درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.


درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید کراتوزیس پیلاریس که به آن «پوست مرغی» می‌گویند، بیماری شایع پوستی ارثی است که باعث ظاهر شدن برجستگی‌های زبر روی پوست می‌شود و درمان خاصی ندارد. با کرم‌های لایه بردار، میکرودرم و لیزر می‌توان تا حدی برجستگی‌ها را کاهش داد.

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) بیماری پوستی شایع و بی‌ضرری است که باعث ایجاد لکه‌های خشک، خشن و برآمدگی‌های ریز روی بازوها، ران‌، گونه‌ها یا باسن می‌شود. برجستگی‌ها معمولا درد یا خارش ندارند. این عارضه ژنتیکی خطری ندارد اما به‌خاطر تاثیری که از نظر ظاهری روی پوست می‌گذارد، برای فرد مبتلا آزاردهنده می‌شود. برای کنترل، بهبود و درمان پوست مرغی بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا درباره این عارضه، علائم و درمان پوست مرغی بیشتر بدانید. اگر شما هم مدام دچار این مشکل می‌شوید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشید.

‏پوست مرغی چیست؟

کراتوزیس پیلاریس که به آن «پوست مرغی» می‌گویند، از بیماری های پوستی شایع است که باعث ظاهر شدن برجستگی‌های زبر روی پوست می‌شود. این برجستگی‌ها در واقع سلول‌های مرده پوست هستند که فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. بیماری پوست مرغی معمولا در قسمت بالایی بازوها، ران‌ها، گونه‌ها یا باسن دیده شده و باعث ناراحتی یا خارش نمی‌شود. وضعیت این بیماری در ماه‌های زمستان که پوست تمایل به خشک شدن دارد و در دوران بارداری شدت بیشتری پیدا می‌کند. درمان کاملی برای این بیماری ژنتیکی و بی‌ضرر وجود ندارد، اما روش‌هایی برای کنترل و کاهش علائم آن وجود دارد. کراتوزیس پیلاریس تا سن ۳۰ سالگی به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

‏علائم پوست مرغی

علائم پوست مرغی عبارتند از:

خشکی و برجستگی پوست اذیتت می‌کنه؟

برای درمان کلیک کن.

درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.

‏علت پوست مرغی

تجمع پروتئین‌های پوست به نام کراتین باعث ایجاد عارضه پوست مرغی می‌شود. کراتین بیش از حد باعث مسدود شدن منافذ پوست یا فولیکول‌های مو شده و توده‌های برجسته سفت و کوچکی روی سطح پوست ایجاد می‌کند. علت تجمع کراتین مشخص نیست اما پزشکان معتقدند که بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و برخی از بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند علت ایجاد این تجمع باشد.

‏راه های تشخیص پوست مرغی

آزمایشی برای تشخیص این عارضه وجود ندارد و پزشک متخصص با معاینه و نگاه کردن به پوست متاثر می‌تواند پوست مرغی را تشخیص دهد. در برخی افراد، متورم شدن فولیکول‌های مو همراه با قرمزی رخ می‌دهد. دانه‌های پوستی ریز، سفت و سفید رنگ هستند و با لمس کردن به شکل توده‌های ریز زیر انگشتان قابل حس کردن هستند.

‏راه های درمان پوست مرغی

در حال حاضر، درمان شناخته شده‌ای برای بیماری پوست مرغی وجود ندارد. دو ماده متداول در مرطوب‌کننده‌های کرمی برای پوست مرغی، اوره و اسید لاکتیک هستند که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. سایر راه‌های درمان پوست مرغی عبارتند از:

