نتیجه سرکوب بسیج دانشجویی آمریکا چه خواهد بود؟


نتیجه سرکوب بسیج دانشجویی آمریکا چه خواهد بود؟

چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دولت تندرو اسرائیل حکومت آمریکا را وارد چالشی کرده که از هر طرف اش را بگیرد باید جام زهری تلخ بنوشد.

نه فقط برای آمریکا بلکه حتی برای اسرائیل.
دولت مردان حامی اسرائیل در آمریکا تلاش کردند با متهم کردن دانشجویان به دستور گرفتن از منابع خارجی و یا متهم کردن آنها به یهودی ستیزی زمینه سرکوب دانشجویان را فراهم کنند و تصور می کردند همین که این اتهامات را به دانشجویان وارد کنند بسیاری خواهند ترسید و عقب نشینی خواهند کرد.
تصوری که نشان می دهد هنوز بسیاری از رهبران آمریکا از رئیس جمهوری گرفته تا کنگره خود را به روز رسانی نکرده اند ومتوجه نیستند که خواست نسل جدید با خواست نسل قدیم فرق می کند و اگر اینها متوجه خواست نسل جدید نشود و به آن تن ندهند در نهایت سونامی موج نسل جدید همه شان را غرق خواهد کرد.
آنها در مواردی ایران را متهم به حمایت از اعتراضات داخلی آمریکا کردند که رهبری هم به شوخی گفته بود ظاهرا بسیج انگلیس و آمریکا مسئول این اعتراضات می باشند.
البته که شرایط نشان می دهند که دانشجویان آمریکایی و غربی عموما بر علیه رفتارهای اسرائیل و حمایت های غرب از کشتار مردم فلسطینی بسیج شده اند اما این بسیج با آن بسیج که ما در ایران می شناسیم فرق دارد.
اگر هم واقعا ایران پشت ماجرا باشد که باید یک احسنت بزرگ به ایران گفت که اینقدر قدرت دارد که کل آمریکا را به هم بریزد.
به هر حال آنچه مسلم است این می باشد که این بسیج دانشجویی از باطن خود جوانان نخبه آمریکایی جوشیده و هیچ ربطی به هیچ طرف خارجی ندارد.
تنها چیزی که موجبات شکل گرفتن این بسیج را فراهم کرده همان رفتار و سیاست های غلط دولتمردان آمریکایی و سلطه لابی های قدرت مخصوصا لابی های صهیونیستی و سلاح و انرژی بر تصمیم گیری ارکان قدرت در ایالات متحده و غرب می باشد، امری که امروزه موجبات عصبانیت نخبگان جوان آمریکایی را فراهم کرده.
نباید توقع داشت وقتی که دولت آمریکا و کنگره ده ها ملیارد دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای ماجرا جویی های زلنسکی و نتانیاهو تصویب می کنند مردم آمریکا بنشینند و سکوت کنند که پولهایشان کجا می رود.
جدا از بحث آزادی بیان کلیدی ترین بحث در کشورهای غربی برای گرفتن مالیات از مردم این است که هزینه ها باید شفاف سازی شود و وقتی که مردم می بینند دولت آمریکا به جای اینکه مالیات آنها را هزینه امور زیر بنایی و درمان و تحصیل کند خرج مافیاهای قدرت می کند بدیهی است که باید عصبانی شوند.
دولتمدران آمریکایی اینبار مانند بسیاری از حکومت های شکست خورده در مقابله با اعتراضات مردمی عمل کردند و تصور کردند با تهدید و ترعیب می توانند جوانان را سرکوب کنند اما اتفاقی که رخ داد این است که نه فقط جوانان آمریکایی سرکوب نشدند بلکه دانشجویان دیگر ایالت های آمریکایی و حتی دانشگاه های اروپایی به این اعتراضات پیوستند.
حالا این سونامی فقط آمریکا را فرا نگرفته بلکه بسیاری از کشورهای غربی را نیز فرا گرفته.
دولتمردان آمریکایی به خوبی می دانند استفاده از نیروهای نظامی برای سرکوب جنبش دانشجویی مثل بنزین ریختن روی آتش می باشد.
پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این جنبش دانشجویی می تواند روی نتیجه انتخابات تاثیر گذار باشد و حتی برخی تحلیلگران باور دارند علیرغم اینکه امروزه دو کاندیدای اصلی حزب دمکرات و جمهوریخواه معلوم شده اند اما ممکن است به یکباره یک کاندیدایی ظهور کند و بر موج اعتراضات سوار شود و هم بایدن و هم ترامپ را شکست دهد.
اینکه بسیاری از یهودیان آمریکایی امروزه حامی اعتراضات می باشد به این دلیل است که آنها به خوبی متوجه هستند سیاست های اسرائیل آینده آنها را نیز به خطر می اندازد.
حتی اگر این جنبش سرکوب شود همه به خوبی می دانند همین جوانان هستند که در آینده سکان اداره کشور را در دست خواهند گرفت و اگر الآن راهکاری برای حل مسالمت آمیز این ماجرا پیدا نکنند آنزمان بسیار دیر خواهد بود وسرکوب ها می تواند به نفرت و انزجار از اسرائیل بانجامد و در آینده اسرائیل پشتیبانی آمریکا را از دست بدهد.
اگر هم اسرائیل این پشتیبانی را از دست بدهد موجودیت خود را نیز از دست خواهد داد چون بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل بدون آمریکا قدرتی نیست که بتواند در منطقه خاورمیانه در مقابل دیگران باقی بماند.
دلیل اش هم بسیار واضح است، همگون نبودن اسرائیل با محیط خود در منطقه.
عملیات اخیر "الوعد الصادق" ایران گواه واضحی بر آن بود که اسرائیل بدون حمایت کشورهای غربی حتی امکان دفاع از خود را ندارد.
اصرار دولتمردان تندرو اسرائیلی بر ادامه کشتارهای خود در غزه می تواند در نهایت پاشنه آشیل این ماجرا باشد.
یعنی عملا خودداری نتانیاهو از پذیرش خواسته آمریکا برای توقف عملیات رفح میتواند منجر به آن شود که فضای داخلی آمریکا وغرب کلا منفجر شود و همه سیاستمداران حامی اسرائیل در این کشورها سرنگون گردند.
به قول معروف دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و دولت تندروی اسرائیل با اعمال خود که موجبات اتفاق 7 اکتبر را فراهم کرد بیش از سه هزار سال تلاش یهودیان برای کسب همدردی جهانی برای یهودیان را به باد داده و امروزه بخش اعظم جامعه جهانی در مقابل آنها ایستاده.
تلاش حامیان اسرائیل در ایالات متحده به استفاده از روش دولت اسرائیل برای سرکوب فلسطینی ها بر علیه مردم آمریکا قطعا جواب معکوس خواهد داد و در نهایت مردم آمریکا خواهند بود که میز را بر سر آنها بر خواهند گرداند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بمباران غزه با بمب‌های آمریکایی + عکس