14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند


14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند

تصور کنید ساعت ۶ یا ۷ صبح شنبه است و زنگ هشدار تلفن همراهتان به صدا درمی‌آید. در چنین شرایطی به چه چیزی فکر می‌کنید؟ چه احساسی دارید؟ احتمالا فکر بلندشدن از خواب و روبه‌روشدن با همه کارهایی که به شنبه موکول کرده‌اید، باعث اضطرابتان می‌شود. در...

تصور کنید ساعت ۶ یا ۷ صبح شنبه است و زنگ هشدار تلفن همراهتان به صدا درمی‌آید. در چنین شرایطی به چه چیزی فکر می‌کنید؟ چه احساسی دارید؟ احتمالا فکر بلندشدن از خواب و روبه‌روشدن با همه کارهایی که به شنبه موکول کرده‌اید، باعث اضطرابتان می‌شود. در چنین شرایطی، حتی ممکن است به مرخصی‌گرفتن هم فکر کنید اما این راه‌حل درست نیست. برای خوشایندکردن شنبه‌ها باید به فکر راه‌حلی بهتر باشید. قبل از هر چیزی، باید به این فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود شنبه‌ها تا این حد ناخوشایند باشند. پس از آن هم با روش‌هایی که در این مقاله می‌خوانید، شنبه‌ها را به روزهایی شاد و پرانرژی تبدیل کنید.

چرا شنبه‌ها ناخوشایند می‌شوند؟

بسیاری از کسانی که از شنبه تا پنجشنبه کار می‌کنند، آخر هفته‌ها فرصت می‌یابند زندگی کنند. آنها که از انجام‌دادن وظایف شغلی در طول هفته به‌شدت خسته شده‌اند، برنامه آخر هفته را طوری می‌چینند که سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش باشد. معمولا برای لذت‌بخش‌ترشدن تعطیلی آخر هفته بیش از حد معمول غذا می‌خوریم، غذاهای خوشمزه می‌پزیم یا سفارش می‌دهیم، تا دیروقت بیدار می‌مانیم و با دوستانمان بیشتر وقت می‌گذرانیم. انجام‌دادن این کارها سرگرم‌کننده است، اما انرژی ما برای شروع یک هفته کاری را کاهش می‌دهد. در این صورت، احتمالا هفته جدید را بدون انرژی کافی شروع می‌کنیم.

14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند

گاهی هم آن عبارت معروف «از شنبه شروع می‌کنم» را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اید. درنتیجه ممکن است متوجه شوید که پروژه‌های بزرگ‌تر و ترسناک‌تر یا کارهای پیش‌پاافتاده ناخوشایند را به شنبه موکول کرده‌اید. اگر کارها را به تعویق بیندازید، بالاخره زمانی مجبور می‌شوید که آنها را انجام بدهید. در صورتی که زمان مدنظر شنبه باشد، مثل این است که صبح شنبه دیواری روی سرتان خراب شود. پژوهش‌های کارشناسان هم این موضوع را تأیید می‌کنند. بر این اساس، اگر به تعویق انداختن کارها عادت همیشگی‌تان باشد، استرس بیشتری خواهید داشت و سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد. در واقع استرسی که در این شرایط دچارش می‌شوید، بر مسائلی مانند خواب شبانه شما اثر می‌گذارد و در طولانی‌مدت دچار بیماری‌های سخت می‌شوید.

راه‌هایی برای خوشایندکردن شنبه‌ها

14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند

۱. جمعه‌شب زود بخوابید

جمعه‌شب زود خوابیدن و خواب کامل شبانه می‌تواند به شما کمک کند صبح شنبه خسته و بی‌حال نباشید. کارشناسان معتقدند که خواب دکمه تنظیم مجدد اعضای بدن است و انرژی ما را تجدید می‌کند. خوب خوابیدن در تغییر رفتار و خلق‌وخوی ما نقش بسزایی دارد.

ممکن است زود خوابیدن به‌معنای نادیده‌گرفتن برنامه‌های جمعه‌شب یا مقاومت‌کردن در برابر وسوسه دیدن یک قسمت دیگر از سریال موردعلاقه‌مان باشد. بااین‌حال اگر این کار را انجام بدهید، در آینده‌ای نه‌چندان دور از خود تشکر خواهید کرد. شاید دیدن قسمتی دیگر از سریالی دوست‌داشتنی وسوسه‌برانگیز باشد، اما این کار مستلزم نخوابیدن به‌اندازه کافی است. وقتی هم که خواب کافی نداشته باشید، تمرکز یا بهره‌وری لازم برای روز بعد را نخواهید داشت.

۲. جلسات سنگین و پراسترس را به صبح شنبه موکول نکنید

آخرین چیزی که ترجیح می‌دهید صبح شنبه با آن مواجه شوید، فشار یک جلسه پراسترس است. اگر می‌توانید برنامه‌های صبح شنبه را طوری تنظیم کنید که بتوانید این روز را راحت‌تر شروع کنید. بیشتر ما در روزهای شنبه با حداکثر توان خود کار نمی‌کنیم. بنابراین بهتر است جلسات فشرده و پراسترس را برای اواخر روز یا روزهای دیگر هفته برنامه‌ریزی کنیم.

