افشای راز توافق راهبردی عمان و امارات/ بلندپروازی عربی در میانه جنگ خاورمیانه


افشای راز توافق راهبردی عمان و امارات/ بلندپروازی عربی در میانه جنگ خاورمیانه

اقتصادنیوز: در شرایطی که شبح جنگ بر خاورمیانه سایه افکنده، بازیگران حاشیه خلیج فارس تلاش دارند تا ضمن حفظ موضعی بی‌طرفانه زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی هموار کرده و به دروازه ای جهانی تبدیل شوند. از همین رو گروهی مدعی اند تنش های اخیر برای این گروه از بازیگران فرصت ساز شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، رویارویی اخیر بین ایران و اسرائیل نگرانی میان کشورهای حوزه خلیج فارسرا افزایش داده و موجب شده تا این گروه از بازیگران بیش از همیشه بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای با توسل به راه‌حل‌های دیپلماتیک به جای گزاره های نظامی تاکید داشته باشند. تحولات اخیر به سان بنزین بر آتشی بود که منطقه را فراگرفته وخاورمیانه را در آستانه رویارویی تمام عیار قرار داد.

ماهی گیری اعراب از آب گل آلود!

از همین رو ناظران می گویند فعل و انفعال های دیپلماتیک کشورهای خلیج فارس پیام روشنی را ارسال می کند؛ پیام حول این محور گسترش دامنه پروژه های اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه منوط به ثبات است و در صورت هرگونه درگیری، توسعه قربانی خواهد شد.به نوشته نیشن، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به رویکرد دو جانبه شان ادامه خواهند داد چرا که بر این باورند که تعامل مثبت و سازنده با تحولات متلاطم ژئوپلیتیکی و تکرار فراخوان برای کاهش تنش و آرامش، با حفظ پیشرفت و همگامی با تحولات سریع فناوری، هوش مصنوعی و بازسازی اقتصادی جهت انطباق و آمادگی برای شرایط پس از نفت ضرورت دارد.

این رویکردی است که ایده انتظار برای یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های ژئوپلیتیکی منطقه‌ پیش از شروع دستور کار بلندپروازانه در حوزه اقتصاد و طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را رد می‌کند. همچنین قابل توجه است که سفر سلطان هیثم به امارات متحده عربی در پی شرایط آب و هوایی شدید در هر دو کشور در روزهای اخیر در همین چارچوب قابل تبیین است. چنین بازدیدهایی رویکرد مثبتی را برای مدیریت بحران‌ها بدون انتظار برای عبور طوفان ترسیم خواهد کرد.

خلیج فارس تمام تلاش خود را برای دفع طوفان و رویارویی با چالش‌های امنیتی متنوع منطقه به کار گرفته و همزمان اجازه نمی دهد تنش ها، اهداف بلندپروازانه و استراتژیک این کشورها را مختل کنند.

اخیرا، در میان شرایط آشفته امنیتی و محیطی، امارات متحده عربی موافقت نامه های مشارکت اقتصادی جامع را با کلمبیا و کاستاریکا امضا کرد. این مشارکت ها نشان می دهد که امارات متحده عربی به هدف خود مبنی بر تحکیم موقعیتش به عنوان مرکز تجارت جهانی و دروازه اصلی برای جریان کالا و خدمات به قاره های مختلف در سراسر جهان متعهد است.

در این زمینه، تور آسیایی شیخ تمیم - که شامل بازدید از فیلیپین، بنگلادش و نپال است - راه را برای افزایش همکاری در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها و کشاورزی هموار کرده است. نکته مهم سفر سلطان هیثم به امارات اعلام پروژه شبکه راه آهن بین دو کشور با سرمایه گذاری کل 3 میلیارد دلار بود. این تحول نقطه عطفی در ارتقای روابط دوجانبه به مرحله جدیدی از مشارکت استراتژیک، تقویت وابستگی متقابل حیاتی و هموار کردن راه برای آینده مشترک بلندپروازانه‌تر است.

افشای راز توافق راهبردی عمان و امارات/ بلندپروازی عربی در میانه جنگ خاورمیانه

شبکه ریلی امارات-عمان از یک طرف یک پروژه حمل و نقل و از طرفی دیگر یک ابتکار استراتژیک است که کارایی جابجایی کالا و اتصال منطقه ای را افزایش می دهد؛ زمان سفر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و تاخیرهای ناشی از شرایط جوی و ترافیکی را از بین می برد. هر قطار قادر خواهد بود تا 15000 تن محموله را بین پنج بندر اصلی و بیش از 15 تأسیسات باری یکپارچه در دو کشور به طور یکپارچه حمل کند. مسیر 303 کیلومتری که ابوظبی را به ایالت صحار عمان متصل می کند، از بالاترین استانداردهای ایمنی و زیست محیطی پیروی می کند.

براساس چنین طرحی، سرعت قطار مسافربری به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و مسافت بین ابوظبی و صحار را در 100 دقیقه و بین العین و صحار را در 47 دقیقه طی می کند.

این قطار باری در عین حال با سرعت 120 کیلومتر در ساعت کار خواهد کرد. در راستای این مسیر امیدوارکننده، امارات به طور رسمی تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای تقویت همکاری با دولت‌های سراسر جهان تأیید کرده است. این بازیگر قاطعانه بر این باور است که پرداختن به چالش های جهانی مستلزم اقدام جمعی و تعهد مشترک برای ایجاد دیدگاه های واحد برای آینده ای امن تر و مرفه تر است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