درمان‌های پزشکیدرمان‌های خانگی
کرم‌های لایه بردار:
کرم‌ها یا لوسیون‌هایی که حاوی اوره، سالیسیلیک اسید یا لاکتیک اسید هستند می‌توانند به لایه‌برداری و نرم شدن پوست کمک کنند.
استفاده از مرطوب کننده‌ها:
استفاده مداوم از مرطوب کننده‌ها می‌تواند به نرم شدن پوست و کاهش بروز پوست مرغی کمک کند.
درمان‌های لیزری:
درمان‌های لیزری می‌تواند به بهبود بافت پوست و کاهش ظاهر پوست مرغی کمک کند.
استفاده از روغن‌های طبیعی:
روغن نارگیل یا روغن زیتون می‌تواند به تغذیه پوست و بهبود خشکی آن کمک کند.
میکرودرم ابریژن:
این روش با استفاده از دستگاه‌های خاص به برداشتن لایه‌های سطحی پوست و تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند.
اسکراب‌های طبیعی:
استفاده از اسکراب‌های ساخته شده از شکر یا نمک می‌تواند به لایه‌برداری طبیعی پوست و کاهش پوست مرغی کمک کند.
انواع روش درمان پوست مرغی

۱. درمان پوست مرغی شدن صورت

کرم کراپیل نوروا و لایه بردار بتا هیدروکسی اسید، پماد مخصوص بیماری پوست مرغی هستند که به شکل ملایمی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. برای درمان پوست خشک، بهتر است از کرم‌ها و لوسیون‌هایی استفاده شود که شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. این اسیدها با ملایمت روی پوست اثر می‌گذارند و با لایه برداری پوست، تولید سلول‌های جدید پوستی را تحریک می‌کنند.

۲. درمان پای پوست مرغی

مراقبت‌های خانگی و تغییرات در روش‌های بهداشتی، استفاده از مرطوب‌کننده، لایه‌بردار ملایم، پوشش و لباس‌های نرم و حمام با آب گرم می‌توانند به درمان پای پوست مرغی کمک کنند.

‏۳. درمان پوست مرغی شدن واژن

بیماری پوست مرغی در منطقه واژن نادر است، اما در صورت وجود آن، حتما به پزشک متخصص زنان یا پوست مراجعه کنید. استفاده از محصولات بهداشتی مناسب و ضد حساسیت، نظافت منظم ناحیه واژن و عدم استفاده از مواد تحریک کننده می‌تواند به بهبودی و پیشگیری از تحریک بیشتر کمک کند. پزشک ممکن است در صورت تشخیص بیماری پوست مرغی در منطقه واژن، درمان موضعی را توصیه کند که شامل استفاده از کرم‌ها، پمادها یا محلول‌های ضد التهاب و ضد قارچ می‌شود که به طور مستقیم روی پوست واژن قرار می‌گیرند.

‏۴. درمان پوست مرغی باسن

بیماری پوست مرغی معمولا در مناطقی مانند باسن که دارای بیشترین تماس با سطوح صلب هستند، مشاهده می‌شود. استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب و روزانه می‌تواند به پوست نرمی بیشتری ببخشد و از خشکی و ترشح بیش از حد روی پوست جلوگیری کند. انتخاب مرطوب‌کننده‌های غنی شده با مواد مرطوب کننده مانند گلیسرین و هیالورونیک اسید می‌تواند مفید باشد.

استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک می‌تواند به لایه‌برداری ملایم پوست کمک کند و از انسداد فولیکول‌های پوستی جلوگیری نماید. استفاده از لباس‌های نرم و آزاد تحریک پوست را کاهش داده و به راحتی تنفس پوست را فراهم می‌کند. از محصولات بهداشتی بدون عطر و ملایم استفاده کنید و از مواد تحریک کننده پوست پرهیز کنید.

درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.کراتوزیس پیلاریس بیماری شایع پوستی است که باعث ظاهر شدن برجستگی‌های زبر روی پوست می‌شود.

‏۵. درمان پوست مرغی با میکرودرم

میکرودرم چیست؟ میکرودرم یکی از روش‌های درمانی برای درمان بیماری پوست مرغی است که با لایه‌برداری، سلول‌های مرده و آسیب‌دیده را از سطح پوست برمی‌دارد. این عمل باعث ترمیم و تجدیدسازی پوست و افزایش تولید کلاژن و الاستین می‌شود.

‏۶. کرم پوست مرغی (پماد برای رفع پوست مرغی)

کرم‌های پوستی خاصی به عنوان پماد برای رفع پوست مرغی و مشکلات ناشی از آن وجود ندارند. اما برخی از محصولات پوستی، شامل عناصر مغذی و ترکیبات خاصی مانند مرطوب کننده‌ها، آلوئه ورا، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن هسته انگور، عصاره‌های گیاهی مانند چای سبز، رزماری یا آووکادو و همچنین ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که باعث بهبود وضعیت پوست مرغی می‌شوند.

‏کرم آمونیوم لاکتات برای پوست مرغی

آمونیوم لاکتات یک ترکیب شیمیایی است که در کرم‌ها و لوسیون‌ها برای مرطوب کردن و نرم کردن پوست استفاده می‌شود. کرم آمونیوم لاکتات دارای خواص ضد التهابی و مرطوب کننده است و می‌تواند به تسریع فرآیند تجدید سلولی و بهبود ظاهر پوست کمک کند. این محصول معمولا برای درمان مشکلات پوستی مانند خشکی، خارش، جوش و پوست مرغی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

‏کرم کراپیل برای پوست مرغی

کرم کراپیل یکی از محصولات مفید مراقبتی برای بهبود پوست مرغی است که شامل ترکیباتی مانند سرامیدها، کلسیم و هیالورونیک اسید است که به ترمیم و نرم کردن پوست کمک می‌کند. این کرم بدون تحریک پوست از ایجاد موهای زیرپوستی بعد از اصلاح و اپیلاسیون جلوگیری می‌کند و اجازه ضخیم شدن لایه شاخی پوست در قسمت زانو، آرنج و پاشنه پا را نمی‌دهد.

‏کرم ویتالیر پوست مرغی

کرم ویتالیر یکی از گزینه‌های درمان پوست مرغی است که با خاصیت مرطوب‌کنندگی و ترمیم کنندگی، خشکی، خارش، قرمزی و زبری پوست را از بین می‌برد. ترکیبات موثر و ۱۲ درصد آمونیوم لاکتات موجود در کرم ویتالیر باعث نرمی، صاف شدن و شادابی پوست شده و مشکلات ناشی از پوست مرغی، اگزما و پوست پوسته شدن را برطرف می‌کند.

‏پماد ترتینوئین برای پوست مرغی

پماد ترتینوئین ماده فعالی از خانواده رتینوئیدها است که تقویت فرآیند تجدید سلولی پوست را تسریع کرده و منافذ چربی پوست را کوچک می‌کند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای رفع مشکلات و درمان پوست مرغی است.

‏۷. بتامتازون برای پوست مرغی

بتامتازون (Betamethasone) یک استروئید قوی از خانواده استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدها است که عملکرد ضد التهابی و ضد آلرژیک دارد و برای درمان التهاب‌ و مشکلات پوستی مانند درماتیت، پسوریازیس و پوست مرغی تجویز می‌شود.

‏۸. لایه بردار قوی برای پوست مرغی

کرم کراپیل نوروا و پماد لایه بردار بتا هیدروکسی اسید دو محصول مخصوص بیماری پوست مرغی هستند که سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند. برای درمان پوست خشک، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌هایی که شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک باشند توصیه می‌شود.

‏۹. درمان پوست مرغی با لیزر

درمان پوست مرغی با لیزر به‌عنوان روش تکنولوژیکی و پیشرفته شناخته می‌شود. لیزرهای مختلفی برای درمان پوست مرغی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از روش‌های معمول استفاده از لیزرهای CO2 یا Erbium YAG است که به عنوان لیزرهای بخش‌بندی پوست شناخته می‌شوند. این لیزرها با تابش نوری کوتاه موج، لایه‌های بالایی پوست را تجزیه کرده و باعث بهبود جوانی و بازسازی پوست می‌شوند.

درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.

برای درمان پوست مرغی لیزر بهتره یا کرم لایه‌بردار؟ سوالاتت رو از دکتر بپرس.