۳. روز جمعه خود را برای شنبه آماده کنید

زمان اندکی از روز جمعه خود را صرف آماده‌شدن برای شنبه کنید. این‌طوری بهتر برنامه‌ریزی می‌کنید. برنامه‌ریزی بهتر برای انجام‌دادن وظایف دشوار پیش‌ رو هم به شما قدرت انتخاب و احساس تسلط بر اوضاع را می‌دهد و به‌جای اینکه شنبه را ناخوشایند و آشفته شروع کنید، احساس آمادگی و اشتیاق بیشتری برای روبه‌روشدن با این روز خواهید داشت.

نیازی نیست که روز جمعه وقت زیادی صرف کنید. همین که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از بعدازظهر جمعه برای مرتب‌کردن وسایل و برنامه‌ریزی وقت بگذارید هم تفاوت اوضاع شنبه صبح را کاملا احساس خواهید کرد.

۴. یک مهمانی مفرح ترتیب بدهید

اگر مدیران شما از پیشنهادهای جدید استقبال می‌کنند، با آنها درباره یک مهمانی کوچک برای شنبه‌ها صحبت کنید. به‌جای اینکه مهمانی‌های کاری را برای آخرهفته‌ها برنامه‌ریزی کنید، به مدیران پیشنهاد دهید که صبح‌های شنبه در دفتر کار مهمانی کوچکی برگزار کنند. به این ترتیب، به‌جای اینکه مهمانی کاری وقتی برگزار شود که همه عجله دارند به خانه بروند، در زمانی برپا می‌شود که به همه برای شروع هفته جدید انگیزه می‌دهد.

لازم نیست مهمانی صبح شنبه چندان مفصل باشد. همین که بین همه شیرینی‌‌های صبحانه یا خوراکی‌های بعد از ناهار پخش کنید هم می‌توانید روحیه آنها را در روز شنبه بهبود ببخشید.

۵. به فکر درمان حرفه‌ای اضطرابتان باشید

اگر فکر می‌کنید همیشه شنبه‌ها روزهایی اضطراب‌آورند، احتمالا درمان حرفه‌ای این اضطراب به شما کمک خواهد کرد. کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چرا شنبه‌ها برای شما به‌معنای ترس یا احساسات منفی هستند. از خود این سؤال را بپرسید: «چه مدرکی دارم که این هفته هفته بدی خواهد بود؟»

بعضی از چیزهایی که ممکن است باعث استرس و اضطراب بیجا در محل کار شوند عبارت‌اند از:

شاید با بررسی موقعیت خود در محل کار به این نتیجه برسید که در شغلتان تجدیدنظر کنید و سراغ گزینه‌های شغلی بهتر بروید. هیچ‌وقت نباید احساس کنید که مجبور به تحمل موقعیتی بد هستید. اگر هم همیشه دچار استرس و اضطراب می‌شوید، بهتر است درباره مشکل خود با روان‌درمانگری حرفه‌ای صحبت کنید.

۶. با احساسات خود روبه‌رو شوید

پذیرش احساسات به‌معنای مرورکردن چندباره احساساتی مانند ترس یا غم نیست. شاید تحلیل بیش از حد احساسات ناخوشایند مدتی به ما احساس تسلط بر اوضاع را بدهد، اما ممکن است ما را به‌سمت نتیجه‌گیری‌های نادرست هم سوق دهد.

در عوض، یاد بگیرید که با احساسات خود روبه‌رو شوید. به احوالات جسمی خود که احساسات‌تان را نشان می‌دهند دقت کنید. این‌طوری می‌توانید احساسات خود را بهتر درک کنید یا برای کاهش ناراحتی خود بهتر تلاش کنید. فراموش نکنید که ما نمی‌توانیم از شر احساسات خود خلاص شویم، اما می‌توانیم از بدترشدن آنها جلوگیری کنیم.

۷. برنامه آخر هفته را متعادل کنید

اگر می‌خواهید شنبه روز آرامی باشد، باید آخر هفته واقعا استراحت کنید. برای اینکه روز جمعه برای استراحت وقت کافی داشته باشید، کارهایی را که معمولا به جمعه موکول می‌کنید، سایر روزهای هفته انجام بدهید. در طول هفته، ساعت‌هایی را به امور خانه یا معاشرت با دوستان اختصاص بدهید. این‌گونه روز جمعه را بیشتر صرف استراحت می‌کنید و مجبور نیستید کارهای عقب‌افتاده را انجام بدهید.

۸. جمعه‌ها به‌جای کمیت بر کیفیت تمرکز کنید

14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند

در تعطیلات آخر هفته، خود را گرفتار مشغله‌های گوناگون نکنید. اگر شنبه‌ها احساس می‌کنید که خسته و کلافه‌اید، احتمالا برنامه آخر هفته درستی نداشته‌اید. برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های آخر هفته، آنچه را برایتان اهمیت بیشتری دارد در اولویت بگذارید.

