پاکستان به کمک چین موفق به ارسال کاوشگر به ماه شد!


پاکستان به کمک چین موفق به ارسال کاوشگر به ماه شد!

پاکستان با کمک چین برای اولین بار در تاریخ خود امروز (جمعه) یک کاوشگر را به ماه فرستاد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرتاب کاوشگر به ماه نقطه عطفی مهم در صنعت فضایی این کشور محسوب می‌شود که پس از سال‌ها انتظار با کمک چین اتفاق افتاد.

براساس گزارش ابرنا، کاوشگر پاکستانی آی کیوب قمر توسط پرتاب گر چینی موسوم به "چانگ ای-۶" لحظاتی پیش از یک سایت فضایی در استان هاینان چین به فضا پرتاب شد.

بنا بر اعلام موسسه فناوری فضایی چین، این ماهواره با همکاری دانشگاه شانگهای چین، موسسه فناوری فضایی و آژانس فضایی پاکستان طراحی و توسعه یافته است.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیامی ارسال ماهواره به ماه را به مردم کشورش تبریک گفت و با قدردانی از همکاری چین، اظهار داشت: کاوشگر "آی کیوب قمر" اولین قدم به کره ماه خواهد بود و پاکستان با این دستاورد مهم وارد دوره جدیدی از استفاده هدفمند از حوزه فضایی شده است.

وی اظهار داشت: این دستاورد باعث ارتقای توانمندی های پاکستان در زمینه ارتباطات ماهواره ای و همچنین ایجاد فرصت های جدید برای تحقیقات علمی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی خواهد شد.

کاوشگر پاکستان تا پنج روز دیگر به مدار ماه می رسد و به مدت سه تا ۶ ماه دور ماه می چرخد.

فرستادن کاوشگر به فضا بزرگترین رویداد تاریخی پاکستان در حوزه فضایی تلقی می‌شود. با توجه به اینکه پاکستان دارای تاسیسات پرتاب ماهواره نیست با کمک چین ماموریت های ماهواره‌ای و کاوشگر را انجام می‌دهد.

پاکستان چهاردهم تیرماه ۱۳۹۷ دو ماهواره تحقیقاتی خود به نام های «PRESS-۱ و PakTES۱A» را با کمک یک فروند موشک پرتاب ماهواره متعلق به چین، در مدار کره زمین قرار داد.

اهمیت پرتاب این ماهواره برای پاکستان از این رو است که «پرس ۱» جزو معدود ماهواره‌های جهان است که قابلیت کنترل از راه دور دارد.

پاکستان در دهه ۹۰ میلادی با فرستادن ماهواره بدر ۱ به فضا توانست، نخستین کشور اسلامی باشد که از تکنولوژی ماهواره استفاده می‌کند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1902596

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!