‏۱۰. درمان جوش پوست مرغی

درمان جوش پوست مرغی شامل روش‌های زیر می‌شود:

  • روتین پوستی و شستشوی پوست با محصولات شوینده ملایم
  • استفاده از محصولات ضد جوش شامل اسید سالیسیلیک، پراکسید بنزویل و روغن چای درختی
  • پرهیز از لمس و فشار زیاد روی جوش‌
  • مراجعه به پزشک متخصص پوست
  • مصرف دارو، کرم‌، لیزر
  • تغذیه سالم، استرس کم و آب کافی

‏۱۱. بهترین اسکراب بدن برای پوست مرغی

استفاده از جوش شیرین به عنوان اسکراب و لایه‌بردار، منجر به حذف سلول‌های مرده پوست و تحریک تولید سلول‌های جدید و جوان سازی پوست می‌شود. در نتیجه، قسمتی از پوست مرغی جدا شده و سلول‌های جوانتر پوست تولید می‌شوند. استفاده از اسکراب بدن مناسب می‌تواند به تمیز کردن و لایه برداری آرام پوست کمک کند. بهترین اسکراب بدن باید ملایم با دانه‌های ریز و ملایم حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند روغن‌ و عصاره‌های گیاهی و فاقد مواد آلرژنی یا تحریک‌کننده برای پوست باشد. می‌توانید از ترکیبات طبیعی مانند شکر، نمک دریا، قهوه، آووکادو، آلوئه‌ورا و عصاره‌های گیاهی برای اسکراب بدن استفاده کنید.

‏۱۲. درمان پوست مرغی در خانه

اگرچه این بیماری قابل درمان نیست، روش‌های خودمراقبتی می‌توانند به کاهش برآمدگی، خارش و تحریک کمک کنند. روش‌های درمان پوست مرغی در خانه عبارتند از:

  • حمام‌ کوتاه با آب گرم
  • لایه‌برداری روزانه با سنگ پا
  • استفاده از لوسیون آبرسان
  • اجتناب از لباس‌های تنگ

‏اسکراب بدن خانگی برای پوست مرغی

برای تهیه اسکراب بدن خانگی جهت درمان پوست مرغی، یک دوم فنجان شکر قهوه‌ای را با مقداری روغن نارگیل و عسل مخلوط کنید. به تدریج مواد را مخلوط کنید تا اسکراب به قوام و غلظت مناسبی برسد. برای تهیه اسکراب بدن خانگی برای درمان پوست مرغی، می‌توانید از مواد طبیعی و موثری مانند نمک دریا، روغن زیتون و عصاره آلوئه‌ورا استفاده کنید. یک قاشق نمک دریا را با ۲ قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و یک قاشق آلوئه‌ورا به آن اضافه کنید. نمک دریا خواص ضد التهابی و تمیزکننده دارد و روغن زیتون نیز به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند.

‏وازلین برای پوست مرغی

یکی از عوارض شایع بیماری پوست مرغی که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری با آن مواجه می‌شوند، خشکی شدید پوست است. در این حالت، پوست بسیار خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. برای جلوگیری از خشکی پوست، باید روزانه حداقل دو بار سطح پوست مبتلا به بیماری را با وازلین چرب کنید. نیازی به پاک کردن وازلین از روی پوست نیست. وازلین ماده مرطوب‌کننده و محافظ پوست مناسب درمان پوست مرغی است.

درمان پوست مرغی چیست؟ بهترین روش های درمان را بشناسید.استفاده از برخی محصولات آرایشی مثل اسکراب‌ها می‌تواند در بهبود پوست مرغی موثر باشد.

‏سفیداب برای پوست مرغی

ویژگی‌های ضد التهاب و خشک کننده سفیداب می‌توانند به بهبود و کاهش علائم بیماری پوست مرغی کمک کنند. مقداری از سفیداب را روی پوست خیس بمالید و با حرکات نرم روی پوست ماساژ دهید تا به پوست آسیب نرسد. چند دقیقه تا نیم ساعت سفیداب را روی پوست بگذارید تا به خوبی جذب شود. درنهایت، با آب ملایم پوست را شستشو دهید.