فرهنگ مرسوم به ما این باور را القا کرده که همیشه باید پرمشغله باشیم و هرچه بیشتر مشغول باشیم شادتر خواهیم بود. بااین‌حال لذت‌بردن از زندگی اغلب کمتر به تعداد فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم بستگی دارد و بیشتر به انجام‌‌دادن کارهایی مربوط می‌شود که ما را شادتر می‌کنند یا زندگی‌مان را ساده‌تر می‌سازند. از آن گذشته، اگر تمام توجه خود را صرف این کارها کنیم، احساس شادابی و رضایتی را که در تعطیلات آخر هفته در پی آن هستیم بیشتر تجربه خواهیم کرد.

۹. به شنبه به‌عنوان شروعی دوباره نگاه کنید

گاهی اوقات همه‌چیز به طرز فکر ما بستگی دارد. به‌جای اینکه با دلواپسی به شنبه نزدیک شوید، این روز را به‌عنوان شروعی دوباره در نظر بگیرید. شنبه می‌تواند فرصتی برای انجام‌دادن کارهای جدید و شروعی دوباره باشد.

۱۰. روز خود را با مدیتیشن شروع کنید

مدیتیشن راهی مؤثر برای شروع بهتر صبح شنبه است. طبق تحقیقات، مدیتیشن عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و ذهنیت شما را مثبت می‌کند. یک جلسه مدیتیشن صبح‌گاهی فواید مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • ذهن شما را از افکار منفی پاک می‌کند؛
  • به شما کمک می‌کند برای هفته بهتر برنامه‌ریزی کنید؛
  • خلق‌وخویتان را بهتر می‌کند؛
  • تمرکزتان را تقویت می‌کند؛
  • به شما برای تغییر حال‌وهوای سایر روزهای هفته کمک می‌کند.

اگر برای مدیتیشن در صبح شنبه وقت زیادی ندارید، حتی یک جلسه مدیتیشن سریع ۵دقیقه‌ای هم مفید خواهد بود.

۱۱. به سر و وضع خود برسید

معمولا صبح روزهای شنبه عادت داریم که اولین لباسی را که در کمد می‌بینیم بپوشیم چون نمی‌خواهیم خودمان را اذیت کنیم. بااین‌حال به سر و وضع خود رسیدن طوری که انگار قرار است به دیدن شخص خاصی برویم، می‌تواند به ما احساس مثبت‌تر و اعتمادبه‌نفس بیشتری بدهد. با این کار شنبه کمی هیجان‌انگیزتر و خاص‌تر می‌شود و نظرمان درباره این روز تغییر می‌کند. بنابراین سعی کنید خوش‌تیپ شوید. لباسی به رنگ روشن بپوشید یا پوشیدن لباس موردعلاقه‌تان را امتحان کنید تا کمی شادتر شوید.

۱۲. صبحانه‌ای سالم بخورید

14 کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند

برای خود یک صبحانه سالم و مغذی آماده کنید. غذاهای موردعلاقه خود برای صبحانه را روی میز بچینید. این غذا شاید یک املت لذیذ، یک مافین خوشمزه، یک اسموتی سبز یا هر چیز دیگری باشد که دوست دارید. تغذیه در سلامت عمومی شما نقش مهمی دارد و صبحانه‌ای خوب به بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی شما در طول روز کمک می‌کند.

۱۳. برای یک کار جالب برنامه‌ریزی کنید

صرف ناهاری خوشمزه، ملاقات با دوستی بعد از ساعت کاری یا حتی تماشای سریال یا برنامه موردعلاقه خود قبل از خواب می‌تواند به شما احساس بهتری بدهد. اگر شنبه را با احساسی ناخوشایند شروع کرده‌اید، به این معنا نیست که تا پایان این روز احساس بدی داشته باشید. با انجام‌دادن یکی از این کارها می‌توانید یک شنبه خاکستری را به یک شنبه لذت‌بخش تبدیل کنید.

۱۴. کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی داشتن راهی عالی برای تقویت روحیه است. بر اساس تحقیقات، ورزش خوب می‌تواند بلافاصله میزان دوپامین و سروتونین بدن را افزایش دهد و خلق‌وخو را بهتر کند. لازم نیست صبح زود شنبه ورزش کنید. در طول این روز، هر زمان که فرصت داشتید ورزش کنید. یک پیاده‌روی طولانی‌ یا یک جلسه تمرین یوگا در خانه هم بسیار مفید است. برای اینکه از فواید ورزش برای سلامت روان بهره‌مند شوید، همیشه هم لازم نیست که تمرین‌های ورزشی حرفه‌ای و شدید انجام بدهید.

شما بگویید

شنبه‌ می‌تواند فرصتی برای شروع دوباره باشد، اما همه این‌طور فکر نمی‌کنند. ممکن است شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که همیشه نگران شروع صبح شنبه هستند. شاید همه کارها را به صبح شنبه موکول کرده‌اید و حالا از آمدن شنبه موعود نگران هستید. در چنین شرایطی، می‌توانید راهکارهایی را امتحان کنید که در این مقاله معرفی کردیم. به‌نظر شما انجام‌دادن چه کارهای دیگری به ما کمک می‌کند شنبه را شاداب‌تر و پرانرژی‌تر شروع کنیم؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها