گره حمله به رفح


گره حمله به رفح

اگر به سوابق تاریخی نگاهی گذرا داشته باشید متوجه می شوید آرزوی دیرینه نتانیاهو این بوده که یا فلسطینی ها را قتل عام کند و یا آنها را وادار کند از غزه و کرانه باختری به مصر و اردن کوچ کنند.

این صحبت ها را نتانیاهو حدود بیست سال پیش در برخی مجامع خصوصی و عمومی کرده بود و فیلم آن موجود می باشد.
پس از 7 اکتبر این فرصت برای نتانیاهو بوجود آمد تا رویای خود را محقق کند و کار فلسطینی ها در غزه را تمام کند تا بعد برود سراغ فلسطینی های کرانه باختری. در واقع کرانه باختری بخش ضعیف ماجرا به حساب می آید چون علیرغم اینکه دولت خودمختار فلسطینی چیزی حدود 60 هزار نیروی امنیتی در اختیار دارد اما حتی یکی از این نیروها آنقدر وجود ندارند که از شهروندان فلسطینی در برابر شهرک نشینان دفاع کنند چه رسد به اینکه بخواهند در مقابل ارتش اسرائیل بایستند.
قطعا آن زمان اسرائیل از طریق شهرک نشینان می تواند بهانه ای جور کند تا همان بلایی را که سر غزه آورد سر کرانه باختری هم بیارد و سریع فلسطینی ها را از کرانه باختری به اردن بفرستد.
حال گره محقق شدن رویای نتانیاهو شده رفح.
کل بخش شمالی غزه را نابود کردند و کاری کردند دیگر کسی نتواند برگردد و آنجا زندگی کند و حالا همه فلسطینی ها در رفح جمع شده اند و با یک یورش شاید بتوان همه را از آنجا بیرون کرد. اگر هم نیاز به قتل عام هم بود که آمریکا و کشورهای اروپایی هستند تا چتر حمایتی خود را پهن کنند و بر کشتار ها سرپوش بگذارند. حالا بسیاری سوال می کنند پس چه شده که عملیات رفح به تاخیر افتاده؟می توان گفت نتانیاهو امروزه در بدترین شرایط سیاسی خود قرار دارد.آرزوی حمله به رفح را دارد اما تصور نمی کرد که جامعه جهانی به این شکل بر علیه اسرائیل بلند شود.
از سویی دادگاه های جنایی داخلی او را به دلیل فساد دنبال می کنند از سوی دیگر دادگاه هاه جنایات جنگی بین المللی احتمالا حکم تعقیب و بازداشت او وبسیاری از مقامات اسرائیلی را صادر کند و حتی ممکن است افسران وسربازان اسرائیلی که در غزه حضور دارند نیز متهم به مشارکت در جنایات جنگی شوند.
امروزه دولت اسرائیل تلاش دارد از طریق ایالات متحده و انگلیس و برخی کشورهای اروپایی به دادگاه فشار بیاورد تا با اعمال نفوذ اجازه صدور چنین احکامی را ندهند و اگر احیانا اسرائیل به رفح حمله کند و قتل عامی در آنجا رخ دهد قطعا فضای داخلی بسیاری از کشورهایی که تا به امروز حامی اسرائیل بودند منفجر خواهد شد و هیچ کس نمی داند شرایط حمایت این کشورها چگونه خواهد بود.
آنچه مسلم است امروزه همه سیاستمداران کشورهای غربی به خوبی متوجه هستند هر کدام از آنها از اسرائیل حمایت کند باید فاتحه آتیه سیاسی خود را بخواند چون در اولین انتخابات سرنگون خواهد شد. از سوی دیگر خانواده های اسرای اسرائیلی و حامیان آنها داخلی اسرائیل به شدت فشار می آورند که باید مبادله اسرا قبل از هر عملیاتی انجام شود و در صورتی که اسرائیل هرگونه عملیاتی انجام دهد که جان این اسرا به خطر بیافتد فضای درونی ملتهب اسرائیل منفجر خواهد شد.
البته معترضین به ادامه کار دولت تندرو اسرائیل که حتی قبل از 7 اکتبر هم در خیابان ها بودند امروزه چند برابر شده اند و همه خوانان سرنگونی دولت و انتخابات زود هنگام می باشند. در واقع به همین دلیل هست که اسرائیل تلاش دارد مبادله اسرا انجام شود اما نتانیاهو اصرار دارد عملیات رفح انجام خواهد شد، در حالی که وی به خوبی می داند هیچ منطقی وجود ندارد فلسطینی ها بپذیرند مبادله اسرا بدون آتش بس انجام شود و حاضر باشند برگه فشاری که بر علیه نتانیاهو دارند را از دست بدهند. البته اسرائیل به خوبی می داند که حمله به رفح مانند حمله به دیگر مناطق غزه نخواهد بود چون فلسطینی ها که در آنجا محصور هستند مجبور می باشند با چنگ و دندان دفاع کنند و هزینه های حمله برای اسرائیل بسیار بسیار سنگین خواهد بود.
همه کارشناسان هم متفق القول هستند که نتانیاهو هم به خوبی می داند پایان جنگ در غزه مساوی است با پایان عمر سیاسی اش و احتمالا ادامه زندگی در زندان. در چنین شرایطی قطعا نتانیاهو امیدوار است بتواند به بهانه ای جنگ را ادامه دهد. از سوی دیگر اگر احیانا به رفح حمله نکند برخی وزرای کابینه تهدید کرده اند که از کابینه خارج شوند و موجبات سقوط کابینه را فراهم کنند.
باز هم این ماجرا منجر به آن خواهد شد که نتانیاهو محاکمه شود و برود زندان.
می بینیم که جریان حمله به رفح امروزه برای نتانیاهو به چوب دو سر باخت تبدیل شده و هر کاری انجام دهد در نهایت وی مجبور می باشد به زندان برود. به همین دلیل می باشد که بسیاری باور دارند نتانیاهو با توجه به باورهای ایدئولوژیک خود شاید به هر قیمتی شده به رفح حمله کند و افتخار ایدئولوژیک قتل عام فلسطینی ها و یا راندن آنها به مصر را در کارنامه خود ثبت کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای کاخ سفید درباره عملیات زمینی اسرائیل در رفح