کیسه کشیدن برای پوست مرغی

کیسه کشیدن پوست یکی از روش‌های مناسب برای لایه‌برداری و از بین بردن پوست خشک و سلول‌های مرده بدن به‌خصوص برای پوست مرغی است.

‏۱۳. درمان پوست مرغی در طب سنتی

استفاده از روغن‌ها در طب سنتی به عنوان یک روش درمانی برای بیماری پوست مرغی رواج دارد. روغن نارگیل به خاطر خواص معجزه‌آسا برای پوست، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. این روغن حاوی ویتامین A است و به سهولت جذب پوست و باعث آبرسانی آن می‌شود. برای درمان بیماری پوست مرغی، مقدار کمی از روغن نارگیل را روی پوست بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. تکرار این روش چند بار در طول روز، منجر به نرم شدن پوست خواهد شد.

‏۱۴. درمان گیاهی پوست مرغی

روغن بادام دارای خاصیت نرم کنندگی است و می‌تواند پوست را تغذیه کند. استفاده از روغن بادام شیرین و بادام تلخ در طب سنتی برای درمان بیماری پوست مرغی یک روش معمول و قابل قبول است که عوارض و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

جو دوسر دارای مقادیر زیادی از ویتامین و مواد معدنی است که استفاده موضعی از آن به تغذیه پوست کمک می‌کند و علائم ناراحتی پوستی را کاهش می‌دهد. طب سنتی برای درمان پوست مرغی، ماسک جو دوسر را پیشنهاد می‌دهد. جو دوسر را پودر کرده و با آب مخلوط کنید تا خمیر درست شود. خمیر را روی مناطق مبتلا به بیماری پوست مرغی بمالید. بعد نیم‌ساعت، پوست را شستشو دهید. این روش را می‌توانید تا سه بار در هفته تکرار کنید.

‏عوارض پوست مرغی

طبیعی است که بروز پوست مرغی به نوبه خود، علاوه بر ظاهر نه چندان زیبای خود، عوارض دیگری را نیز به دنبال داشته باشد. گاهی این عارضه با خارش، قرمزی و اسکار روی پوست همراه است.

متن انگلیسی:
The affected skin may feel like sandpaper. The bumps cause sometimes cause itching or irritation. If this happens, they may become red and slightly inflamed. This can lead to scars on your skin
ترجمه متن:
پوست آسیب‌دیده ممکن است شبیه کاغذ سنباده شود. برجستگی‌ها گاهی باعث خارش یا سوزش شده و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است قرمزی و کمی التهاب داشته باشد. این عارضه می‌تواند منجر به ایجاد زخم روی پوست شود.

healthdirect

‏راه های پیشگیری از پوست مرغی

بیماری‌های ارثی قابلیت جلوگیری ندارند، اما می‌توان با برخی اقدامات پیشگیرانه، بیماری را کنترل کرد:

  • پرهیز از لباس‌های تنگ و چسبان
  • اجتناب از استحمام با آب داغ
  • استفاده از حوله‌های نخی
  • مصرف مرطوب‌کننده و لوسیون آبرسان

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی نوعی عارضه پوستی بدون ضرر است که باعث ایجاد دانه‌های قرمز کوچک و برجسته شده و پوست را زبر و ضخیم شبیه سنباده می‌کند. این حالت بیشتر روی دست‌ها، ران، گونه و باسن ایجاد شده و معمولا خارش یا سوزش خاصی ندارد. درمان پوست مرغی از طریق روش‌های گیاهی مانند عصاره آلوئه‌ورا، روغن چای درختی، گلاب و چای سبز به‌خاطر خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آبرسانی باعث بهبود و آرامش بیشتر پوست شده و عارضه پوست مرغی را تسکین می‌دهد. درصورت ابتلا به این عارضه حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا راهکار مناسبی برای کنترل این عارضه ژنتیکی تجویز کند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