذشته نسبت به روند تولید بسیار زیاد متانول در کنار ناترازی بنزین باعث شده است وزارت نفت با پتروشیمی ها در این زمینه به تفاهم دست یابد، زیرا متانول بهره وری زیادی ایجاد نمی کند و انتقادات حول محور تولید متانول بر این مبناست که تولید متانول اقتصادی نیست و اتلاف منابع است.

همکاری شرکت های دانش بنیان با پتروشیمی ها می تواند به احداث کارخانه هایی منجر شود که از گاز، محصولات پیچیده با ارزش افزوده و قیمت بالا تولید کنند که به تأمین بودجه کشور کمک کند


وی در توضیح فرایند تولید متانول عنوان کرد: گازی که پتروشیمی ها دریافت می کنند می تواند مشروط بر سرمایه گذاری و ایجاد دستگاه های جدید و احداث کارخانه هایی برای تولید محصولاتی که متقاضی بسیار زیادی در دنیا دارند، به محصولات با ارزشی تبدیل شود. این در حالی است که پیش تر در ایران گاز در فرآیندی ساده به متانول تبدیل می شد، ارزش مادی زیادی ندارد و ارزش افزوده بالایی ایجاد نمی کند. بنابراین تصمیم دولت سیزدهم در اصلاح فرآیند تولید متانول و تبدیل آن به محصول با ارزشی مانند بنزین قابل تحسین است.


خطیبی معتقد است: برنامه ریزی های وزارت نفت نشان می دهد طرح های نهایی برای تولید بنزین از متانول در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین تداوم این روند می تواند تأمین کننده بخش قابل توجهی از بنزین کشور با خالصی قابل توجه باشد. امیدواریم در این مسیر شاهد تقویت و حضور شرکت های دانش‌بنیان‌ در مسیر جهش تولید کالاهایی باشیم که نیاز امروز دنیاست و به افزایش درآمدهای ارزی کشور منجر می شود.


وی تصریح کرد: همکاری شرکت های دانش بنیان با پتروشیمی ها می تواند به احداث کارخانه هایی منجر شود که از گاز، محصولات پیچیده با ارزش افزوده و قیمت بالا تولید کنند که به تأمین بودجه کشور کمک کند؛ در حالی که متأسفانه تاکنون پتروشیمی ها روی تولید محصولات ارزشمند سرمایه گذاری نکرده بودند، بلکه به سمت تولید محصولات ساده و اولیه ای رفتند که سرمایه زیادی نطلبیده است.


خطیبی تصریح کرد: پتروشیمی ها در کشورهای مختلف محصولات با ارزشی تولید می کنند که قیمت آنها چندین برابر تولیدات و محصولات ماست، زیرا فرایند پیچیده تر برای تولید محصولات با ارزش را دنبال کردند و ما در این مسیر حرکت نکرده ایم، لذا امیدواریم این اقدام مبنای حرکت در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در پتروشیمی های کشور شود. ضمن اینکه بخشی از متانول تولیدی به بنزین تبدیل شود تا به خروج ارز از کشور برای واردات بنزین نیازی نداشته باشیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...