مردم سوریه در تلاش برای احیای محیط زیست


مردم سوریه در تلاش برای احیای محیط زیست

حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه در سال‌های اخیر باعث آلودگی شدید آب و خاک این منطقه شده است. به گفته ساکنان محلی، این حملات موجب نشت مواد شیمیایی و نفتی به رودخانه‌ها شده، حیات وحش و کشاورزی را از بین برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حملات هوایی ترکیه در شمال سوریه باعث آلودگی شدید منابع آبی این منطقه شده است. این آلودگی نه‌تنها به محیط زیست آسیب رسانده، بلکه سلامت و معیشت مردم محلی را نیز به خطر انداخته است.

به گفته یکی از کشاورزان در حسکه، لکه‌های نفتی در رودخانه خابور در سوریه، یکی از شاخه‌های اصلی فرات، کشاورزی را تقریباً غیرممکن کرده است.

به گزارش یورونیوز، نشت نفت که اولین بار در ماه فوریه ظاهر شد، پس از انجام یکسری حملات هوایی ارتش ترکیه به پالایشگاه‌های نفت وابسته به کردها در شمال شرقی سوریه، بر گردن ترکیه افتاد.

شمال شرق سوریه در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر است

کشاورزان اکنون برای آبیاری به بارندگی متکی هستند، اما با توجه به اینکه سوریه بدترین خشکسالی خود را در هفت دهه گذشته سپری کرده است، آنها برای پایان دادن به این وضعیت نامطمئن دعا می‌کنند.

به گفته حمدان الشمری، یک کشاورز از تل براک، آلودگی نفتی تنها پیامدی نبود که کشاورزان پس از حملات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

او در ادامه توضیح می‌دهد: «حملات هوایی با مختل کردن جریان نفت به منطقه، وضعیت قطع برق در شمال شرق را بدتر کرده است که می‌تواند در بیشتر روز ادامه پیدا کند. همچنین گازوئیل مورد نیاز برای تامین انرژی سیستم‌های آبیاری را کاهش داد.»

تغییرات اقلیمی یک تهدید جهانی است و شمال شرق سوریه نیز از این قاعده مستثنی نیست، به‌ویژه که از پیامدهای چندین دهه بیابان‌زایی و خشکسالی رنج می‌برد. به گفته رامان درویش، مهندس کشاورزی و کارشناس محیط زیست، این منطقه همچنین به تلاش‌های مداوم برای احیای جنگل نیاز دارد.

بر اساس یک شاخص خطر تغییرات اقلیمی اروپا، بیش از یک دهه درگیری حداقل 25 درصد از پوشش جنگلی سوریه را از دست داد و آن را از نظر آسیب‌پذیری و آمادگی پایین برای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی در معرض خطر بسیار بالایی قرار داده است.

فرید سعدون، تحلیلگر مسائل کرد، می‌گوید: «تکنیک‌های اولیه استخراج و پالایش نفت مدت‌هاست منطقه را دچار مشکل کرده است. سوزاندن نفت خام باعث تولید مشتقات مملو از گازهای سمی و سرطان‌زا شده است که تاثیر منفی بر سلامت عمومی در شمال شرق سوریه گذاشته است. شما از یک سو کمبود مناطق سبز را دارید و از سوی دیگر، بی‌توجهی به احیای جنگل‌ها و بدتر شدن اوضاع، و حملات ترکیه به منطقه.»

در این زمینه، نقش کمپین‌های احیای جنگل‌ها مهم‌تر از همیشه می‌شود.

در پاسخ به حمله هوایی و خشکسالی مداوم، ائتلافی از 31 سازمان جامعه مدنی در شمال شرق سوریه، یک کمپین داوطلبانه برای کاشت هزار درخت اولیه در نیمه اول سال 2024 ترتیب داده‌اند.

این تلاش مشترک در 27 فوریه آغاز شد. سازمان‌های محلی تاکنون 400 درخت در حسکه و 200 درخت در قامشلی، تقریباً 200 متر دورتر از محل نشت نفت در خابور، کاشته‌اند.

ادریس داوود، رئیس کمیته اداری سازمان جامعه مدنی جوانان، می‌گوید: «این راه‌حل ما برای نجات خانه‌هایمان از خشکسالی و پاسخ به حملات ترکیه است که ما را آزار می‌دهد.»

این درختان حداقل می‌توانند اولین گام در جهت بهبود محیط زیست باشند.

این تلاش در شمال شرق سوریه غیرمعمول نیست و با چندین پروژه دیگر برای مبارزه با خشکسالی در منطقه همراه است.

در محله گوئران، منطقه‌ای که با جنگل‌زدایی و خشکسالی‌های مکرر دست‌وپنجه نرم می‌کند، طی یک ابتکار اجتماعی در فوریه، 1700 نهال با هدف بهبود کیفیت هوا کاشته شد.

این گزارش نمونه‌ای الهام‌بخش از تلاش‌های مردم محلی برای مقابله با پیامدهای مخرب جنگ و درگیری است. این نشان می‌دهد حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها، همیشه امیدی برای تغییر وجود دارد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حل و فصل بیش از 13 هزار پرونده کارگری با صلح و سازش